דיאטה: יש תרופות, אין הרזייה

(0)
לדרג

אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה באמת כך. התכשירים הנמכרים בבתי המרקחת ובאינטרנט לרוב לא יעילים, ולעתים גם מזיקים. ומה לגבי תרסיס HCG?

מאת: ד"ר דין קרן

החלום לרזות ומהר, בזכות גלולת פלא, מסתיים לרוב בכישלון צורב, אך לעתים ניסיונות ההרזייה אף מסוכנים לבריאות. חלק מהרכיבים באותן תרופות הרזייה עלול לגרום לבעיות בריאות חמורות הרבה יותר מההשמנה.


כדורי דיאטה (אילוסטרציה)
כדורי דיאטה (אילוסטרציה)

ניסתה לרזות ונכנסה לתרדמת

17 ימים של נטילת חומצה אוסנית (usnic acid) למשל, במטרה לרדת במשקל, זה כל מה שבת 28 בריאה מארה"ב הייתה צריכה כדי להיכנס למצב של קומה (תרדמת); רק השתלת כבד דחופה הצילה את חייה.

מקרה זה אמנם קיצוני, אך הוא סימן לבעיה הקשה הקיימת עם מוצרים רבים שלא עברו בדיקות ונמכרים באופן חופשי באינטרנט, ובחלק מבתי המרקחת וחנויות הטבע.
הרופא שהשתיל את הכבד אמר בראיון ל"ניו-יורק טיימס" שאמנם הכבד הציל את חייה של המטופלת, אבל היא חייבת להישאר במעקב רפואי תמידי, ליטול תרופות מדי יום וכי חייה עברו שינוי מהותי בריאותי שיגביל אותה לעד. העובדה שניתן להשיג "תרופות" אלו באופן חופשי דרך האינטרנט אינה הגיונית.

חומצה אוסנית (Usnic acid) היא תכשיר אנטיבקטריאלי (נוגד חיידקים) המיוצר מחזזיות (אורגניזם המורכב מהתחברות אצות אל פטרייה), אבל המשווקים באינטרנט מוכרים אותה כתרופת הרזייה. לפי הגדרות ה-FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקאי) היא מסוווגת כתוסף מזון, ועל כן אין הגדרות לגבי הבטיחות והשימוש בתכשיר זה.

תכשיר אחר הנקרא אפדרה (Ephedra) הוא עוד תרופת הרזייה הנמכרת ברשת ובבתי טבע ומרקחת רבים. חומר זה הוביל בין היתר למותו של שחקן הבייסבול האמריקאי, סטיב בכלר, שמת ממכת חום ב-2003, בעקבות נטילת התכשיר.

השמנת יתר בישראל

כשני שלישים מאמריקאים סובלים מעודף משקל, והישראלים מתקדמים אט אט לעבר נתון לא מעודד זה. על פי דו"ח מבקר המדינה ל-2011, נתוני משרד הבריאות מראים כי 44.1% מבני 18-64 ו-69.2% מבני 65 ומעלה סובלים מעודף משקל והשמנת יתר (BMI גדול מ-25). 11.8% מבני 18-64 ו-25.3% מבני 65 ומעלה סובלים מהשמנת יתר (BMI גדול מ-30).

נתונים אלה משמשים קרקע פורייה לתעשייה של פתרונות קסם, בעיקר אלו המשיגים את המטרה בצורה הקלה והמהירה ביותר. אלו העושים דיאטות פעמים רבות מתוסכלים מירידה איטית במשקל ומתחילים לחפש אחר אותם פתרונות מהירים.

כיום ניתן להשיג בבתי מרקחת, בסופרמרקטים וברשת האינטרנט תכשירים רבים ללא מרשם לירידה במשקל. ברוב המקרים יעילותם מעולם לא הוכחה, ואלה שיעילים באים לעיתים קרובות עם אזהרות.

יש תכשירים הנקראים משתנים ופועלים על ידי הפרשה מוגברת של מים מהגוף. הדבר יכול להוביל להתייבשות ואיבוד של מינרלים חיוניים. תרופות אלו עוזרות לכם לרדת במשקל באמצעות אובדן נוזלים ולא שומן. שיטה זו אינה מומלצת ואף מסוכנת.

סוג אחר של תרופות ללא מרשם הוא מדכאי תיאבון. השימוש בתכשירים אלו יקר מאוד ומוגבל למספר שבועות. מסוכן להיות תלוי בתכשירים אלו כדי לשמור על המשקל למשך תקופות ארוכות, משום שהטיפול היעיל בהשמנת יתר כרוך בפעילות למשך כל החיים.

HCG - מרססים ומרזים?

הדוגמה העדכנית ביותר היא ההבטחה של לרדת 30 פאונד (16.7 ק"ג) ב-30 יום בתכנית המעודדת את השימוש ב-HCG. בעיקרון HCG הוא הורמון שאמור לדכא את הרעב ולגרום לגוף להשתמש בשומנים כמקור אנרגיה. רוב תוכניות הדיאטה עם HCG מגבילות אותנו ל-500 קלוריות ליום של מזון אורגני לא מעובד ביחד עם HCG (בזריקות או בנטילה מתחת ללשון). הפרסומות טוענות שלאחר 45 יום, חילוף החומרים יתוקן ונאבד משקל רב.

ב-1995 פורסם בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology מחקר שהראה כי HCG אינו מביא כל תועלת בירידה במשקל. ב-2009 פרסום האיגוד הבריאטרי האמריקאי הודעה כי אינו ממליץ על HCG כאמצעי עזר לירידה במשקל. אין להשיג תכשירי HCG המאושרים על ידי ה-FDA. לא רק שעלויות התכשיר גבוהות מאוד, אלא שישנן גם תופעות לוואי לא רצויות כגון, כאבי ראש, סחרחורת, עצירות ולעתים רחוקות תפרחות והתכווצוית בשרירי הרגליים.

מומחים לתזונה טוענים שהירידה במשקל מתרחשת בזכות הירידה בכמות הקלוריות ולא בשל הזריקות. זה כמעט בלתי אפשרי לעמוד בדרישות התזונתיות מבחינת חלבונים, פחמימות, שומנים וסיבים עם פחות מ-500 קלוריות ביום. הדיאטה תוביל בדרך כלל לחסרים תזונתיים בוויטמינים ובמינרלים. כדי להישאר בריאים הדרישה הקלורית המינימלית היא 1200-1500 קלוריות ביום, המעניקות מספיק אנרגיה לפעילות יומיומית. בתצרוכת כל כך נמוכה של קלוריות, גופנו משתמש לא רק בשומן אלא גם במסת שריר. הדבר האחרון שאנו צריכים הוא לאבד מסת שריר, כי כאשר עולים חזרה במשקל, רוב העלייה תהיה ברמת השומן.

בשורה התחתונה אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה באמת כך. חוץ מזה, אם ירידה במשקל הייתה כל כך קלה כמו שמובטח בדיאטת HCG, אז מדוע קיימת עדיין מגפת השמנה בארה"ב?

כדורי הדיאטה הנפוצים

פנטרמין (Phentermine) - מעכבת תיאבון, שאושרה ב-1959 והיא התרופה הנרשמת ביותר בקבוצות התרופות של עזרה בירידה במשקל, בעיקר מפני שהיא זולה יותר משאר התרופות.

קסניקל (Xenical) - זהו אנזים שעוזר לפרק את השומנים במעיים. תרופה זו מורידה ב-30% את כמות השומן שהגוף סופג וכך פחות קלוריות נספגות לגופנו. אבל כל השומן שלא נספג עלול לגרום לשלשול.

מרידיה (Meridia), מעלה את הרמה של כימיקלים במוח שיכולים לדכא את התיאבון. מדכאי תיאבון פועלים על ידי העלאת ריכוז הסרוטונין או קטכולאמינים שגם משפיעים על מצב הרוח (דיכאון) כיוון שמרידיה גם מעלה לחץ דם וקצב לב, תרופה זו אינה מומלצת לאנשים עם מחלות אלו.

לסיכום, מחקרים רבים הראו שהדיאטה הטובה ביותר היא אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית. דיאטה אינה עניין של פרק זמן מוגבל אלא התחייבות לחיים. בחרו בדיאטה בריאה שיכולה להשתלב עם החיים שלכם, ואל תבחרו בתרופות קסם יקרות ולא יעילות. זכרו שכל התרופות אינן מהוות פתרון להשמנת יתר. השימוש בתכשירים חייב להיות משולב עם פעילות גופנית ושינוי באורח החיים על מנת להרזות ולשמור על משקל לאורך שנים.

ד"ר דין קרן הוא מומחה התזונה והגסטרואנטרולוגיה של מלב"י (המרכז לטיפול בהשמנת יתר) מבית אסיא מדיקל

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה
פורום תרופות ללא מרשם ויטמינים ומינרלים ודרמוקוסמטיקה
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום