שבץ מוחי: טיפול בהתכווצויות שאחרי

(0)
לדרג

בוטוליניום טוקסין אינו משמש רק להחלקת קמטים. הזרקתו לסובלים מאירוע מוחי יכולה להקל על בעיית הספסטיות בשרירי הידיים. מדובר בטיפול יעיל הכלול בסל הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

אנשים אחרי שבץ מוחי צריכים להילחם לשיפור מצבם, לא להיכנע, לא להרים ידיים ולדעת שבעזרת שיקום נכון, התמדה וכוח רצון אפשר להשיג תוצאות מרחיקות לכת", כך אומר פרופ' מרטין רביי, מנהל המחלקה הנוירולוגית ומנהל המרפאה להפרעות תנועה במרכז הרפואי "אסף הרופא".

טיפול בספסטיות (אילוסטרציה)
טיפול בספסטיות (אילוסטרציה)

היקף השיקום כהיקף הפגיעה

שבץ מוחי הידוע גם בשמו "אירוע מוחי", שהיה בעבר מנת חלקם של מבוגרים מעל גיל 60, פוקד כיום גם אנשים צעירים, בשל בעיות קרישה ובעיות מטבוליות, והיקף האירועים בעלייה מתמדת. במסגרת האירוע קריש דם או דימום פנימי עוצרים את אספקת הדם למוח ותאי המוח שלא מקבלים את אספקת הדם הקריטית להם ניזוקים או מתים.

השלכותיו של מצב זה רבות ומגוונות בשל התפקודיים המוטוריים והקוגניטיביים עליהם אחראים תאי המוח, והפגיעות שייוותרו לאחר האירוע תלויות באזור המוחי שנפגע. הפגיעות האופייניות שנותרות אצל מטופל שעבר שבץ מוחי כוללות פגיעות ביכולת התנועה - קשיי יציבה, קשיי הליכה, וכן שיתוק, נכות, או ספסטיות (כיווצים תכופים ובלתי רצוניים הגורמים לנוקשות) של השרירים. כמו כן, ייתכנו ליקויי ראייה ואף ליקויי תקשורת ושפה עקב פגיעה בשרירי הפה והלשון, שאז עלולים להיווצר גם קשיי בליעה ולעיסה. עוד עלול שבץ מוחי לגרום לחוסר שליטה בסוגרים, לקשיים תפקודיים, לקשיי ריכוז ולקשיי זיכרון. חלק מהמטופלים מדווחים גם על שינוי התנהגותי.

שיקום כולל

"ההשלכות של שבץ מוחי על חייו ותפקודו של המטופל תלויים בהיקף, בחומרת ובסוג הפגיעה שחווה", אומר פרופ' רביי. "הסיכוי לשקם את המטופל תלוי בהיקף הפגיעה והשלכותיה, אך הוא תלוי גם בגילו, באישיותו ובסביבתו של המטופל ובעיקר בנכונותו לשתף פעולה עם קשת המטפלים להם יזדקק ובהדרכה נכונה של המטופל בנבכי עולם הטיפול והשיקום".

בתי החולים השונים בישראל וכן מרפאות ציבוריות ופרטיות ברחבי הארץ מציעים מגוון רחב של טיפול שיקומי. פרופ' רביי ממליץ בראש ובראשונה לפנות לרופא נוירולוג מומחה בשיקום שילווה את המטופל באופן אישי ויבנה תוכנית טיפולית שיקומית אישית שתסייע למטופל באופן אופטימלי. כל מטופל צריך לקבל מענה ספציפי לבעיות שאיתן הוא מתמודד ולהיחשף לכל האפשרויות הטיפוליות מתוכן הוא צריך לבחור באלה המתאימות לו. יש מטפלים בתחום הנפשי, קלינאי תקשורת המסייעים לשיקום הדיבור, פיזיותרפיסטים ומטפלים אחרים המסייעים בשיקום יכולות מוטוריות, נוירולוגים המסייעים במתן טיפול תרופתי ומקפידים על מעקב אחרי המטופל, רופאי תעסוקה שיסייעו למטופל לרכוש תפקודים חשובים בשאיפה לשלבו במעגל העבודה, מרפאים בעיסוק ועוד".

טיפול בספסטיות אין מודעות

הבעיה הגדולה של מטופלים לאחר שבץ מוחי ובני משפחותיהם היא חוסר אמונה ובלבול שהם חווים לאחר המקרה", אומר פרופ' רביי. "רבים לא מודעים לאפשרויות הטיפול הקיימות, לא מודעים ליכולת להשתקם ולשנות ומרוב בהלה, עצב ובלבול גם לא מוצאים את הידיים והרגליים בין קשת הטיפולים המוצעים והמומלצים".

דוגמה בולטת למצב שבו מטופלים מחמיצים טיפול חשוב בשל בלבול, חרדה וחוסר התמצאות הוא טיפול בספסטיות שנכנס לאחרונה לסל הבריאות והוא יעיל במיוחד, אך הביקוש אליו לא מספיק גבוה ומטופלים רבים מדי לא נהנים ממנו. פרופ' רביי: אחת ההשלכות המרכזיות של שבץ מוחי הוא מצב המכונה ספסטיות, שמאפיין כמעט את כל המטופלים. המוח, שאחראי על תפקודים רבים, אחראי בין היתר גם על פעילותם של השרירים כחלק מהשליטה במערכת התנועות בגוף. למעשה במוח ישנו נויורון שמעביר פקודה לנוירון המצוי בעמוד השדרה לכווץ או להרפות את השריר. כשהנוירון העליון נפגע הנוירון התחתון פועל ללא בקרה וללא פיקוח ומכווץ את השריר כל הזמן. עקב כך המטופלים חווים כל הזמן נוקשות של שרירי הגוף ובעיקרם שרירי הגפיים. הם מתקשים לשלוט בתנועות הגפיים שלרוב הופכות מעוותות והם מתקשים לתפקד באמצעותן, מה שמתבטא בקשיים ללכת, בגרירת רגליים, בקשיים באחיזת חפצים ובהפעלה תקינה של הגפיים לשם ביצוע פעולות פשוטות וכן בכאבים".

עד לא מזמן הטיפול במצב זה כלל פיזיותרפיה והידרותרפיה וכן טיפול תרופתי שלדברי פרופ' רביי לא היה יעיל במיוחד, כולל כדורי הרגעה מטשטשים ומרדימים או תרופות מגבירות "גאבה"- מוליך עצבי ששאף להפחית את פעילות הנוירון המצוי בעמוד השדרה אך לא ממש הועיל. פרופ' רביי: לצד הטיפול הזה קיים כיום טיפול הממומן על ידי קופות החולים ומוצע כיום במרפאות נוירולוגיות כמעט בכל בתי החולים בארץ. לאחרונה נפתחה מרפאה בבית חולים 'אסף הרופא' שמציעה טיפול כולל למשתקמים משבץ מוחי ובכללם טיפול בבוטליניום טוקסין (דיספורט). חיוני שהמטופלים יכירו אותו וימהרו להשתמש בו, שכן מדובר בטיפול פשוט שיעילותו רבה עד מאוד. מדובר בהזרקה של הרעלן אל השריר. רעלן זה משתק באופן זמני את שלוחותיו של הנוירון המצוי בעמוד השדרה וכך נפתר עניין הספסטיות בזרועות. הזריקה ניתנת פעם בחצי שנה ומונעת לגמרי מצב של ספסטיות. טיפול זה מתאים גם לחולי טרשת נפוצה".

מבט לעתיד

בשלב זה הזרקת הרעלן מאושרת בסל הבריאות רק לטיפול בספסטיות בידיים אך לא ברגליים. ואולם בעתיד, טיפול חשמלי וגרייה מגנטית עשויים להועיל לשיקום ולהפחית את רמת והיקף הפגיעות המוחיות של מטופלים. תחום זה נמצא בשלבי פיתוח, שבסופם ניתן אולי יהיה לשקם נפגעי שבץ מוחי וכן חולים במחלות נוירולוגיות נוספות, דוגמת פרקינסון ואלצהיימר

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום