קנאביס: לא טיפול פלא

(0)
לדרג

הקנאביס קשור בעיקר בהקלה על כאבם של חולי סרטן, אולם לא מדובר בצמח תמים ונטול תופעות לוואי

מאת: מערכת zap doctors

"דוקטור, תרשום לי בבקשה קנאביס".

לא מדובר בהתחלה של בדיחה, אלא במציאות שבה חולים רבים, בעיקר חולי סרטן, וסובלים מכאב כרוני מבקשים מהרופא שלהם קנאביס בתקווה שהוא יהיה המזור לכל תחלואיהם.

הקנאביס (מריחואנה) מוכר לאנושות זה אלפי שנים. זהו סם שמופק מצמח כשהחומרים הפעילים בו הם ממשפחת הקנבינואידים (בעיקר THC) . הסם נצרך דרך עישון, אכילה או אידוי והשפעתו אורכת מספר שעות. בתחילת המאה העשרים חלה עלייה בשימוש בצמח גם למטרות רפואיות לאחר שהבינו כי הוא משכך כאבים.

בישראל 2012 יש כ-8,000 חולים עם רישיון לצרוך קנאביס רפואי, אולם חמישית מהם אינם צורכים את הסם. יש שמונה מגדלים מורשים בישראל, שאחראים על גידול מספר זני קנאביס ולכן יש גם שוני ברמת האפקטיביות של הסם. כך, יכול להיות שבחודש מסוים חולה יעיד כי הקנאביס עזר לו ובחודש אחר לא (שכן מדובר בצמח ולא בתרופה שמיוצרת באופן מבוקר במפעל). עלות הטיפול היא 370 שקל בחודש, ללא קשר לכמות הנצרכת.

בכנס שנערך לאחרונה בבית החולים איכילוב ויוחד לקנאביס הרפואי נשבר המיתוס לפיו מדובר בטיפול פלא ללא תופעות לוואי. נכון, החולים אוהבים אותו, אולם יש מחקרים קליניים מעטים מאוד שמוכיחים את יעילותו בשיכוך כאבים, ממקורות שונים ועוד פחות מזה מחקרים המוכיחים את בטיחותו. ד"ר בועז לב, המשנה למנכ"ל במשרד הבריאות התייחס למספר בעיות עליהן משרד הבריאות יצטרך לתת את הדעת, "הובן שהקנאביס הרפואי טוב לחולים, אולם נשאלת השאלה למי לתת אותו? בעיה נוספת היא שלא מדובר בתרופה קונבנציונאלית, אלא בצמח שיש לו מגדלים שונים וזנים שונים, אז איך יוצרים סטנדרטיזיציה? בנוסף הציבור לא מודע לנזקיו של הקנאביס, אלא רק לתועלות שבו, ולכן חשוב ליצור עלון שמדבר על הסיכונים".

ד"ר יהודה ברוך, מנהל בית החולים אברבנאל ואחראי על תחום הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, ציין בכנס כי לקנאביס יש סגולות מוכחות: "במחקר שעשו בחולי פוסט טראומה נמצא שהקנאביס שיפר את תפקודם משמעותית בעיקר בכל הקשור בהפרעות שינה, קושי להירדם ופחות יקיצות. אולם, הקנאביס אינו נטול תופעות לוואי. הוא עלול לגרום בחלק מהמקרים לפסיכוזה ואף יכול להיות טריגר למחלת סכיזופרניה. בנוסף, נמצא כי בחולי טרשת נפוצה שנוטלים קנאביס לאורך זמן יש פגיעה בחומר הלבן במוח (תאי עצב במוח שאחראים על העברת האותות החשמליים מהמוח ובחזרה אליו). הסיבה השכיחה להפסקת טיפול בקנאביס היא הופעת התקפי חרדה".

ד"ר ברוך ציין כי הכוונה היא להסמיך בישראל 36 רופאים מתחומים שונים (כאב, אונקולוגיה, נוירולוגיה, גסטרואנטרולוגיה ועוד) שיוכלו לאשר שימוש בקנאביס לחולים לפי תחום מחלתם. עיקר עיסוקה של היחידה יהיה בפן הרוקחי/לוגיסטי והיא תשב באגף הרוקחות במשרד הבריאות. בנוסף נושא הגידול וההפצה יוסדר וינוהל על ידי החברה הפרטית שראל, שהחל מ-2013 תקבל לידיה את הקנאביס מהמגדלים ותפיץ אותו דרך בתי המרקחת.

קנאביס מסייע בכאב כרוני

ד"ר סילביו בריל, מנהל המרפאה לטיפול בכאב במרכז הרפואי תל-אביב, ציין נתון מדהים לפיו אחד מכל שישה ישראלים סובלים מכאב כרוני. מדובר ביותר ממיליון חולים, יותר ממספרם של חולי הלב והסרטן בישראל גם יחד. הבעיה היא שאין לרופאים כלים אובייקטיביים למדידת כאב, ומה שצריך להסתמך עליו בתחום הוא ניסיון הרופא והמצפון הרפואי. ד"ר בריל ציין בעיה נוספת והיא צריכת הקנאביס בעישון. לדבריו, עישון הקנאביס מזיק פי חמישה מעישון סיגריות רגילות ולכן יש להעדיף שימוש בשמן שמאפשר גם מעקב נוח יותר אחר מינונים.

גם ד"ר יששכר הרמן, מנהל המרכז לטיפול בנפגעי סמים ביפו, שבר מספר מיתוסים על הקנאביס הרפואי באומרו כי "כ-10% מהמשתמשים בו יתמכרו אליו ללא קשר לסיבת השימוש בו, נתון שאין להקל בו ראש".

תסמונת הגמילה מהקנאביס כוללת חרדה, הפרעות שינה, בחילה, חוסר תאבון וכאבי שרירים. התסמונת עשויה להופיע גם מרגע השימוש הראשון לאחר 8 שעות, נמשכת יומיים ופוחתת בהדרגה. לדברי ד"ר הרמן, "ההתמכרות לקנאביס אינה קלה מהתמכרות להירואין או קוקאין. כשההבדל הוא שבהירואין יש תורה סדורה לטיפול בהתמכרות בזמן שלקנאביס אין".

ד"ר הרמן מתח ביקורת על הנטייה לבחור בטיפול בקנאביס כטיפול קו ראשון ולא כמוצא אחרון והזהיר כי יש זליגה של כ-20% ממשתמשי הקנאביס הרפואי למטרות שאינן רפואיות. לדבריו חשוב במיוחד להגביל את השימוש בקנאביס בקרב צעירים, שעלולים להתמכר אליו לטווח ארוך ולסבול מתופעות לוואי בלתי הפיכות כגון הפרעות בזיכרון.

ד"ר עידו וולף, מנהל המכון לכימותרפיה במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב, אמר שבישראל לא מאשרים בקלות שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, וכי רק מעט חולי סרטן מקבלים אותו, כשמרבית הרישיונות ניתנים לחולים פעילים וגרורתיים. עוד ציין ד"ר וולף כי ממחקר שנערך בשיבא בשנת 2010-2011 על 291 חולים עולה כי 70% אמרו כי הקנאביס הקל על כאבם, אולם רק מחצית מהחולים ביקשו הארכת רישיון אחרי שנה. מרבית החולים הביעו שביעות רצון מהטיפול, אולם צעירים וישראלים שנולדו בישראל מרוצים יותר מהטיפול.

הרופאים אינם תמימי דעים האם נדרש ביצוע מחקר קליני בקרב החולים על יעילות ובטיחות הטיפול, בדומה לביצוע מחקרים על כל התרופות, או שצריך להשלים עם המצב הקיים שהחולים אוהבים קנאביס רפואי ויש להמשיך לתת להם אותו במקרי הצורך.

בואו לדבר על זה בפורום כאב בקרב חולי סרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום