חיסון נגד סוכרת

(0)
לדרג

פותח במכון וייצמן

מאת: פותח במכון וייצמן

מדענים פיתחו את התרופה הראשונה בעולם שבאופן פעיל עוצרת את ההרס שיוצרת המערכת החיסונית בתאי הלבלב אצל בני אדם. התרופה, המכונה דיה-פפ277 DiaPep277, מאפשרת מניעת סוכרת 1 אצל אנשים בריאים הנמצאים בקבוצת סיכון גנטית, ומעכבת את התפתחות המחלה אצל אנשים שאצלם התאים כבר התחילו למות.
צוות המחקר, בהנהגת פרופ' אירון כהן ממכון וייצמן מוכיח כי שלוש זריקות של דיה-פפ277 בטווח של שישה חודשים מאבחון המחלה עצרו בהצלחה את התפתחות הסוכרת.
המשתתפים במחקר לא הראו כל סימני לוואי קשים או מזיקים, ואף אחד לא ביקש לעזוב את הניסוי.
"צריך עוד לבדוק באיזה טווח של זמן צריך להוסיף טיפולים בדיה-פפ277 כדי לשמור על ייצור אינסולין אנדוגיני לטווח הארוך" אומר פרופ' כהן.
לאחר ששלב 2 בניסויים על התרופה הושלם בהצלחה, חלק 3 אמור להתחיל במספר מרכזים בכל העולם עד אמצע 2002.
פפטור, חברת התרופות שרכשה את הזכויות, מתכננת להגיש בקשה למועצת התרופות והמזון האמריקאית עד 2004.
פרופ' כהן, ד"ר דנה אליאס ועמיתיהם עבדו על החיסון למעלה מעשור. החיסון נבחן על חולים בהדסה על ידי פרופ' איתמר רז, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, וראש מחלקת סוכרת בבית החולים.
החוקרים עבדו על חלקיק המוכר כ p277, למרות ספקנות רחבה בקרב מדענים אחרים בתחום לגבי יעילותו. התוצאות ממודל העכבר היו דרמטיות, וצוות המחקר המשיך והראה את יעילות ה p277 גם אצל 200 חולים שקיבלו טיפול מוצלח בישראל, אנגליה, הונגריה, בולגריה, וגרמניה.
בהתבסס על תוצאות המחקר חברת פפטור הפיקה את דיה-פפ277 למניעה או טיפול בסוכרת מסוג 1. שלב 2 במחקר נערך על 35 חולים בגילאי 16-55, שאובחנו לאחרונה בסוכרת מסוג 1.
18 חולים הוזרקו בדיה-פפ277 בתחילת המחקר, לאחר חודש ולאחר שישה חודשים. 17 חולים קיבלו זריקות דמה. החולים שטופלו הראו עצירה או האטה בתקיפה על תאי הלבלב שלהם בבדיקה שנערכת 10 חודשים לאחר הטיפול.
התוצאות ניכרו ברמת ייצור האינסולין בגוף, ובירידה בצורך בזריקות אינסולין. החוקרים זיהו את מנגנון השיפור בתאי T של החולים.
בניגוד לכך, חולים שקיבלו את זריקות הדמה הראו הידרדרות משמעותית בייצור האינסולין הטבעי, ועלייה מתמדת בצורך בהזרקות אינסולין.
"אצל ילדים, הרס הלבלב מאוד מהיר, ומתרחש בתוך כמה חודשים" מוסיף פרופ' רז. "אנשים הנמצאים בסיכון גנטי למחלה, או שנחשפים לוירוס ולרעלים, נוטים לפתח סוכרת מסוג 1".
שלב 2 בניסויים על ילדים בגילאי 7-16 הראה שיפור, אומר פרופ' רז, אבל התוצאות לא היו משמעותיות. "זה לא בגלל שהטיפול לא יעיל על ילדים, אלא משום שהרס הלבלב אצל ילדים כל כך מהיר, צריך לזהות את המחלה אצל ילדים ולתת את הטיפול המונע לא יאוחר משבועיים לאחר שההרס מתחיל". ד"ר אליאס, נציגת פפטור, אומרת שכיום מתחילים ליישם את השיטה אצל ילדים צעירים יותר.
מזה מספר שנים פרופסור כהן והצוות שלו חקרו את המנגנון המביא את המערכת החיסונית לחסל את תאי הלבלב המייצרים אינסולין.
בעבודתם עם עכברים מצאו המדענים שחלבון מסויים HSP60 קשור להרס. החלבון מתפקד כאנטיגן, ומעודד את התאים החיסוניים לתקוף. מחקר נוסף הראה שהזרקה של p277, חלקיק מאותו חלבון, לעכברים חולי סוכרת, הפסיק את התגובה החיסונית, ומנע התפתחות של סוכרת 1.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום