התרופה בסל הבריאות? אז מה!

(0)
לדרג

בדיון בכנסת עלו טענות קשות של אזרחים שנאבקים זמן רב כדי לקבל תרופות הכלולות בסל. משרד הבריאות: תפקיד קופות החולים לחלק תרופות, נתייחס להערות

מאת: מערכת zap doctors

מתברר שחולים קשים הזקוקים לטיפול רפואי הכלול בסל הבריאות, לא תמיד יכולים לקבל את התרופות בקלות. במקום זאת הם נדרשים להליך ארוך כדי להשיג אישור או מימון לטיפול; כך לפי פניות רבות שהגיעו לוועדה לפניות הציבור של הכנסת.

בדיון השבוע אמר יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), כי השגת האישור המיוחל אורכת בין שבועות למספר חודשים, ומדובר באובדן זמן יקר. "כשאנשים היו בריאים הם שילמו ממיטב כספם עבור חוק ביטוח בריאות ממלכתי ואילו עתה כשהם חולים, המדינה וקופות החולים מתנערים מאחריותם כלפי חולים אלה. ברור לכל כי חולים רבים מתייאשים ממאבקם בסבך הביורוקרטי, ומוותרים במאבק להבריא".

מהדיון עולה עוד כי נציבות קבילות לחוק ביטוח בריאות, שאמורה להורות לקופות החולים לתת טיפול כשמתגלה מחלוקת בין המשרד לקופה, לא הגישה דוחות משנת 2008. בסך הכל הוגשו רק 2,500 תלונות, זאת כאשר במדינה ישראל 7.5 מיליון מבוטחים, כך שלא בטוח שהאזרחים מודעים בכלל לאפשרותם להגיש תלונה. מבין אלה שהוגשו, כל קבילה שלישית נמצאה מוצדקת.

המידע רק ברשת

נושא אחר שהועלה בדיון הוא חדירת האינטרנט לשירותי הבריאות; על אף שאין חולק כי מדובר בצעד מבורך, כשקופות החולים מפרסמות את כל המידע באתרי האינטרנט שלהן, אנשים שאין להם נגישות לאינטרנט נותרים ללא מידע. כמו כן חלק גדול מהמאמרים כתובים בשפה משפטית שלרוב לא מובנת לאזרח הפשוט, והמידע מוצג בסעיפים רבים שהחולים צריכים להיות בקיאים בהם בכדי שיוכלו לדעת כיצד למצות את זכויותיהם.

ח"כ הד"ר רחל אדטו (קדימה), שהייתה חברת ועדת סל הבריאות שנים רבות, הדגישה כי ברגע שתרופה, טיפול או טכנולוגיה נכללים בסל הם צריכים להינתן ללא כל התניה. לדברי אדטו על קופות החולים לפרט את זכויותיו של החולה שלא אושר לו טיפול או תרופה לערער, למי לפנות עליו לסיוע ולעזרה. ההסבר חייב להינתן בארבע שפות ובלשון ברורה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ציין כי יש להילחם בביורוקרטיה המונעת מחולים ובמיוחד חולי סרטן, את מיצוי זכויותיהם. טיפולים יקרים יותר קשים לאישור הקופה והחולים ומשפחותיהם סובלים מכך.

ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, התייחס ואמר כי קופות החולים צריכות לספק שירות למבוטחיהן, והמשרד יקח לתשומת ליבו את ההערות שנשמעו.

בואו לדבר על זה בפורום תרומת תרופות לנזקקים - בשיתוף עם עמותת "חברים לרפואה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום