סיגריות: אוי למעשן ואוי לשכנו!

(0)
לדרג

בשל נזקיו של העישון הפאסיבי, החליטה המדינה לאסור את העישון במקומות ציבוריים רבים. בקרוב יורחב האיסור גם לרציפי רכבת, גני אירועים, בריכות שחייה ועוד

מאת: מערכת zap doctors

לא כולם מבינים את המשמעות של חשיפה ממושכת לעישון פאסיבי. מדובר בסכנה הדומה לסכנה הקיימת בקרב מעשנים ובכלל זה מחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה וכדומה. מובן שהסיכון גבוה יותר ככל שהחשיפה רבה יותר. על מנת להגן על הציבור בישראל, הסובל מרמת חשיפה גבוהה יחסית לעישון כפוי, מרחיב משרד הבריאות את רשימת המקומות הציבוריים שבהם לא ניתן לעשן ויש לו יוזמות נוספות בכדי לצמצם את התופעה.

נזקי העישון הפאסיבי (אילוסטרציה)
נזקי העישון הפאסיבי (אילוסטרציה)

חשיפה לעישון פאסיבי מזיקה

אין סף ברור לחשיפה לעישון, ומתברר כי כל חשיפה שהיא מגדילה את הסיכון למגוון מחלות. "חשיפה לעישון בכל צורה מזיקה", מזהיר ד"ר חגי לוין, מומחה לבריאות הציבור מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה. "הנזק החמור ביותר הוא מחשיפה ישירה, דהינו עישון סיגריות, אך גם צורות אחרות של עישון או צריכת טבק מזיקות.

"מחקרים הראו כי גם חשיפה לעישון סביל מזיקה. כך למשל שהות בקירבה למעשן חושפת את המעשן הסביל לנזקי העישון באופן ישיר. עשן הסיגריות נספג בבגדים, בריהוט וגם נפלט בנשימה לאחר העישון ולכן גם חשיפה למעשן, גם אם אינו מעשן ברגע זה, או חשיפה לחדר שבו עישנו, גם אם באותו רגע לא מעשנים בו, מהווה סכנה בריאותית".

זאת הסיבה שבגינה חוקקו במקומות רבים בעולם חוק האוסר לעשן במקומות ציבוריים גם בשעה שאין שם אנשים. על סמך ממצאי המחקרים בעולם, הסוכנות הבינלאומית לסרטן הכריזה על עישון פאסיבי כגורם מסרטן ולכן יש להיחשף אליו כמה שפחות.

בדיקת שתן מגלה את הנזק

ניתן למדוד חשיפה לעישון בדרכים שונות, אחת הדרכים המקובלות לעשות זאת היא למדוד מטבוליט של ניקוטין הנקרא קוטינין, כפי שמסביר ד"ר לוין, "ניתן למדוד קוטינין בבדיקת דם, שתן, רוק ואף בשערות וציפורניים", הוא מפרט. "במחקרים שונים נמצא קשר בין רמת החשיפה לעישון ורמת הקוטינין וכן בין רמות הקוטינין לבין הסיכון לתוצאים בריאותיים הקשורים לעישון כדוגמת סרטן ריאות. בדיקת קוטינין בשתן היא מדד אמין המשמש בעיקר לצורכי מחקר להערכת חשיפת לא מעשנים לעישון סביל בימים האחרונים".

בכנס שנערך לאחרונה בישראל הציגה ד"ר תמר ברמן, טוקסיקולוגית ראשית של משרד הבריאות, תוצאות מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות (במימון הקרן לבריאות וסביבה) אודות החשיפה של האוכלוסיה הישראלית למגוון מזהמים סביבתיים. "במחקר נמצאו רמות גבוהות של קוטינין בשתן בקרב לא מעשנים בישראל", מסביר ד"ר לוין, "ממצא זה מרמז על חשיפה גבוהה יחסית למדינות אחרות של האוכלוסיה הלא מעשנת בישראל לעישון כפוי, ומצדיק הגברת הצעדים למניעת חשיפת הציבור לעישון כפוי".

בקרוב ייכנסו לתוקפן ההנחיות החדשות להגנה על הציבור בישראל על ידי הרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים כדוגמת רציפי רכבת, גני אירועים, בריכות שחייה, שטחי הכניסה לבתי חולים ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום