מפרצת באאורטה: ניתוח זעיר פולשני

(0)
לדרג

במקרים מסוימים, בהתאם לתמונה הקלינית של החולה, הכוללת צילום CT, ניתן לטפל בסיבוך זה של טרשת העורקים בשיטת ניתוח זעיר פולשנית במקום פתיחת בטן

מאת: מערכת zap doctors

אחד הסיבוכים השכיחים של מחלת טרשת עורקים הוא מפרצת/חסימות אאורטה שעלולה להוביל לקרע בטני של אבי העורקים. כ-4%-8% מהגברים מעל גיל 60 יסבלו מכך. אצל נשים, אגב, מדובר בסיבוך נדיר הרבה יותר והוא יופיע רק אצל 0.5% עד 1.5% מהנשים בקבוצת גיל זו.

סקירת השיטות הקיימות

כיום קיימים מספר טיפולים אפשריים לתיקון מפרצת אאורטה, בהם ניתוח בכלי הדם בשיטת פתיחת בטן שנעשה בביצוע של חתך גדול מאוד בבטן שיכול להגיע עד גודל של 25-30 סנטימטר, וזאת על מנת שהכירורג יוכל לאתר את המפרצת ולתקן אותה. האשפוז בניתוח זה ממושך בין עשרה ימים לשבועיים וכך גם תהליך ההחלמה והשיקום. כ-30% מהמטופלים בשיטה זו יסבלו מסיבוכים מקומיים וכלליים כמו זיהום, דימום ופגיעה באיברים שכנים.

שיטה נוספת, אף היא כרוכה בפתיחת בטן, מבוצעת באמצעות חתך בטני קטן יותר, ברוחב 8-12 ס"מ, כגודל כף יד. ההחלמה מניתוח זה מהירה יותר, והסיכון לסיבוכים קטן אף הוא. בשנים האחרונות החל השימוש בשיטה אנדו-וסקולרית, במסגרתה מוכנסים תומכנים (סטנטים) לפתיחת חסימות והיצרויות של כלי הדם הבטניים בצנתור דרך חתכים קטנים במפשעות.

ניתוח זעיר פולשני

ניתוח זעיר פולשני לטיפול בבעיית מפרצת אאורטה שיעיל לא פחות בניתוחים בשיטת פתיחת בטן, מאפשר להפחית את זמן ההחלמה ואת הסיבוכים האפשריים. מדובר בניתוח המבוצע במספר מצומצם של מרכזים רפואיים באירופה ובארה"ב ב-17 שנים האחרונות, וגם בישראל רק מרכזים רפואיים בודדים בארץ מבצעים אותו בגלל המיומנות הגבוהה הנדרשת בניתוח. הניתוח מתאים לכ-2/3 מאוכלוסיית החולים במפרצת/חסימות באאורטה הבטנית.

לעמוד על הרגליים תוך 24 שעות

יוסף, בן 50, סבל מטרשת עורקים ומחסימה של אבי העורקים בבטן. הוא פיתח צליעה בשתי רגליו עקב החסימה, וקשיים משמעותיים בהליכה. יוסף עבר את הניתוח בשיטה הזעיר פולשנית (לפרוסקופית), ולמחרת כבר עמד על רגליו, ללא צורך כמעט במשככי כאבים. כעבור שבועיים אף דיווח כי הוא מסוגל ללכת מרחק שבין 3 ל-4 קילומטרים ביום במסגרת השיקום שעבר, מה שלא הצליח לעשות לפני כן. השיפור המיידי באיכות חייו היה משמעותי.

איך זה עובד?

ד"ר זאב קובזנצב, מומחה בכירורגיית כלי דם מקבוצת "ביגס מדיק" בבית חולים אסותא, מסביר כי "ניתוחים של כלי דם בבטן הם ניתוחים שגרתיים, אבל הניתוח השכיח לתיקון מפרצת אאורטה מחייב פתיחת בטן, מה שגורר אשפוז ארוך שיכול להגיע עד 10 ימים, החלמה ארוכה ושיקום ממושך. גם בשיטות בהן ניתן לבצע את התיקון באמצעות חתך קטן יותר, בגודל של אגרוף, זמן ההחלמה עדיין ארוך יחסית".

השיטה הלפרוסקופית נמצאת בשימוש רחב בתחום הכירורגיה הכללית וכירורגיית כלי הדם בניתוחים כגון כריתת כיס מרה, כריתת טחול ועוד. הניתוח הלפרוסקופי מתבצע דרך מספר פתחים של סנטימטרים בודדים הנעשים בדופן הבטן ותוך הכוונה של תמונה המופיעה על מסך טלוויזיה ומשודר באמצעות מצלמה זעירה על כלי המנתח, מה שמחייב מיומנות גבוהה מאוד.

"באותם מקרים שבהם ניתן לטפל בשיטה הניתוח הזעיר פולשני, היתרון המשמעותי ביותר של ביצוע הניתוח ,הוא שאנחנו מצליחים להגיע לתוצאות הטובות של הניתוח הפתוח, אך ללא צורך בתהליך החלמה והתאוששות ממושך", מסכם ד"ר קובזנצב.

בואו לדבר על זה בפורום כלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום