בית ספר: ילקוט, כיסא ושולחן

(0)
לדרג

לקראת שנת הלימודים הקרבה, ההורים חסרי אונים מול מבחר התיקים: האם לבחור באופנתי ביותר או באורתופדי? ומה לגבי כיסא ושולחן? טיפים לבחירה נכונה

מאת: מערכת zap doctors

בבואנו לקנות פריטים הקשורים לסביבת העבודה של ילדינו, חשוב להקפיד על כמה כללים, כדי שלא נמצא עצמנו אבודים בחנות, טובעים במגוון האופציות, שלעתים הן יותר צבעוניות מאשר בריאות ומתאימות.

בחירת תיק, שולחן וכסא לבית ספר (אילוסטרציה)
בחירת תיק, שולחן וכסא לבית ספר (אילוסטרציה)

ילקוט בית הספר הוא אחד הדברים שמלווים אותנו החל מכיתה א' ועד סוף התיכון, לעתים גם בדרך לאוניברסיטה. צביקה כץ, יועץ ארגונומי ופיזיותרפיסט, מנכ"ל "ארגוטיים", ממליץ כי תיק בית ספר יהיה בעל משקל קטן ככל הניתן, עד 15% ממשקל הילד לפי התקן, זאת על מנת להוריד עומס כללי מהמפרקים בעיקר ומהגב התחתון.

"יש להקפיד שהילד יישא את התיק כך שייווצר משקל מאוזן מצד שמאל ומימין, כדי למנוע תנוחה א-סימטרית של הגב. על הילקוט להיות מצויד בכתפיות רחבות ומרופדות היטב, כדי להפחית לחץ משרירי הצוואר ומאזור המקלעת העצבית הצווארית. הכתפיות חייבות להיות שוות באורכן כדי למנוע א-סימטריה של הגוף. כדאי להשתמש ברצועת מותניים, כך הילקוט מהודק לגוף, דבר המפחית את העומס הנוצר על הגב ברגע שהוא מתנפנף ולא מהודק.

"מעבר לריפוד הכתפיות, כדאי לוודא שלילקוט תמיכות וריפוד באזורים ספציפיים כמו אזור השכמות, אשר ימנעו חיכוך וכאב במקום. גב הילקוט חייב להיות קשיח, כדי שהתיק לא יאבד צורתו בגלל המשקל, ועם זאת חשוב שיהיה אלסטי וגמיש מספיק לנוחות הילד. ישנם ילקוטים בעלי בד המונע הצטברות זיעה על גבי הגב ומומלץ להשתמש בהם. גם סידור חכם של הילקוט (חלוקה לתאים) מקל על העומס".

אתה הולך לבי"ס או טס לחו"ל?

תיקי הטרולי תפסו בשנים האחרונות מקום נכבד בדרך לבית הספר, אבל גם במקרה הזה חשוב לראות את היתרונות והחסרונות. "אם לילד צפויה מדי בוקר דרך ארוכה, של יותר ממספר דקות, הרי שעדיף להשתמש בטרולי", אומר כץ, "אבל ללא ספק ילקוט רגיל עדיף אם אין הליכה מרובה, שכן הטרולי יוצר אי סימטריות של הגב והכתף, הוא כבד יותר ונוח פחות לנשיאה במדרגות".

משחק הכיסאות

גובה הכיסא תלוי במבנה של הילד, בעיקר בגובהו, ועל כן כדאי לרכוש כיסא מתכוונן: "כאשר מדברים על כיסא מתכוונן, יש לשים לב לכמה דברים", מסביר כץ. "ראשית, כיוון גובה המושב מהקרקע כך שהמרפקים יהיו מעט מתחת לגובה השולחן והרגליים יהיו מונחות בחופשיות על הרצפה. גובה המושב מהקרקע נמדד על פי אורך עצם השוקה. שנית, כוונון של משענת הגב: משענת טובה היא כזו שעולה ויורדת על מנת שתגיע לפחות עד הקצה התחתון של השכמות וכך תתמוך היטב בקשת הטבעית של הגב התחתון. בנוסף לכך, על המשענת לאפשר תמיכה טובה לאורך כל עמוד השדרה ולכן חשוב שיהיה אפשר לשנות את הזוויות שלה, כאשר הזווית המומלצת לישיבה מול מחשב היא 110 מעלות בין המושב למשענת. ולבסוף, כיוון משענות הידיים אשר מטרתן לתת תמיכה מקסימאלית למרפקים, ולאפשר כניסה חופשית מתחת לשולחן".

המושב אף הוא חלק חשוב בבחירת הכיסא. "יש לבחור מושב שאינו עמוק", מסביר כץ, "כדי למנוע לחץ על הקצה האחורי של הברך. אפשר למדוד מרווח של שלוש אצבעות בין המושב לברך בנוסף חשוב שהמושב יהיה מעוגל בסופו ובעל שקעים ובליטות המתאימים למבנה האגן והירכיים וכן בעל ריפוד נעים וסופג לחות".

שולחן ערוך

"גובה שולחן העבודה צריך לאפשר לילד להיכנס בחופשיות עם הרגליים מתחת למשטח על מנת שיוכל לשבת קרוב ולהימנע מכיפוף קיצוני של הגב", מפרט כץ. "רצוי שבמטלות הדורשות מוטוריקה עדינה, כדוגמת כתיבה וציור, גובה משטח העבודה יהיה מעט מעל גובה המרפקים, בשונה משולחן מחשב, שם על הגובה להיות מותאם לגובה המרפק, זאת על מנת להבטיח תמיכה טובה לזרועות.

"ואם כבר עסקנו בשולחן המחשב, רצוי שזה יותאם באופן מושלם לממדי הילד. גובה משטח העבודה יהיה בגובה המרפקים, עומק השולחן יאפשר מיקום הצג במרחק המתאים, 70-50 ס"מ לצג של 17 אינטש, כאשר הצג יונח על השולחן או על אזור נמוך יותר בקצה השולחן אבל השולחן באותו גובה, כך שגם בקצה השולחן אין אזור נמוך יותר. זאת על מנת להשיג זווית צפייה אידיאלית לעיניים, שהיא למעשה כאשר מרכז הצג נמוך מגובה העיניים".

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום