אנרגיה של תדירות רדיו מחסלת גידולים

(0)
לדרג

רדיולוגים ברפואה מונעת משתמשים באנרגיה דומה לזו שברדיו שאנו שומעים על מנת לחמם ולחסל גידולים, וכך מסתמנת גישה מבטיחה מאוד לטיפול בסרטן הכליות.
הנחיה נקודתית ומדוייקת באמצעות מיפוי רזוננטי (MRI), הכלים המייצרים את גלי הרדיו בעצם "מבשלים" את הגידולים למוות.
פיזיקאים ומדענים במרכז המחקר בבתי החולים האוניברסיטאיים בקליבלנד ובקייס ווסטרן רזרב מדווחים על תוצאות מבטיחות לשיטה זו כשדיווחו עליהן בכנס של האגודה לרדיולוגים. ממצאים דומים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס וממוסדות רפואיים אחרים הוצגו גם הם.

הטיפול המוכר לסרטן הכליה הוא הרחקה כירורגית של הכליה כולה, או של החלק הנגוע בכליה.
עבור חולים שאינם מועמדים לניתוח, יש היום אפשרות טיפול אחרת: טיפול בגלי רדיו, גישה חודרנית מינימלית.
למרות שכיום הטיפול מוצע רק למי שלא יכול לעבור ניתוח, מעודדים מהתוצאות הראשוניות, החוקרים אומרים שהתהליך יהפוך לטיפול המועדף כנגד סרטן הכליה.
"למרות שהפרוטוקול היום הוא לטפל כך בחולים שלא יעברו ניתוח, יש התעניינות גוברת כדי להשתמש בזה כטיפול עיקרי, שכן הרחקה בניתוח של חלק מהכליה היא הליך מסובך," אומר ג'ונת'ן לוין, פרופסור לרדיולוגיה, אונקולוגיה וניתוח נוירולוגי, וסגן היושב ראש למחקר ולאקדמיה בבתי החולים האוניברסיטאיים. "משתמשים בזה היום לטיפול בסרטן בפרוסטטה, בשד, במוח, בכבד ובסוגים אחרים של סרטן, ואני לא רואה סיבה לכך שלא ישתמשו באותה טכניקה כמעט בכל מקום בגוף."
ב RFA, אנרגיית הרדיו מוזרמת לגידול באמצעות מחט זעירה עם אלקטרודה בקצה.
המחט עוברת את העור ומוחדרת ישירות לגידול כאשר ההנחייה נעשית על ידי מיפוי רזוננטי מגנטי.
לאחר 10-30 דקות של מגע רציף עם רקמת הגידול, גלי הרדיו "מבשלים" אזור בין 2.5-7.5 ס"מ, ומחסלים את תאי הגידול. איזור משמעותי של הגידול יכול לקבל טיפול דומה על ידי "בישול" האיזורים החופפים. התאים המתים אינם מורחקים, אלא הופכים לרקמות צלקתיות, ולבסוף מתכווצים. בדרך כלל הטיפול (ללא אשפוז) נעשה עם הרדמה קלה, והמטופל הולך לביתו מספר שעות לאחר מכן, בדרך כלל עם תחושת כאב מינימלית.
החוקרים אומרים שמדובר בתהליך פחות יקר, בטוח יותר וקל יותר לחולים בהשוואה לניתוח.
בשלב 2 של הניסוי בבית החולים, הגידול הועלם לחלוטין ב 10 מתוך 11 חולים שטופלו בגלי רדיו, והמחלה לא חזרה ב 9 מתוך 11 החולים.
תקופת ההמתנה לאחר הטיפול היתה 14 חודשים בממוצע.
חולה אחד נפטר בנסיבות לא קשורות ללא כל סימנים לסרטן, וחולה נוסף הראה סימנים של חזרת המחלה, ויעבור טיפול רדיו נוסף. 11 החולים סבלו כולם מגידולים בגודל של 4 ס"מ או פחות, ולא היו מועמדים לניתוח או שסירבו לניתוח.
"מיפוי רזוננטי מגנטי רגיש יותר משיטות סריקה אחרות, ויכול לנתר את תוצאות הרס הגידול מיידית" אומר ד"ר לווין. "בשני שליש מהחולים ראיתי שיירים של הגידול שלא הועלמו בטיפול הראשוני, ויכולתי לחזור ולתקן זאת במקום. עם סורקי CT למשל, אי אפשר לראות מיידית מה לא הועלם, וצריך לחזור מאוחר יותר כדי לעשות תהליך נוסף".
ד"ר לוין הוא אחד המומחים המובילים לרדיולוגיה מונעת, וסייע בפיתוח מספר כלים למיפוי מגנטי. מזה מספר שנים הוא פועל לחיבור בין שיטות העלמה מבוססות רדיו לבין MRI לטיפול בגידולים בכליות.
השימוש ב MRI, המספק סביבה נעימה יותר לחולים, מאפשר לרופאים גישה לגידולים באמצעות מחטים. באמצעות טיטניום שעוצב במיוחד למטרה זו, או בכלים לא מגנטיים, הרופאים מונחים על ידי מיפוי MRI לאיזור הנגוע. הם מזיזים את האלקטרודה לגידול, ומייצרים מספיק חום כדי להרוס את התאים הסרטניים.
"מה שפעם היה איזור לבן ומבריק של גידול, הופך לשחור, למעשה זהו החור השחור של הרקמות המתות בגידול" אומר ד"ר לוין. "אפשר לראות מיד באמצעות המיפוי המגנטי כמה מהגידול כבר נהרס, וכמה עוד צריך ללכת כדי להכניע את הסרטן".
אין תופעות לוואי מצטברות, כמו שיש בטיפול בהקרנות, כך שהחולים יכולים לקבל טיפול חוזר אם הסרטן מופיע במקומות אחרים."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום