זיהומים בקיץ: מקטינים סיכונים

(0)
לדרג

קריאה ראשונה ליוצאים לחופשה: היזהרו מזיהומים במקומות ציבוריים כמו בריכה וים, שימו לב לאוכל שאתם אוכלים והישמרו מיתושים. חופשה נעימה

מאת: מערכת zap doctors

סגרתם כבר דיל לחופשת הקיץ שלכם? מדמיינים כבר איך אתם שוחים בבריכה או אוכלים כפי יכולתכם? כדאי לדעת שלצד ההנאות שמצפות לכם במהלך השהות בבית המלון או בצימר, יש גם לא מעט סכנות של זיהומים במקומות ציבוריים. ביקשנו מד"ר אפי הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים "ביקור חולים", לספר על הסיכונים השונים ולהסביר מה כדאי לעשות כדי להימנע מהם:

זיהומים בקיץ
זיהומים בקיץ

בריכה

הבעיה:"בכל מקום ציבורי שבו יש ריכוז גבוה של אנשים יכולים להיות 'מיקרובים' שונים שעלולים לעבור מאדם לאדם, ובריכה איננה יוצאת מהכלל הזה. הדבקה כזאת יכולה להתרחש דרך האוויר, למשל בנגיפי החצבת או בחיידקי השחפת, דרך מזון, למשל בחיידקי הקמפילובקטר ובמקרה של שהייה בבריכה משותפת - גם דרך מי הרחצה. אמנם בתוך בריכה אמור להיות כלור בריכוז מתאים כדי לנטרל את מרבית ה'מיקרובים' הללו, אבל לא אחת נדבקים המתרחצים בזיהומי מעיים ובזיהומי עור שונים למרות הכל. זאת ועוד, מי שהולך יחף על הרצפה הרטובה שמסביב לבריכה, או במקלחות הציבוריות שנמצאות בשטחה, עשוי להידבק בפטרת הרגליים".

הפתרון:"הדרכים לצמצום התפשטותן של מחלות זיהומיות בבריכות ציבוריות כוללות בעיקר הקפדה על נקיון הבריכה וסביבתה על-ידי מפעילי הבריכה. בנוסף, חשוב שחולים במחלות מידבקות יימנעו מלהגיע לשם עד להחלמתם המלאה. אני ממליץ לאנשים עם מערכת חיסונית פגומה, או להורים לילדים כאלה, לשקול היטב את היתרונות והחסרונות של בילוי זה עבורם".

ים

הבעיה: "במי הים יכולים להימצא חיידקים צואתיים בריכוזים גבוהים. הדבר קורה בעיקר באותם חופים שבסמיכות אליהם מזרימות הרשויות את מי הביוב שלהן לים. בחופי הים מושלכות לא אחת גם מחטים רפואיות שבהם השתמשו מזריקי סמים נושאי מחלות, כגון איידס והפטיטיס C, והדבר עשוי לסכן גם את בריאותם של אלה שהולכים יחפים על החול".

הפתרון: "לא ללכת יחפים על חוף הים. לברר אילו חופים נקיים ממי ביוב, ולהקפיד ללכת אליהם".

אוכל ושתייה

הבעיה: "מרבית המאכלים שאנו צורכים, גם אלו שבפיקוח, אינם 'סטריליים', ומצויים בהם חיידקים שונים בריכוזים נמוכים. בדרך כלל, בתנאי הקירור המקובלים, אין הדבר מהווה בעיה, אולם במאכלים שמוחזקים בקיץ זמן ממושך מחוץ למקרר עשויים חיידקים אלה להתרבות ולהגיע לכמות שעשויה לגרום ל'הרעלת מזון' ול'קלקול קיבה'. מאכלים שונים מתאפיינים בזיהומי מעיים שונים, למשל חיידק הסלמונלה שיכול להגיע מביצים ומעופות, חיידק הסטאפילוקוקוס שנפוץ בסלטים שמכילים מיונז, חיידק הבצילוס שמקורו באורז מבושל ועוד.

"גם מי השתייה שלנו עשויים להכיל פתוגנים שונים, אך בארצות המתועשות, שבהן מערכת מי השתייה שמגיעים לברזים מנוטרת באופן שגרתי, אין הדבר שכיח. לעומת זאת, הצמדת השפתיים לברזיות ציבוריות עשויה לגרום להדבקה באותם נגיפים וחיידקים שנמצאים בפה, כגון הרפס או סטרפטוקוקוס".

הפתרון: "בעת שהייה ממושכת בחוץ יש להקפיד על שמירת המזון בקירור, למשל בצידניות, עד למועד צריכתו, ולא להצמיד את השפתיים לברזיות בזמן השתייה".

יתושים

הבעיה: "בקיץ נפוצים בארצנו יתושים שעשויים לשאת בגופם גורמים מעוררי מחלות. עד לפני כחצי מאה עדיין היה נפוצה אצלנו מלריה - מחלה שנגרמת על-ידי טפיל שמצוי כיום כמעט אך ורק בארצות טרופיות. יחד עם זאת, בישראל יכולים יתושים להעביר, גם בקיץ הזה, את נגיף 'קדחת הנילוס המערבי' מבעלי חיים נגועים לבני אדם".

הפתרון: "יש לנקוט בכל הדרכים האפשרויות כדי להרחיק את היתושים: התקנת רשתות בחלונות הבית כדי למנוע את כניסתם פנימה, ומריחת קרם דוחה יתושים בעת שהות מחוץ לבית, בעיקר בשעות בין הערביים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום