תנו לגדול בשקט

(0)
לדרג

השנה האחרונה בגן משמעותית מאוד עבור הילד וההורים, שאמורים להכריע אם הילד בשל לעבור לבית הספר. כך תדעו אם הילד מוכן לעבור לשחק במגרש "של הגדולים"

מאת: מערכת zap doctors

החופש הגודל בעיצומו, ולצד קבוצת ההורים שמתרגשת לקראת עליית הילד לכתה א', ישנה הקבוצה שמתכוננת לשנה האחרונה של הילד בגן גן חובה. מדובר בשנה משמעותית מאוד עבור הילד, שכן זו השנה שבה הצוות החינוכי, יחד עם ההורים, אמורים להעריך את יכולתו הקוגניטיבית והרגשית של הילד למעבר לבית הספר, ל"עולם של הגדולים".

ההחלטה אם להשאיר את הילד שנה נוספת בגן או להעלות אותו לכיתה א' מתקבלת בהתייחס לבשלות שכלית, לבשלות מוטורית וכן לבשלות חברתית של הילד. לדברי אהוד גלבוע, פסיכולוג קליני בכיר ופסיכותרפיסט, התצפית של הגננת וזו של ההורים יכולה לתת ברוב המקרים תשובות טובות מאוד בשאלת הבשלות. במידת הצורך, הוא מסביר, אפשר להתייעץ גם עם הפסיכולוג של הגן, שבידיו כלים נוספים להעריך את הבשלות של הילד.

כיתה א
כיתה א'

מה הסימנים לכך שהילד בשל?

"אם רואים שהילד מתעניין בכתיבה ובציור, והוא מסוגל להתרכז במטלה, במשחק קופסה, הוא מתעניין בחשבון ובחישובים, הוא מוכן להחזיק עיפרון ולכתוב את שמו, מתעניין במה שכתוב וסקרן לגלות דברים שאינו יודע, כל האינפורמציה הזו יכולה לעזור בגיבוש הדעה לגבי האם הילד בעל כישורים טובים ויש סיכוי שהוא יצליח בלמידה בכיתה א'. קורה שמשאירים ילד בגן והוא לא מקודם ולא מתקדם וכך הוא רק מפסיד מכך".

לעיתים החלטת ההורים להעלות את הילד לכיתה א' נובעת מהרצון שהוא ימשיך עם קבוצת החברים שלו. גלבוע סבור שהנושא החברתי משפיע על ההחלטה, אך יחד עם זאת, אם הילד לא בשל והוריו מחליטים לעלות אותו רק בגלל שחבריו עולים, זו בעיה, כי הוא יהיה חלש מול חבריו שאולי בשלים ויצליחו יותר ממנו. "ילד שנשאר עוד שנה בגן ייצור קשרים חדשים עם הילדים של המחזור החדש, ועימם הוא ימשיך את דרכו. התקווה היא שהם יהיו החברים שלו לעתיד, אם כי אולי הוא גם ימשיך את קשרי החברות עם אלה שכבר עלו לכיתה א'".

האם יש הבדל בין בנים ובנות?

"קל יותר להשאיר בנים עוד שנה נוספת. הם מגיעים לכיתה א' גדולים יותר, בשלים יותר, חזקים יותר ויש להם סיכוי טוב יותר להיות המובילים, המקובלים והמנהיגים החברתיים של הכיתה שלהם. מבחינה שכלית הם יהיו מעט גבוהים משאר ילדי הכיתה, ובהשוואה לבנים האחרים הם יהיו בשלים יותר.

כך שאם יש התלבטות בדרך כלל קל יותר להשאיר את הבנים. לעומת זאת, בנות שנשארו שנה נוספת בגן מועדות להיות אלה שיתפתחו הכי מהר, ועלולות לסבול מזה שהן הגבוהות ביותר בבית הספר היסודי, ההתפתחות המינית שלהן תהיה בכיתה נמוכה יותר וכך יש חשש שהן עלולות לסבול יותר משאר הבנות. יחד עם זאת, חשוב לבדוק כל ילד וילדה בנושא הזה ולחשוב מה טובת הבן או טובת הבת הפרטיים של כל הורה והורה".

מה קורה כשילד לא בשל עולה לכיתה א'?

"ילד לא בשל שעולה לכיתה א' עלול לסבול, הן בתחום הלמידה, הן בתחום ההתנהגות והן מבחינה חברתית. אם ילדי הכיתה יראו שהוא לא מצליח בכל תחומי הלמידה, תתחיל להיבנות לו סטיגמה של ילד חלש ולא חכם. התוויות הללו יכולות להידבק בלי צדק לגביו, לערער את הביטחון העצמי שלו ולפגוע בערך העצמי שלו - בדימוי העצמי החיובי שלו.

"אם הילד לא יודע לקבל סמכות והוא כל הזמן יפריע למורה להעביר שיעור, יש סיכוי שהוא יהיה בעימות קבוע עם המורה והמצב לא יאפשר לו להיות באווירה מטפחת ומקדמת באופן רגשי. הוא עלול לחוש שהמורה לא מרוצה ממנו וכי היא כועסת עליו. כך יהיה לו קשה להפנים את החומרים הלימודיים שהיא מנסה להעניק לו. גם מבחינה רגשית, אם הילד הוא ילדותי מדי, ורק זקוק להתייחסות האימהית של הגננת, והוא לא יכול לקבל את הדרישות של המורה, למעשה הוא ייפגע מההתייחסות שלה אליו ולא יהיה פנוי ללמידה".

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר
פורום ייעוץ חינוכי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום