אוסטיאופורוזיס: כוסית יין תעזור?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי צריכת אלכוהול מתונה מסייעת במניעת פגיעה בצפיפות העצם; נשים לאחר מנופאוזה שהפסיקו לשתות כלל הראו עלייה באובדן עצם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יין משמח לבב אנוש ומחזק עצם אדם. לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Menopause, צריכה מתונה של אלכוהול, כחלק מאורח חיים בריא, עשויה לשפר את בריאות העצם בנשים לאחר מנופאוזה ולסייע במניעת התפתחות אוסטיאופורוזיס.

במחקר השתתפו 40 נשים בריאות לאחר מנופאוזה, שלא נטלו טיפול הורמונאלי כלשהו ודיווחו כי הן שותות מדי פעם משקה אלכוהולי. במשך שבוע עקבו החוקרים אחר אורח החיים של הנשים ואחרי הרגלי שתיית האלכוהול, שעמדה על 1.4 משקאות ביום בממוצע. לאחר מכן, במהלך השבועיים הבאים, התבקשו הנשים לוותר על שתיית אלכוהול מכל סוג. ביום 15, החוקרים חילקו לנשים כמות מדודה של אלכוהול, בהתאם לדפוסי צריכת אלכוהול הקודמים שלהן.

החוקרים נטלו דגימות דם מהנשים לפני האיסור על השתייה, במהלכו, ולאחריו, כדי להעריך אם צריכת אלכוהול השפיעה באופן כלשהו על ספיגת עצם. זאת בהמשך למחקרים קודמים שהדגימו קשר מסוים בין צריכת אלכוהול מתונה לצפיפות גבוהה יותר של המינרלים בעצם. צפיפות המינרלים של העצם נבדקה באמצעות בדיקת צפיפות עצם וכן על סמך בדיקות דם להערכת סימנים לספיגת עצם (אובדן עצם).

במחקר הנוכחי נמצא קשר בין רמת אלכוהול לצפיפות המינרלים של העצם בירך ובחלק העליון של הרגל. החוקרים זיהו גם עלייה ברמות מדדי ספיגת עצם במהלך 14 ימי ההימנעות מאלכוהול. רמות סימני ספיגת עצם נטו לאחר מכן לרדת שוב בבוקר היום ה-15. החוקרים מציינים כי כבר 12-24 שעות לאחר צריכת אלכוהול נרשמה ירידה במדדים להערכת ספיגת עצם, לערכים שלא היו שונים משמעותית מערכי הבסיס. החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מוכיחים כי לצריכת אלכוהול מתונה השפעה מהירה לדיכוי סימנים לאובדן עצם בנשים לאחר מנופאוזה.

בואו לדבר על זה בפורום שברי אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום