אושר: גלולה נגד הדבקה באיידס

(0)
לדרג

לראשונה בעולם - מינהל התרופות והמזון האמריקאי אישר לשיווק את "טרובדה", תרופה שעשויה לעזור לאוכלוסיה בסיכון למנוע הידבקות בנגיף HIV

מאת: מערכת zap doctors

מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר אמש (ב') את שיווקה של התרופה "טרובדה", המשמשת כיום לטיפול בנשאי HIV וחולי איידס. מדובר בתרופה המיועדת לאוכלוסיות בסיכון למניעת הדבקה.

התרופה אושרה בשנת 2004 כתרופה לטיפול במחלת האיידס והיא מהווה אחד הטיפולים הפופולריים ביותר. היא הוגשה לאישור FDA בעקבות סדרת מחקרים גדולים שבוצעו במימון המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) ואוניברסיטת וושינגטון, מהם עלה כי נטילת התרופה בקרב אוכלוסיות בסיכון אכן מקטינה את הסיכון להידבקות. באחד מהמחקרים שפורסם ב-2010 הושגה ירידה של יותר מ-90% בהדבקה בקרב גברים הומוסקסואלים שנטלו את התרופה באופן יומיומי ושבדמם נמדדה רמה מספקת של התרופה.

מדי יום מתגלים ברחבי העולם כ-7,000 נשאי HIV חדשים. הטיפול במחלה כולל "קוקטייל" תרופות הניתן באופן קבוע ומאפשר תוחלת חיים כמעט נורמלית, אך יחד עם זאת מלווה בתופעות לוואי שונות. התרופה החדשה עוזרת לנשאים למנוע את התפרצות המחלה ולאוכלוסיית הסיכון למנוע הדבקה.

לדברי מנהל מרכז האיידס בבית חולים רמב"ם, פרופ' שמעון פולק, "מדובר בבשורה חשובה לרבים. עד היום התפיסה הטיפולית קבעה כי הימנעות ממעבר נוזלי גוף היא הדרך היחידה למנוע הדבקה. הבעיה עם גישה זו היא שבאוכלוסיות בסיכון גבוה, בעיקר עובדים בזנות, השימוש בקונדום לא נעשה כפי שצריך, וקיימות גם אוכלוסיות בהן מצד אחד הקונדום נתפס כחסם להנאה ומצד שני הפחד מהמחלה פחת, דבר שהביא לעלייה בשיעור ההדבקה. מלבד הטיפול בבני זוג של נשאים מתפתחת כיום גם גישה חדשה של טיפול מוקדם תרופתי בנשאים עצמם על מנת למנוע הדבקה. זו גישה חדשה לחלוטין שלאחרונה הדגימה ירידה בשיעור של 96% בשיעור ההדבקה, והיא מהווה כלי חשוב נוסף על מנת להפחית את שיעור ההדבקה וממילא את שיעור הנשאים והחולים". כעת נותר לחכות ולראות מה תהיה גישת משרד הבריאות הישראלי כלפי אימוץ התרופה, שמחירה בארה"ב מגיע לאלפי דולרים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום