סוכרת: אימון אישי

(0)
לדרג

חולי הסוכרת נדרשים לשנות את תזונתם, לעסוק בפעילות גופנית ולקיים שגרה קפדנית של נטילת תרופות ועריכת בדיקות. אימון אישי יכול לסייע באימוץ אורח חיים בריא

מאת: שרי דבחי

הסוכרת מוגדרת כמגיפה של המאה ה-21. על פי ארגון הבריאות העולמי, בעולם יש למעלה מ- 300 מיליון בני אדם סוכרתיים והתופעה ממשיכה לצבור תאוצה ולהתרחב; מדי עשור אוכלוסיית הסוכרתיים מוכפלת. בישראל ידוע על כחצי מיליון סוכרתיים, ועוד כחצי מיליון בני אדם הלוקים בסוכרת סמויה ואינם מאובחנים.

סוכרת ניתנת לאיזון ושליטה אך לשם כך נדרש לערוך שינויים באורח החיים: שינוי תזונתי, שינוי תרופתי ושינוי בהרגלי החיים הכולל פעילות גופנית קבועה. כל אלה דורשים משמעת עצמית.

מרבית הסוכרתיים מודעים לשינויים שעליהם לעשות, יודעים מה כדאי להם לאכול ומה פחות מומלץ, אך חלק גדול מהם לא עושה שימוש בידע הזה ובאמת מבצע את השינויים הדרושים לבריאותו. הרעיון העומד מאחורי האימון האישי, ה-coaching, לסוכרתיים, הוא לעבור תהליך למידה הגורם לאדם להבין כיצד ביכולתו לגייס את המשאבים הדרושים על מנת להיות אקטיבי וליישם את הידע שיש לו על הסוכרת, ולבצע את השינויים הנדרשים מעצם היותו סוכרתי.

בשונה מטיפול פסיכולוגי, ה-coaching הוא טיפול קצר טווח וממוקד בן 10 מפגשים שבהם נקבעת מטרה אימונית, נערך תהליך למידה על הקשיים והיכולות של האדם ונבחנות דרכי פעולה שונות לשם התקדמותו האקטיבית של האדם למטרה. הכוונה היא לייצר היבט פרקטי ללא נבירה אחורה בנפש, אלא מתוך ראייה קדימה ורצון להוביל לאיזון בצורה פעילה.

אחת המטרות העיקריות באימון האישי לסוכרתיים היא ללמד את הסוכרתי לחיות לצד הסוכרת, ולחוש כי הוא בעל השליטה בה. להלן כמה דוגמאות המסייעות בהבנת חשיבות האימון האישי באופן כללי, ולסוכרתיים בפרט:

אימון אישי לסוכרתיים
אימון אישי לסוכרתיים

ניהול נכון של הזמן:

בעולם המודרני מהירות ולחץ הם חלק בלתי נפרד ולכן חשוב ללמוד כיצד לארגן את הזמן בהתאם לסדר העדיפויות האישי. אם האדם רואה בפעילות הגופנית חשובה לבריאותו, אז הוא ישלב אותה כחלק קבוע בסדר היום. הטענה כי 'אין לי זמן לפעילות גופנית', מהווה חסם מחשבתי ובאמצעות הקואצ'ינג אפשר לייצר רצון ושאיפה לניהול נכון יותר של הזמן כך שיימצא זמן גם לפעילות גופנית, גם לבישול בבית וגם לפעילויות נוספות בהן נבחר להתמיד.

הקפדה על נטילת טיפול תרופתי:

חולי סוכרת רבים מודעים לחשיבות התרופות שהם נוטלים, לתדירות נטילת התרופות או האינסולין, למינון הדרוש ולהקפדה על נטילת התרופות בזמן. בין אם מדובר בתרופות פומיות או באינסולין, חולי סוכרת נוטים להזניח את הטיפול ואחוז גבוה מהם אינו מאוזן למרות הטיפול שהם מקבלים. לדוגמה, מטופלת שסירבה להזריק אינסולין באופן קבוע הורידה את האיזון שלה בצורה קריטית. במהלך האימון האישי התגלו החסמים המונעים ממנה להתחיל טיפול באינסולין, כגון פחד מהאינסולין והשלכותיו, אירועי היפוגליקמיה, סכנת התדרדרות המחלה ואף פחד מקטיעת רגליים. לאחר עבודה משותפת וחיבור אל מערכת הערכים שלה בהם בריאות, איכות חיים, אושר, שמחה ואסתטיקה, הבינה המטופלת כי הקפדה על הטיפול ואיזון ערכי הסוכר יאפשרו לה לשמור על כל אותם ערכים וכיום היא מאוזנת ולא מבינה איך התקשתה בכך לפני כן.

ניטור רמות סוכר באופן עצמאי:

חולי סוכרת רבים אינם מקפידים על ביצוע בדיקות ניטור סוכר בגלל כאב, קושי להתעמת עם תוצאת הבדיקה, כעס ותסכול בקבלת תוצאות לא תקינות ועוד. בתהליך האימון האישי האדם מזהה אילו מחשבות ורגשות מציפים אותו במצב של ניטור סוכר, ובאמצעות תהליך עבודה לומד לפעול באופן רציונאלי ולא מתוך תסכול וכעס המובילים להימנעות מנטילת טיפול או להתעלמות מערך הסוכר שנמדד. מתאמן המשיג את המטרה שהציב לעצמו מרגיש תחושת סיפוק אישית ושליטה לצד הביטחון הבריאותי.

שינוי תפיסה של הסוכרת והדימוי העצמי:

סוכרתי לא פעם מתבייש מעצם היותו חולה, מעצם העובדה שעליו לאכול מאכלים קצת אחרים, לבצע בדיקות, לקחת תרופות או להזריק אינסולין. מצב זה גורם לסוכרתי להציב לעצמו אתגרים קטנים מתוך מחשבה ותפיסה שאינו מסוגל לשנות הרבה. האימון האישי עוזר לסוכרתי להבין כי יש ביכולתו לפעול ככל אדם רגיל, ולכן עליו לשאוף להעמיד את עצמו בפני אתגרים משמעותיים. התפיסה העצמית של הסוכרתי מתחשבת במגבלה שלו, אך מודעת ליכולתו להתמודד ולהתנהל איתה במצבים שונים ואף לשלוט בה.

ניקח לדוגמה מקרה של מטופל שבידד עצמו חברתית ולא הגיע לאירועים משפחתיים רק בגלל שנאלץ להתעמת עם האוכל המלווה את האירוע. הסיטואציה העמידה אותו בפני קושי לעמוד בפיתויים, ואם נכנע שילם מחיר שהתבטא ברמות סוכר גבוהות. באימון האישי זוהו הקשיים והוא קיבל פתרונות אפשריים (כמו חישוב פחמימות), שאפשרו לו לבחור את הדרך המתאימה עבורו להתמודד עם הבעיה ולצאת מהבידוד החברתי.

אין להתעלם מקיומה של הסוכרת, יש להקפיד על התייעצות רפואית, נטילת טיפול תרופתי, שמירה על תזונה ושינוי אורח החיים לצד שמירה על פעילויות חברתיות. האימון האישי מסייע למצוא את האיזון בין הסוכרת לאורח חיים בריא ומהנה בו האדם בוחר כיצד להתנהל.

הכותבת היא מאמנת אישית בתחומי בריאות, סוכרת ואורח חיים במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום