חופש גדול: עם שיניים בריאות

(0)
לדרג

מתכננים חופשה או טיול עם הילדים? לפניכם רשימת טיפים להיערכות מוקדמת ולהגשת עזרה במקרי חבלות ופציעות

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ

חופשה כשמה כן היא חופש ממחויבויות, מעבודה, ממטלות. הצורך לנוח מאפיין את כולנו אולם יש דברים שגם בחופשה חובה להמשיך ולעשות באופן קבוע, כמו שמירה על היגיינה בכלל ועל היגיינת הפה בפרט. לרוב מבוגרים יודעים מה מצב בריאות השיניים שלהם, אולם לא תמיד הם יודעים מה המצב אצל ילדיהם. מומלץ אם כן להתכונן מראש ולצאת לחופשה עם פה בריא ושקט נפשי. כאבי שיניים עלולים להרוס חופשה שלמה אם אתם נופשים בחו"ל באזור כפרי או הררי מרוחק מהעיר שם אין נגישות לקבלת טיפול במרפאת שיניים. אם יצאתם לנופש בארץ תוכלו ליהנות מנגישות גבוהה של מרפאות שיניים בכל מקום בארץ, אך אין ספק שזה לא בילוי מזהיר.

מתכננים נסיעה? הקפידו להתארגן בהתאם:

ראשית, מקדימים בדיקה לנסיעה: במקביל לבדיקת תוקף הדרכון או הזמנת הצימר, הזמינו תור אצל רופא השיניים של ילדיכם ובדקו את שיניהם. את הבדיקה כדאי לערוך מספר שבועות לפני הנסיעה המתוכננת כדי שאם אמנם מתגלות בעיות, יהיה מספיק זמן כדי לטפל בהן כשורה.

זה כן לטלפון 1: ליתר בטחון קחו אתכם לחופשה את מספר הטלפון של המרפאה, הרופא, המוקד כל מי שיוכל לעמוד לרשותכם אם תצטרכו ייעוץ טלפוני.

נוסעים לטיול בארץ? בדקו אם רופא השיניים של ילדכם משתייך לרשת מוכרת שסניפיה פרושים ברחבי הארץ, כך שבמקרה הצורך תוכלו לפנות לטיפול גם במרפאה מרוחקת מביתכם.

טסים לחו"ל? אם אתם טסים לארץ מערבית, המצב פחות בעייתי וסביר להניח שאם יתעורר צורך, הטיפול שילדכם יקבל יהיה ברמה טובה. אם אתם טסים לטיול ספארי, לטיול ג'יפים או למדינת עולם שלישי כדאי שתבדקו מבעוד מועד בקופת החולים מהן האפשרויות העומדות לרשותכם כדי שלא תיתקלו במרפאה ברמה רפואית נמוכה ובשירות שאינו היגייני או מקצועי דיו. שוב, מילת המפתח כאן היא בדיקה וטיפול מראש, כדי למנוע בעיות בטיול עצמו.

מה כדאי לקחת אתנו במזוודה? שום דבר מיוחד מעבר למברשות השיניים של בני הבית, משחת שיניים טובה לכם ומשחה מתאימה לילדים, חוט דנטאלי ומי פה. אתם לוקחים איתכם ב"תיק תרופות" קטן גם משככי כאבים? בעת צרה אלה יהיו טובים דיים גם לשיכוך כאבי שיניים לקטנים.

יצאתם לטיול? המשיכו להקפיד על השגרה:

צחצוח: גם בחופשה הקפידו על שגרת הצחצוח של הילדים פעמיים ביום לפחות. אם אתם בטיול כייפי שכולל ממתקים (מומלץ לא להפריז גם בחופשה) וארוחות בשעות לא סדירות השתדלו להורות להם לצחצח יותר.

החוט המקשר: מלבד צחצוח ושימוש במי פה, אל תשכחו לעזור להם להשתמש בחוט דנטאלי, להשלמת הניקיון. החיידקים, זכרו, לא יוצאים לחופשה...

כיצד יש לפעול במקרי חבלה?

מתי ואיפה לשים לב? בטיולים, בטיולי ג'יפים, בטיפוס הרים, בבילוי בלונה-פארק בכל אלה קיימת סכנה מוגברת לחבלה בשיניים. נכון שגם בבית קורים דברים אבל כשאנחנו בטבע או במקום שאיננו מכירים ולא צופים את הסכנות שבו, יש להישמר יותר.

מה עושים במקרים שבהם הילד נחבל? יש חבלות שמצריכות טיפול מהיר כי הזמן יקבע אם השן תחזיק מעמד ואפשר להציל אותה, ויש כאלה שהן פחות חמורות והטיפול בהן סובל דיחוי. בכל מקרה, רק רופא יוכל לקבוע מה מצב הפגיעה ועל כן בכל מקרה של חבלה, בין אם מדובר בשיניים ראשוניות או קבועות - חשוב להיבדק אצל רופא שיניים.

במקרי שבר: גם במקרה זה, חשוב לקחת את הילד לבדיקת רופא שיניים מוסמך לילדים באזור הקרוב למקום בו אתם נופשים. אם אתם במהלך טיול בחו"ל ומדובר בשבר קטן, ניתן בדרך כלל להסתפק בעזרה ראשונה, ואת הטיפול עצמו לדחות למועד מאוחר יותר. אם מדובר בשבר שחושף את הדנטין??? או חמור מכך, שבר עמוק החושף את המוך (החלק הפנימי הכולל את העצבים וכלי הדם) אסור לדחות את הטיפול בשן וחשוב להגיע באופן מיידי עם הילד למרפאה או לבית חולים שבו מחלקה לטיפולי שיניים.

שטפי דם וחבורות: גם במקרה זה חשובה בדיקת רופא במהלכה הילד יתושאל, יצולם וכך ניתן יהיה להעריך את גודל הפגיעה והאם ניתן להמשיך בטיול ללא חשש ולטפל בעוד מספר ימים או שבועות בארץ.

השן יצאה מהמקום? במיוחד כאן, חשוב להגיע למרפאה מוקדם ככל האפשר. מחקרים מוכיחים שלהחזרת שן למקומה תוך פחות משעה, תוצאות אופטימאליות לגבי האפשרות שהשן תחזור לתפקד כרגיל. במקרים כאלה, גם ההורים יכולים לסייע אפשר לנסות להחזיר את השן למקומה בעדינות או לחילופין מחזיקים את השן בחלב קר (הכוונה לחלב רגיל) המשמר את התאים מפני נמק, עד שמגיעים לרופא.

זה כן לטלפון 2: אתם מטיילים בטבע או באזור מרוחק וייקח לכם כמה שעות להגיע לעיר הקרובה? התקשרו לרופא השיניים שלכם או לקו חירום וקיימו ייעוץ טלפוני. ייתכן אף שהרופא המקומי ינהל שיחה עם הרופא שלכם כדי להבין טוב יותר איך לסייע לילד. במקומות שבהם קיימת תקשורת אינטרנט אל-חוטי אפשר לצלם את הפגיעה בשן הילד ולהראות לרופא בארץ.

ברוך שובכם: הגעתם הביתה? מהרו למרפאה והתחילו מעקב וטיפול אצל רופא השיניים של ילדכם. עכשיו אולי החופש נגמר, אבל אתם יכולים להיות רגועים שהילד שוב בידיים טובות.

הכותבת היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, רשת מרפאות כללית סמייל

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום