דיאליזה: תרומת כליה מהחי

(0)
לדרג

729 מטופלי דיאליזה ממתינים להשתלת כליה, כאשר מידי שנה נפטרים 36 חולים, בשל מחסור בתרומות. היום נערך בכנסת יום דיונים מיוחד אודות חשיבות תרומת כליה מן החי

מאת: מערכת zap doctors

היום (ג) נערך יום דיונים מיוחד בכנסת אודות מצוקת מטופלי הדיאליזה והמחסור בתרומות כליה, כשמהטרה היא לעודד תרומת כליה מן החי.

יום המודעות בכנסת יערך בשיתוף העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליה ובהובלת ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר סיעת ש"ס.

ב- 2008 נחקק חוק ההשתלות שנועד להסדיר את תחום תרומות האיברים מהמתים והחיים ולהגדיל את מספר התרומות. מאז נחקק החוק יש ירידה משמעותית במספר ההשתלות ומנגד נרשמה ב-5 השנים האחרונות עליה של כ- 50% במספר החולים הממתינים להשתלת כליה.

על אף שב-2011 נרשמה עלייה במספר תרומות כליה מן החי, עדיין התורים בהמתנה לתרומת כליה ארוכים מאד ומספרם של הממתינים לתרומה נכון לסוף שנת 2011 נותר כמעט ללא שינוי, 729 חולים. זאת ועוד, גם מספרם של החולים הנפטרים בזמן ההמתנה להשתלת כליה נותר גם על כנו, 36 חולים. הם ובני משפחותיהם שילמו את מחיר המחסור החריף בתרומות כליה.

דו"ח מבקר המדינה אשר התפרסם באפריל 2012 חשף תמונת מצב קשה בתחום הטיפול בחולי דיאליזה והשתלות כליה הן בהיבטים תקציביים והן בהיבטים של איכות ובטיחות.
אבי אברהם, יו"ר העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות: "אחת המסקנות המרכזיות העולות מדו"ח מבקר המדינה היא הצורך הדחוף בהגדלת מספרם של תורמי הכליה מן החי.

זהו הפתרון המיטבי לחילוץ המטופל ממעגל הדיאליזה ויצירת שיפור דרמטי בבריאותו ובאיכות החיים שלו ושל בני משפחתו. להשתלה מן החי יש יתרונות רפואיים על פני השתלה מן המת (התאמת רקמות טובה יותר, תוחלת חיים ארוכה יותר) ונוכח התורים המתארכים היא יותר מעשית מאשר המתנה פאסיבית לתרומת כליה אקראית מנפטר. העמותה שלנו מקיימת פעילות הסברה אינטנסיבית בנושא זה בקרב מטופלים במכוני דיאליזה בכל רחבי הארץ, עם זאת יש מקום לפעולה רחבה ומאומצת יותר גם מצד המרכז הלאומי להשתלות.

אנו מקווים כי הפעילות בכנסת תתרום להגברת המודעות בציבור ולהגדלת מספרן של התרומות מן החי. במקביל יש לבחון הכנסת תיקונים בחוק ההשתלות באופן שיאפשר גם לתורמים שלא מקרבה ראשונה לתרום כליה תחת פיקוח של המדינה."

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום