סוכרת: אל תאבדו תקווה

(0)
לדרג

מחקר חדש בבילינסון: 3 חודשים של הקפדה משמעותית על תזונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי בקרב חולי סוכרת קשים עשוי לתקן נזק שנוצר במשך שנים

מאת: מערכת zap doctors

חולה סוכרת מוזנח? לא הכל אבוד. אין זה סוד כי חולי סוכרת נדרשים להקפיד על דיאטה, כושר גופני ונטילת תרופות כדי למנוע את סיבוכי המחלה, אך למרות הכל רבים מתעלמים מההנחיות בטענה שמדובר בקרב אבוד מראש.

הסוכרת פוגעת בין היתר בתאי האב שמקורם במוח העצם, שאחד מתפקידיהם הוא תיקון הנזק ברקמות, ובמיוחד בכלי הדם. הנזק לתאי האב מעלה באופן משמעותי את הסיכון ללקות באירועי לב ומוח.

מנהל שירות הצנתורים בבית חולים השרון, פרופ' אלי לב, ומנהלת שירות סוכרת במכון האנדוקרינולוגי בבית חולים בילינסון, ד"ר ג'ואל זינגר, עקבו אחר קבוצה של חולי סוכרת קשה שאינם מאוזנים, בעלי ממוצע המוגלובין המסוכרז (A1C) גבוה של 9.5%. החולים עברו תוכנית הדרכה אינטנסיבית בת שלושה חודשים, במהלכם נפגשו לעתים קרובות עם צוות רב תחומי הכולל רופא אנדוקרינולוג, אחות ודיאטנית שהתאימו להם תפריט בריא, הדריכו אותם כיצד להתאים את התרופות ומינון האינסולין שהם צורכים למזון שהם אוכלים ולרמת הפעילות הגופנית שהם מבצעים, וביקשו מהם לבצע בדיקות סוכר עצמית באופן תכוף יותר.

הממצא המשמעותי ביותר היה שבקרב כלל המטופלים שלקחו חלק במחקר נרשם שיפור ניכר באיזון הגלוקוז ונרשמה עלייה דרמטית בייצור מספר התאים האחראים על תיקון הנזקים ברקמות ובתפקודם. כלומר, ניתן לגרום לעלייה ברמות ותפקוד תאים החשובים לתיקון נזקים בכלי דם וברקמות שונות בגוף.

פרופ' לב מסביר כי "הוכח שבאמצעות איזון קפדני של סוכרת ניתן למנוע נזק לרקמות כגון העיניים וכליות, אך קיימת מחלוקת לגבי ההשפעה על מניעת נזקים בלב ובמוח. המחקר שלנו אמנם לא בדק השפעה ישירה של איזון סוכרת על רקמות שונות, אך באמצעות ההשפעה המיטיבה על תאי האב שהזכרנו, ניתן יהיה אולי בעתיד למנוע או להפחית גם נזקים באיברים כמו לב מוח וכלי דם גדולים".

הפחתת אירועים לבביים בחולי סוכרת

המחקר המעבדתי שבוצע על ידי ד"ר דורית לשם לב מהמעבדה לביולוגיה של הלב וכלי הדם בבילינסון מוכיח כי טיפול אינטנסיבי במחלת הסוכרת ואיזון ברמת ההמוגלובין המסוכרז (A1C), עשוי לשפר באופן ממשי את רמת ותפקוד התאים האחראים על תיקון הנזקים ברקמות ובכך ייתכן וניתן יהיה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לאירועים לבביים ומוחיים בקרב חולי הסוכרת.

ד"ר זינגר מוסיפה כי היא מקווה שהמחקר ייתן כוח ותקווה למיליוני חולי הסוכרת בעולם, לחזור ולהקפיד על אורח חיים בריא יותר ועל נטילת התרופות.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום