טיפולי IVF - סיכון לסרטן השד

(0)
לדרג

במחקר מקיף נמצא קשר אפשרי בין טיפולי הפרייה חוץ גופית בגיל צעיר לתחלואה בסרטן השד. הסיבה היא ככל הנראה חשיפה עודפת לאסטרוגן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נשים שעברו טיפולי הפרייה חוץ גופית (IVF) בגיל צעיר מצויות בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירות של השד, בהשוואה לנשים שלא עברו טיפולים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם לארונה בכתב העת Fertility and Sterility. עם זאת, מציינים החוקרים כי לא ניתן לקבוע על סמך הממצאים אם טיפולי IVF הם שתורמים להתפתחות הממאירות, או אם יש גורם אחר האחראי לקשר שתואר.

במחקר השתתפו כ-21,000 נשים בגילאי 20-40, שעברו טיפולי פוריות בין השנים 1983-2002. החוקרים הצליחו גם לאסוף נתוני מעקב אחר הנשים במשך כ-16 שנים, במטרה לבחון אם פיתחו ממאירות של השד.

נמצא כי כ-1.7% מבין 13,644 הנשים שטופלו בתרופות פוריות בלבד, ללא IVF, אובחנו בסופו של דבר עם ממאירות של השד עד תום תקופת המחקר. מספרים אלו עלו ל-2% בנשים שקיבלו תרופות פוריות ועברו טיפולי IVF הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית.

עם זאת, הממצאים השתנו כאשר החוקרים סיווגו את הנשים לשתי קבוצות גיל שונות. בנשים שהחלו בטיפולי פוריות סביב גיל 24 לחייהן והמשיכו לקבלת טיפולי IVF נרשמה עלייה של 56% בסיכוי להתפתחות ממאירות של השד, בהשוואה לנשים באותה קבוצת גיל שקיבלו רק טיפולי פוריות, ללא IVF. החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר בנשים שהחלו בטיפולי פוריות כאשר היו בשנות הארבעים לחייהן, ללא קשר אם נדרשו לטיפולי IVF או לאו.

לדברי החוקרים, התפתחות ממאירות של השד קשורה בחשיפה להורמון האסטרוגן, וככל שהחשיפה ממושכת יותר, כך הסיכון גדול יותר והסיבה הסבירה ביותר לסיכון המוגבר שתואר בנשים צעירות היא ככל הנראה חשיפה לרמות גבוהות של ההורמון בדם במהלך מחזורי טיפולי IVF.

החוקרים מסבירים כי להערכתם אין עלייה גדולה בסיכון שצריכה לעורר בהלה. הם מוסיפים כי הממצאים כן הדגימו קשר בין השניים ולכן על הרופאים לזכור אפשרות זאת. עם זאת מדובר בהשערות בלבד, ויש לזכור כי הנתונים לא כללו מידע אודות הגורמים להפרעות הפוריות בנשים. כמו כן, קוראים החוקרים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום