אמצעי מניעה: כך תשתמשו בהם

(0)
לדרג

שימוש נכון באמצעי מניעה הוא תנאי הכרחי להצלחתם. מה עושים כדי שהקונדום לא ייקרע, ואיך נוהגים אם שוכחים לקחת גלולה?

מאת: ד"ר אריק שכטר

אמצעים למניעת הריון מהווים חלק בלתי נפרד מחיינו, החל מגלולות למניעת הריון ועד לקונדומים. רבים משתמשים באחד מאמצעי המניעה לצורך מניעת הריון ובקונדומים גם לצורך הגנה ממחלות מין. למרבית אמצעי המניעה אמינות מוכחת במניעת הריון ברמה של 90% ומעלה, אך על מנת להפיק את ההנאה המרבית לצד ההגנה המרבית נדרש לבצע בהם שימוש נכון.

קונדום: לבדוק תו תקן ותאריך תפוגה

הקונדום הינו אמצעי המניעה היחיד המגן מפני מחלות מין בנוסף להגנה מהריון בלתי רצוי. הוא מהווה אמצעי נוח וזמין אשר אינו דורש השגחה רפואית כלשהי. עם זאת, שימוש לא נכון בקונדום עלול להביא במצבים מסוימים לקריעתו. במצב כזה, לצורך הגנה ממחלות מין, חשוב להפסיק מייד את האקט המיני ולהחליף לקונדום חדש, ולצורך מניעת הריון כדאי להשתמש ב"גלולת היום שאחרי".

בזמן הקנייה - כשרוכשים קונדום חשוב לוודא כי הוא נושא תו תקן המבטיח את איכותו. מרבית הקונדומים בישראל נושאים תו תקן, כאשר R3 ודורקס הנפוצים, נושאים את תו התקן המחמיר ISO 4074 ומאושרים על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי FDA. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא תאריך התפוגה של הקונדום, קונדום פג תוקף אסור בשימוש.

בזמן השימוש לפני השימוש נדרש לוודא כי הקונדום אוחסן במקום קריר ויבש ולא ברכב לוהט או תחת שמש ישירה, שכן הדבר עלול להוביל להתייבשות הקונדום ולפגיעה בחוזקו ובגמישותו.

חשוב לזכור כי הקונדום הוא חד פעמי ועמיד למשך 30 דקות כך שאם האקט נמשך זמן רב יותר כדאי להחליפו. מעבר לכך, הקונדום עלול להיחלש ולהיקרע במצבים בהם מבוצע שימוש בחומרי סיכה על בסיס שמנים שונים, לכן חומרי הסיכה המתאימים לשימוש עם קונדום הם חומרים על בסיס מים או חומרים על בסיס סיליקון. דגש נוסף הוא סיום נכון וזהיר של האקט המיני תוך השגחה על כך שלא יזלוג נוזל זרע מהקונדום.

אמצעי מניעה
אמצעי מניעה

גלולות רק לא לשכוח

גלולות הן בדרך כלל אמצעי מניעת ההריון המועדף על זוגות במערכת יחסים קבועה. ההגנה שמספקות הגלולות מהריון בלתי רצוי היא גבוהה ביותר. מעבר לכך, הגלולה מאפשרת ספונטניות מלאה בקיום יחסי המין, דבר התורם לקשר בין בני הזוג. עם זאת, במקרים מסוימים של שימוש לא נכון עלולה להיפגע ההגנה מהריון. חשוב לציין שבחלק לא מבוטל מהנשים הגלולות עלולות לפגוע בחשק המיני, יש להיות מודעים לכך ולהיוועץ ברופא אם זה קורה.

נטילת רצופה - הדבר החשוב ביותר בנטילת גלולות הינו הקפדה על הוראות השימוש. אם שכחה האישה לקחת גלולה, במשך עד 12 שעות ממועד הנטילה הרצוי נדרש לקחת גלולה מיד כשנזכרים. אם הגלולה נשכחה במשך יותר מ-12 שעות, יש ליטול מיד כשנזכרים ולאחר מכן להמשיך עם הגלולה הבאה של אותו היום ולהשתמש באמצעי מניעה נוסף עד סיום החפיסה. בשכחה של שתי גלולות ומעלה מומלץ להיוועץ ברופא. כיום קיימים בארץ כמה סוגים של גלולות אשר נוטלים אותן ברציפות במשך כל החודש כדי למנוע את השכחה. מעבר לכך, מומלץ להצמיד את נטילת הגלולה להרגל קבוע דוגמת צחצוח שיניים. חשוב לציין בהקשר של שכחה כי פרק הזמן הקריטי ביותר הוא תחילת החודש, אז חשוב להקפיד שבעתיים על נטילה מסודרת.

השפעות חיצוניות - מקרים נוספים בהם עלולה להתעורר בעיה הם מקרים של נטילת תרופות שונות אשר עלולות לפגוע בפעילות הגלולה, כגון אנטיביוטיקה. חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל בסוגיות אלה.

גורם נוסף העלול לפגוע ביעילות הגלולה הוא הקאות או שלשולים אשר פוגעים בספיגת ההורמונים שבגלולה. נדרש לשים לב לנושא, בעיקר בשעות שלאחר הנטילה. עם זאת, הקאות יכולות היות חלק מתופעות הלוואי בתחילת הטיפול בגלולות השונות. שימוש בגלולות בעלות מינון הורמונאלי נמוך דוגמת מינס (15 מק"ג) ויאז (20 מק"ג) עשוי למזער את תופעות הלוואי ואירועים מסוג זה. בכל אופן, במקרי קלקול קיבה או הקאות מסיבות כלשהן מומלץ להשתמש בקונדום בשבוע שאחרי.

מדבקה למניעת הריון לא לשכוח להחליף

המדבקה למניעת הריון היא אמצעי נוסף שהשימוש בו רווח בשנים האחרונות. המדבקה מודבקת על העור באופן קבוע במהלך החודש עד ההפסקה וקבלת הווסת.

אופן השימוש - חשוב להקפיד על החלפה שבועית של המדבקה על מנת להשיג את ההגנה הנדרשת. בשבוע השני והשלישי יש הגנה גם אם המדבקה נשכחת למשך עד 48 שעות נוספות. בשימוש במדבקה חשוב גם לשים לב שהמדבקה נמצאת במקומה. המדבקה נמצאת שבוע שלם על הגוף ולעיתים שוכחים שהיא שם, חשוב להביט מדי פעם ולוודא נפלה שהמדבקה עדיין על העור. מעבר לכך, ההורמונים המשתחררים מן המדבקה דומים להורמונים שבגלולות לכן נדרש להשתמש בה בהתאם להמלצה ולהנחיות של רופא.

תופעות לוואי - תופעות הלוואי האפשריות בשימוש במדבקה דומות לאלו של הגלולות, כגון כאבי ראש ובחילות. תופעה נוספת היא גירוי בעור במקום ההדבקה, ובמקרה כזה רצוי להדביק את המדבקה הבאה במקום אחר.

שימוש באמצעי המניעה השונים הוא הכרח עבור מרבית הזוגות. קיים מגוון רב של פתרונות אמינים, נוחים ובטוחים למניעת הריון. השימוש הנכון וההקפדה על ההנחיות בשימוש בכל אחד מן האמצעים ימנעו הריון בלתי רצוי ויאפשרו להשיג יעילות מקסימאלית של אמצעי המניעה.

הכותב הוא מומחה לרפואת המשפחה ולהפרעות בתפקוד המיני בשרותי בריאות כללית, חיפה

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום