אוסטיאופורוזיס: סידן מסרטן כחול

(0)
לדרג

מה זה קטן, כחול, עם צבתות ומשכך כאבים? מחקר חדש הנערך ברמב"ם, חוקר את תכונותיו הייחודיות של "הסרטן הכחול", כתרופה לכאבי גב בחולי אוסטיאופורוזיס

מאת: מערכת zap doctors

לפעמים התרופה באה מהטבע. מחקר חדש שנערך בימים אלה בקריה הרפואית רמב"ם בודק את השפעת תכונותיו הייחודיות של הסידן המופק מ"הסרטן הכחול" (Blue crab) על כאבי גב כתוצאה משברים בחוליות, בקרב חולי אוסטאופורוזיס. המחקר מתבסס על תצפיות של הקלה בכאב בקרב נבדקים שלקחו חלק במחקרים אחרים, ומגייס מטופלים חדשים למחקר הנוכחי.

"הסרטן הכחול" הוא סרטן מים מתוקים שמקורו באוסטרליה. צבעו הכחול הוא שהעניק לו את שמו והפך אותו לטרנד בקרב מגדלי בעלי החיים למטרות קולינריות או לנוי. לפני כעשור יובא הסרטן לישראל. את התועלות הרפואיות שלו גילו לגמרי במקרה - מחקר שנעשה בישראל לפני מספר שנים בדק את תהליך יצירת השלד של "הסרטן הכחול", שמצליח לגדל שלד בתוך ימים ספורים, למרות סביבת מחייתו הדלה בסידן.

החוקרים גילו כי התופעה המרתקת נעוצה ביכולתו של "הסרטן הכחול" לאגור כמות גדולה של סידן במהירות, ובצורה ייחודית - המאפשרת את ספיגתו המוגברת דרך מערכת העיכול. הסידן שאותו מפיק "הסרטן הכחול" נאגר בשתי בלוטות משני צדי הקיבה, המאפשרות אגירת סידן בכמות שמשקלה מגיע עד ל-4% ממשקלו של הסרטן. כיום ניתן להשתמש בסידן שנאגר בבלוטות ולהפוך אותו לתרופה. ממחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי JBMR, עולה שסידן כמו שמייצר הסרטן נספג בכ-40% יותר בדם, וב-30% יותר בעצם, מאשר הסידן הגבישי הרגיל.

תוצאותיו של המחקר כבר אומצו ותורגמו לניסיון להפיק סידן כמענה למחלות ובעיות הקשורות בעצמות, אך כעת בודקים החוקרים את השפעתו של הסידן המופק מהסרטן, על כאב גב בחולים עם שברים בחוליות.

לדבריה של מנהלת היחידה למטבוליזם העצם והסידן בקריה הרפואית רמב"ם, פרופ' צופיה איש שלום, במחקרים קודמים שנעשו על סגולותיו של הסרטן דיווחו הנבדקים על הקלה בכאב: "זהו מחקר ראשוני. אנחנו עדיין לא יודעים כיצד המנגנון הזה פועל על כאב, אך אנחנו משערים שהדבר נעוץ בכך שהסידן של הסרטן מזרז את ריפוי השבר. אנו מקווים שבעקבות תוצאות המחקר הזה נוכל להשיג הטבה בכאב בקרב חולים שחוו שבר אוסטיאופורוטי וסובלים מכאבי גב, ולהפחית את השימוש במשככי כאבים בטיפול בחולים אלו".

מעוניינים להשתתף במחקר? צרו קשר

במחקר יכולים לקחת חלק חולים שחוו שבר אוסטיאופורוטי וסובלים מכאב חמור (בדרגה 5 לפחות לפי סרגל כאב).

ניתן לפנות בטלפון: 04-8541533; 04-8543033 (ניתן להשאיר בתא קולי שם ומספר טלפון), בפקס: 04-8543416 (נא לציין שם ומספר טלפון של המטופל) או בדוא"ל: a_willaume@rambam.health.gov.il


בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום