החדשות מזיקות לבריאות

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן גוריון מגלה כי צפייה בסיקור תקשורתי של מתקפת טילים גרמה לעלייה בעוצמת הכאב אצל אנשים הסובלים מכאב כרוני

מאת: מערכת zap doctors

חדשות זה כואב. חשיפה לסיקור התקשורתי של מתקפת טילים הגבירה את עוצמת הכאב בקרב אנשים שכבר סובלים מכאב כרוני, כך נמצא במחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, הראה שהחשיפה למתקפות הטילים בתקשורת ניבאה עלייה ברמות הכאב כחודש לאחר המתקפה, אך לא ניבאה עלייה בדיכאון או בחרדה.

לאחר מבצע "עופרת יצוקה" שכלל ירי טילים על דרום ישראל, ד"ר שירה לרמן ופרופ' גולן שחר מאוניברסיטת בן-גוריון בשיתוף עם ד"ר צביה רודיך מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה, העבירו שאלונים ל-55 מטופלים הסובלים מכאב כרוני, שטופלו במרפאת הכאב בבית החולים סורוקה. החוקרים מדדו את רמות הכאב, החרדה והדיכאון של החולים וכן את רמות החשיפה של המטופלים למתקפת הטילים. ד"ר לרמן ועמיתיה בחנו את ההבדלים בין מצבם הפיזי והנפשי של המטופלים לפני המתקפה ואחריה.

במחקר, שמומן על ידי הקרן הלאומית למדע, נמצא כי הלחץ והחשיפה לתקשורת היו קשורים זה בזה באופן מובהק, דבר המצביע על כך שייתכן שמידת הצפייה בטלוויזיה קשורה למתקפה, שהשפיעה בתורה על מידת הלחץ שהמטופל חווה ובכך הגבירה את רמות הכאב שלו.

"יתכן שרמות המצוקה הקודמות של אנשים הסובלים מכאב כרוני השפיעו על יכולתם להתמודד עם מצבי לחץ, וגרמו להם לחוות את האירוע כמלחיץ יותר ולחפש מקורות מידע נוספים. כמו-כן, הלחץ החיצוני הנוסף כנראה השאיר למטופלים פחות כוחות להתמודד עם מצבם הרפואי, ובכך הגביר את מצוקתם הפיזית", מסבירה ד"ר לרמן.

ממצאים אלה מרחיבים את הידע לגבי ההשפעות של טרור על מצוקה פיסית ונפשית, ומזהים את הסובלים מכאב כרוני כאוכלוסייה פגיעה הזקוקה להתייחסות מיוחדת בזמני מלחמה העלולים לעורר רמות גבוהות של מצוקה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום