קרינת שמש: ניסיתם עדשות מגע?

(0)
לדרג

משקפי שמש מספקים לעיניים רק הגנה חלקית מפני קרינה אולטרה סגולה של קרני השמש. הפתרון: שימוש בעדשות מגע מיוחדות

מאת: אורית גל ואלון נקר

אור השמש הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הראייה כולו, אך גם מהווה גורם מסכן בשל הקרינה האולטרה סגולה המתלווה אליו וגורמת לתחלואה רבה בגוף כולו וגם בעיניים. מרבית האוכלוסייה מודעת לנזק שיכולות לגרום לעור אנרגיה סולארית וקרינה אולטרה סגולה (UV), אך לא כולם מודעים לנזקים של קרינת UV לעיניים. החשיפה לקרני UV מצטברת, כך שהחשיפה עוד מזמן שבילינו על החוף כילדים תוסיף את השפעתה לנזק שיגרם לנו בשלב מאוחר יותר בחיים. למעשה, 80% מחשיפת הרשתית בעין לקרינה אולטרה סגולה נעשית ב-18 שנים הראשונות לחיינו ולכן חשוב להקפיד על ההגנה הרצויה והדרושה כבר מילדות.

עדשות מגע
עדשות מגע

מהי קרינה אולטרה-סגולה (UV)?

קרינה אולטרה סגולה (UV=ultra violet) היא למעשה קרינה אלקטרומגנטית המתחלקת למספר סוגים בהתאם לאורך הגל שלה (קצר, בינוני, ארוך). מדובר באור אולטרה-סגולי המהווה חלק מהספקטרום של האור הבלתי נראה לעין ומקורו העיקר מגיע מהשמש. קרינה אולטרה סגולה יכולה להגיע גם ממסכי טלוויזיה ומחשב, אור של ריתוך, מנורות כספית בעוצמות גבוהות (כמו במגרשי ספורט) וממשטחים שונים דרכם הקרינה מוחזרת אל עור הגוף ואל העיניים.

קרינת השמש המגיעה אל פני השטח של העין מתמקדת בקרנית שהיא השכבה החיצונית של העין. הקרניים העוברות דרך האישון של העין נספגות על ידי העדשה של העין, וקרינת UV זו עלולה לגרום לקטרקט. רקמות העין נמצאות בדרגת סיכון גבוהה ביותר, מאחר שהעיניים אינן מוגנות כמו העור שנהפך לכהה בתהליך השיזוף ובכך מפתח הגנה עצמית. מחקרים מראים כי קרינת UV המגיעה לעין מלמעלה, מלמטה או מהצדדים הינה מרוכזת וממוקדת בהגיעה לרקמה בצידה השני של העין, וכי מצב זה עלול לגרום לשינויים ברקמת העין.

כיום ניתן לייחס מחלות עיניים מסוימות לקרינה האולטרה-סגולה, דוגמת דלקת לובן העין, דלקת קרנית ופגיעה בשקיפותה, ציסטות בעפעפיים ואף קרצינומה של תאי בסיס שהיו הסרטן הנפוץ בעולם , מלנומה וסכנה לניוון מרכז הראיה המהווה גורם נפוץ לעיוורון בעולם המערבי.

שימוש במשקפי שמש החוסמות UV

איגוד האופטומטריה האמריקאי ממליץ על שימוש במשקפי שמש החוסמות 99%-100% מקרני UV על מנת להגן על העיניים מקרינה אולטרה סגולה בצורה המיטבית. העין היא למעשה מערכת האזהרה המהירה והיעילה ביותר שיש לגוף האדם כנגד אור השמש, מאחר שבאור העין תצרוב ותגרום לסנוור, אי נוחות ורצון לברוח מהשמש. לכן משקפי השמש מספקים נוחות לזמן רב יותר בשמש, בדומה לעור גופנו המסוגל לשהות זמן רב יותר בשמש באמצעות מקדמי הגנה ופתרונות יזומים נוספים להפחתת רגישותו לאור זה.

מחקרים לאורך השנים הראו כי אנשים המרכיבים משקפי שמש שוהים זמן רב יותר בשמש מפני שהם חשים פחות בסנוור, ובכך הם מגדילים את חשיפתם הצידית לקרני השמש.

עם זאת, סוגי משקפי שמש רבים אינם מגנים על העין לחלוטין מפני קרינת השמש הנכנסת מהצדדים או מסביב למשקפי השמש, ולכן הדרך הטובה ביותר להגן על העיניים למי שזקוק לתיקון ראיה, היא בעזרת שילוב של משקפי שמש, עדשות עם הגנת UV וכובע.

עדשות מגע עם מסנן UV

עדשות מגע עם מסנן קרני UV סופגות את קרני ה-UV על ידי הפחתת כמות הקרינה המגיעה לשטח פני העין. מדובר בעדשות מגע המכילות רכיבים מיוחדים ששולבו בתהליך הייצור של העדשה, חומרים אשר תפקידם הוא לספוג את הקרינה האולטרה סגולה ולנטרל אותה בעצם המרת האנרגיה שלה ללא פגיעה במבנה העדשה או בתפקודה בעין.

לעדשות עם מסנני קרינה מספר יתרונות חשובים:

הגנה על אזורים בצידי העין גם בזמן הרכבת משקפיים, העין עדיין חשופה לקרני שמש צידיות החודרות באופן מרוכז לקרנית, ומפניהן יש להגן על העיניים.

הן בעלות יתרונות של עדשות מגע רגילות מאפשרות חדות ראייה ושדה ראייה רחב ולא מצומצם כמו במשקפיים.

העדשות ניתנות לשימוש בשמש בסיטואציות פחות נוחות להרכבת משקפי שמש לדוגמא בענפי ספורט שונים כמו כדורעף חופים, גלישת רוח וכדומה, המשקפיים עלולים להגביל תנועה והעדשות מאפשרות פעולה נוחה.

העדשות עם מסנני הקרינה אינן מפחיתות את יכולת העיניים להזהיר אותנו באופן טבעי מפני אור השמש, כמנגנון הגנה.

עדשות בעלות מסנן UV מקנות הגנה מקרני אולטרה סגולה גם ממקורות מלאכותיים דוגמת מנורות כספית, הלוגן, מסכי מחשב, פלורסנט ואזורים סוגרים בהם אין מרכיבים משקפי שמש.

עדשות אלה מונעות קרינה באמצעות החזר אור ממשטחים של חול, שלג, דשא, משטח רטוב וכדומה אל תוך העין.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, הציג סטנדרטים לחסימת קרני UV בעדשות מגע, המבדילים בין שני סוגים של חסימת קרני UV בעדשות: האחד, חסימה באחוזים גבוהים המומלצת בעיקר למי שנחשף לשמש בסביבות משטחים המחזירים קרינה, דוגמת הרים מושלגים או חופי ים. חסימת קרני UV בעדשות מסוג זה חייבת להיות גבוהה במיוחד ומעל 90% בקרני UVA, ומעל 99% בקרני UVB (אורכי גל שונים).

השני, חסימה באחוזים נמוכים יותר המומלצת לשימוש כללי לרוב המקומות והסיטואציות. חסימת קרני UV בעדשות מסוג זה יכולה לרדת עד 70% בקרני UVA ו-95% קרני UVB (אורכי גל שונים).

לכן, אנשים המרכיבים עדשות מגע ולא נוהגים להרכיב משקפי שמש, יכולים להגביר את ההגנה מפני הקרינה באמצעות עדשות עם מסנני קרינה. לא כל עדשות המגע מספקות הגנה מפני קרני UV, אך ניתן למצוא עדשות שכאלה על המדפים בקרב חברות האופטיקה. עם זאת, חשוב לזכור כי עדשות המגע עם מסנני הקרינה אינן מהוות גורם החוסם את הקרינה באופן מוחלט ומספק, ותמיד מומלץ לשלב אותן עם משקפי שמש להגנה מקסימאלית ומרבית לעין.

הכותבים הם אופטומטריסטים מוסמכים B.optom של יבואנית סאפלון בישראל

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע
פורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע
פורום משקפיים, עדשות מגע ובדיקות ראייה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום