אלצהיימר: המחלה של המאה ה-21

(0)
לדרג

העלייה בתוחלת החיים הגדילה מאוד את מספר האנשים הסובלים מאלצהיימר, אך הטיפול הרפואי במחלה עדיין בחיתוליו. בכנס שיעסוק בנושא יוצגו טיפולים חדשים למחלה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא:פסיכופתולוגיה, טיפול התנהגותי קוגנטיבי

מחלת האלצהיימר היא אחת מהבעיות הקשות של המאה ה-21. המחלה מתבטאת בהיחלשות הדרגתית של התפקוד המוחי ובפגיעה באונות המוח השונות. זאת לאחר תהליך ניווני ארוך שבסופו מוות של תאים בקליפת המוח. מחלת האלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר להתפתחות של דמנציה (שיטיון). משום שזו מחלה מתקדמת (פרוגרסיבית), שכיחותה עולה עם הגיל עד שכמחצית מהאוכלוסייה מעל גיל 85 סובלת ממנה. מחלת האלצהיימר מהווה אתגר לא פשוט והתמודדות קשה עבור החולה ובני משפחתו. בשל העלייה בתוחלת החיים, שכיחותה עולה, כך שמחלה זו הופכת למעמסה כלכלית כבדה על החברה.

בשלביה הראשונים מתאפיינת המחלה בשינויי התנהגות קלים, בלבול, שיכחה, פגיעה בהתמצאות, בזמן ובמרחב וכן פגיעה בזיכרון לטווח הקצר. בהמשך, עם החמרת המצב, החולה אינו מזהה את הסובב אותו. בשל הפגיעה ביכולת ההתמצאות לעיתים הוא מאבד את דרכו, ללא יכולת למצוא בכוחות עצמו את הדרך חזרה לביתו. בשלבים המתקדמים של המחלה היא עשויה להתבטא גם בפרצי אלימות כלפי הסובבים ובפגיעה עצבית אשר עשויה להתבטא, למשל, בחוסר שליטה על הסוגרים. אבחונה של המחלה נעשה בהתבסס על תלונותיו של החולה, על מבחנים פסיכולוגיים ועל אמצעי דימות שונים כמו CT או MRI.

על אף ההתקדמות הרבה בחקר המחלה, הגורמים הישירים לה מהווים עדיין תעלומה ואתגר עבור המחקר הרפואי. מחלת האלצהיימר מתאפיינת בשקיעה והצטברות של חומרים שונים, למשל של חלבון הנקרא ביתא עמילואיד ושל חלבון הנקרא TAU, בתוך ומחוץ לתאי המוח וסביב כלי הדם המספקים אותו. הגוף לא מצליח לפנות אותם ולמעשה מזהה אותם כגורמים זרים ומעורר תגובה חיסונית נגדם. על פי הנוירולוג פרופ' עמוס קורצ'ין, מהמחלקה לנוירולוגיה בבית החולים איכילוב ויו"ר המועצה המדעית של עמותת אלצהיימר בארץ, ככל הנראה אין גורם אחד שמתחיל את התהליך.

"לרוב מדובר בצירוף של מספר גורמים כשלכל אחד מהם השפעה קטנה. בשנים האחרונות אותרו גורמים הקשורים לביטוי של המחלה. חלקם גנטיים, חלקם סביבתיים. למשל רמה גבוהה של שומנים בדם, שנובעת מדיאטה לא מאוזנת ועשירה בשומנים רוויים עשויה לגרום לפגיעה שכלית. יתר לחץ דם ועישון גם הם מגדילים את הסיכון להופעה של מחלת אלצהיימר".

הטיפול התרופתי כיום נעשה במספר מישורים כשאחד מהם הוא, על פי פרופ' קורצ'ין, "חיזוק מנגנונים במוח הקשורים לפעילות המוליכים העצביים, הנוירוטרנסמיטורים, אשר מהווים דרך תקשורת בין תאי המוח השונים. במחלת האלצהיימר יש ירידה ברמת המוליך העצבי אצטיל כולין. אנו מטפלים בחולים על ידי מתן תרופות שמגבירות את רמות האצטיל כולין על ידי האטת הפירוק שלו".

עם זאת, דרך הטיפול היום אינה יעילה דיה, "לכן מנסים בכל העולם, וגם בארץ, לפתח תרופות חדשות ואמצעי טיפול חדשים".

אלצהיימר
אלצהיימר

חידושים כחול לבן

באוניברסיטת תל אביב ייערך ב-27-28/6/12 הכינוס ה-20 בנושא מחלת אלצהיימר, וישתתפו בו קרוב ל-200 רופאים וחוקרים. לדברי פרופ' קורצ'ין, בכינוס יתייחסו למחלה במספר מישורים שונים. היבט אחד הוא החידושים האחרונים הנוגעים לניסיון לאתר את הסיבות והגורמים למחלת האלצהיימר. כמו כן יתייחסו בכינוס למנגנונים הגורמים למוות של תאי המוח ויוצגו מודלים ניסויים שונים. המישור השלישי המתייחס למחלה הוא אמצעי טיפול חדשים. "עוצמת הטיפולים כיום חלשה. בכינוס אנו נציג תרופות וטיפולים חדשניים המפותחים בארץ, על ידי חוקרים ישראלים, אשר חלקם כבר נמצאים בשימוש בבתי חולים ומרפאות שונות ברחבי הארץ. כך למשל טיפול באמצעות גירוי מגנטי של המוח, אשר מטרתו להפעיל את אותם התאים שנפגעים במהלך המחלה".

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום