כינים: צאו לנו מהראש

(0)
לדרג

הן מציקות, מטרידות ודוחות, ותמצאו אותן כמעט על ראשו של כל ילד. איך מתמודדים עם מכת הכינים, ומהן הדרכים שיעזרו למנוע הדבקה חוזרת

מאת: איריס כהן

כמעט כל הורה, למעט כמה בני מזל נדירים, נאלץ להילחם בשלב זה או אחר של חייו בגדוד של כינים שהתנחלו על ראש ילדיו הקטנים. כינת הראש היא טפיל מוצץ דם, הניזון על ידי ניקוב עור הקרקפת 4-5 פעמים ביום. את הביצים מטילה הנקבה בבסיס השיער, כ-3 מ"מ מהקרקפת, והן עטופות במעין דבק שבעזרתו הן נצמדות לשערות ומקשות עלינו להיפטר מהן.

הכינים מתרבות במהירות. מהביצים בוקעות כינים צעירות לאחר 7-9 ימים. בתוך 9 ימים נוספים, הן מגיעות לבגרות ומתחילות להטיל בעצמן ביצים וחוזר חלילה. הסימן האופייני להדבקה הוא גירוד הראש, הנובע מכך שכאשר הכינה מנקבת את העור היא מזרימה לפצע חומר המונע קרישת דם שגורם לגירוי חזק.

איך נדבקים?

הכינים עוברות מראש לראש רק על ידי מגע פיזי, כאשר ילדים משחקים יחד או במגע קרוב בין הורה לילד. לעיתים רחוקות תיתכן הדבקה באמצעות מסרקים, מברשות, מגבות, כובעים או כלי מיטה. אין הדבקה בבריכות שחייה או באמצעות חיות הבית.

מהו הטיפול המומלץ?

הטיפול נחלק לשלושה שלבים: השמדת הכינים, טיפול חוזר לכינים שבקעו מהביצים ומניעה. כל ביצה עתידה להיות כינה, ואם לא תשמידו אותן תמצאו את עצמכם עם מושבה חדשה. לכן ברוב הטיפולים חייבים לחזור על התהליך לאחר 7-10 ימים על מנת להשמיד את הכינים הצעירות שבקעו לאחר הטיפול.

אילו תכשירים קיימים כיום לטיפול בכינים?

הדור החדש של התכשירים הוא התכשירים הפיזיקליים. התכשירים הללו מבוססים על סיליקון, שחונק את דרכי הנשימה של הכינים וגם חודר אל הביצים ומשמיד אותן. הרעיון הוא שהג'ל הסיליקוני יהיה בעל מבנה צמיגי מספיק כדי שיישאר על השיער, וייצמד לכינים ולביצים לזמן ארוך. היעילות של התכשירים האלה גבוהה מאוד ואף מוכחת במחקרים קליניים. מכיוון שהתכשירים הללו לא מכילים חומרי הדברה, הכינים אינן מפתחות אליהם עמידות והם בטוחים לשימוש גם בקרב נשים הרות ומיניקות ובקרב תינוקות.

קבוצה אחרת היא התכשירים הכימיים, שלרוב מכילים חומרים הרשומים כחומרי הדברה. החומרים מבוססים על פגיעה במערכת העצבים של הכינה. המוצרים נבדקו במחקרים קליניים ויעילותם הוכחה, אבל הם בעייתיים בשימוש בתינוקות, בנשים הרות ומיניקות ובחולי אסתמה, ויש הגבלה על כמות הפעמים שניתן להשתמש בהם ללא הפוגה. בנוסף, החומרים האלה מאבדים מיעילותם כי הכינים מפתחות עמידות כלפיהם.

הקבוצה השלישית היא התכשירים הטבעיים, שבדרך כלל מכילים שמנים צמחיים (בעיקר שמן רוזמרין ושמן עץ התה). הטיפול בחומרים אלה אינו מזיק למשתמש ואינו מגרה את עור הקרקפת, והחומרים ידידותיים לסביבה כאשר הם נשטפים מהראש. החיסרון שלהם הוא שיעילותם בחיסול הכינים והביצים לעיתים נמוכה, וגם לא תמיד מוכחת.

בכל מקרה, יש להשתמש רק בתכשירים שקיבלו אישור ממשרד הבריאות, ואך ורק אם נמצאו כינים חיות ו/או ביצים. אסור להשתמש בנפט לטיפול נגד כינים, מכיוון שהוא עלול לגרום לכוויות בראש והאדים שלו עלולים לגרום לדלקת ריאות כימית.

מהם הטיפים לטיפול נכון?

אם משתמשים בתמיסה, חשוב להרטיב את כל השיער. אם משתמשים בתרסיס, חשוב לרסס את בסיס השיער סמוך לקרקפת.

יש לכסות את הגוף במגבת על מנת למנוע מגע של חומרים עם שאר אזורי הגוף.

לאחר הטיפול מומלץ לסרק את השיער במסרק צפוף המתאים לכל סוגי השיער כמו מסרק הכינים של לייף. המסרק יעיל להרחקת כינים חיות ומתות וביצי כינים. מומלץ לסרק את השיער יום יום במשך 10 ימים.

מחוץ לגוף, הכינים מסוגלות לחיות יום או יומיים. רצוי לחטא בגדים, מגבות ולהחליף כלי מיטה. גם את המסרקים והמברשות צריך לנקות.

מהם הטיפים החשובים למניעת הדבקה?

ניתן להיעזר בתכשירים המכילים שמנים טבעיים דוחי כינים כמו שמן רוזמרין בספריי או בטיפות. בבוקר לפני היציאה מהבית מומלץ להשתמש בתכשיר בכמות קטנה באזור העורף ומאחורי האוזניים.

הקפידו על שיער אסוף במקרה של שיער ארוך.

חשוב לנקות את הסביבה של הילד.

נסו לארגן טיפול יסודי בכל ילדי המסגרת החינוכית בה שוהה ילדכם בבת אחת.

לגילוי מוקדם, סרקו את ראשו של הילד לפחות פעם בשבוע על בסיס קבוע בלי קשר להימצאות כינים.

לא כדאי להעביר מברשות מסרקים ואביזרי שיער מילד לילד.

הכותבת היא רוקחת ומומחית לילדים ותינוקות מרשת סופר-פארם.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום