סוכרת הריונית: סכנה לעובר

(8)
לדרג

סוכרת הריונית מתגלה לראשונה בהריון ולרוב תוקפת נשים הסובלות מהשמנת יתר או מנטייה תורשתית לכך. כדי לטפל בה, חשוב לשמור על דיאטה נכונה ועל פעילות גופנית

מאת: ד"ר בלה שינדל

לפני כמה שבועות הגיעה אלי בחורה בהריון, בשבוע ה-28. שבוע לפני כן היא ביצעה בדיקת העמסת סוכר ורמת הסוכר שלה היתה 147mg/dl מיליגרם לדציליטר דם. לאחר מכן ביצעה העמסת סוכר מלאה בה נבדקה רמת הסוכר בגופה כמה פעמים וגם כאן, ערכיה חרגו מהנורמה.

אותה בחורה, צעירה בת 32 בהריון ראשון, נלחצה מאוד, והחלה להמטיר עלי אינסוף שאלות בנוגע לסוכרת שיש לה, לסכנה לעובר שלה, והאם זה יעבור לה לאחר ההריון.

סוכרת הריונית
סוכרת הריונית

הסכנות בסוכרת הריונית

רמות הסוכר הגבוהות אצל האישה מביאות לרמות סוכר גבוהות אצל העובר, כך שהלבלב שלו צריך להפריש כמויות אינסולין מוגברות על מנת להתגבר על עודף הסוכר. כמויות אינסולין מוגברות אלו גורמות לעלייה מוגזמת במשקל העובר, ובכך ללידה מסובכת, ניתוח קיסרי או צורך לבצע זירוז ללידה בשל גודל העובר, למרות היותו פחות בשל.

בנוסף, כתוצאה מרמות אינסולין גבוהות אצל העובר הוא עלול לסבול מתת-סוכר לאחר הלידה, ואז הוא חייב להיות תחת השגחה ובמעקב, ובחייו הבוגרים צפוי לו סיכוי גבוה יותר להשמנת יתר ולסוכרת מסוג 2.

סיבוכים אלו פחות שכיחים אצל אישה השומרת על איזון רמות הסוכר לאורך ההריון, ומכאן החשיבות בגילוי הסוכרת בזמן, קרי בתחילת המחצית השנייה של ההריון. לעיתים, מומלץ לנשים בהריון לבצע כבר בתחילת ההריון בדיקת סוכר בצום על מנת לראות אם היא גבוהה מדי, ויש צורך להתחיל במעקב ושמירה מהשבועות הראשונים.

הסיכון לסוכרת לאחר הלידה

כ-20%-30% מהסובלות מסוכרת הריונית עתידות לפתח סוכרת בהמשך חייהן, ללא קשר להריונות נוספים. למעשה, ההורמונים של ההריון גורמים לתנגודת אינסולין, הם מפריעים לפעילותו התקינה של האינסולין. לכן בקרב מי שקיימת אצלה עוד קודם נטייה גנטית לכך, או השמנת יתר, ההריון עלול להוות זרז לתנגודת האינסולין. אותם הורמונים יורדים ברמתם לאחר הלידה והמצב חוזר לקדמותו, אבל הסיכון לסוכרת שהיה לפני ההריון - נשאר.

לעומת זאת, חשוב להבין את חשיבות המשמעת העצמית והפעילות שבוחרת האישה לבצע כאשר היא נחשפת לכך שרמות הסוכר בגופה חורגות מהנורמה. אישה שתשמור על דיאטה נכונה, משקל תקין, תזונה בריאה ופעילות גופנית - תוכל להוריד את הסיכוי לסוכרת הריונית בהריונות עתידיים.

סוכרתית בהריון לעומת סוכרת הריונית

סוכרת בהריון מתחלקת לשני סוגים, האחד כפי שהוסבר מכונה "סוכרת הריונית", והשני הוא סוכרת קדם הריונית. מצב זה מדבר על נשים המודעות להיותן סוכרתיות עוד לפני ההריון, ברובן סוכרתיות מסוג 1 ("סוכרת נעורים") ובחלקן סוכרתיות מסוג 2 הסובלות מעודף משקל.

נשים כאלו צריכות לאזן את הסוכרת עוד בשלב תכנון ההריון, על מנת שברגע היווצרות העובר הגוף יהיה כבר בתנאים מטבוליים נכונים. 6-7 השבועות הראשונים של ההריון מאופיינים בהיווצרות איברי העובר, ולכן החשיבות הגדולה להיכנס להריון עם סוכרת מאוזנת, ולאפשר לאיברים להתפתח בצורה תקינה ללא סכנה למומים אצל העובר.

גילוי ההריון בשלב מאוחר יותר עלול להוביל למצב בו האישה לא הייתה מאוזנת בתחילתו, וכתוצאה מכך להסב נזקים פיזיים שונים לעובר. ביצוע הבדיקות הנדרשות, טיפול בסוכרת ושמירה על איזון מפחיתים את סכנת המומים אצל העובר לסיכוי השווה לכל אישה בריאה ללא סוכרת.

סוכרתיות המטופלות בתרופות יועברו לטיפול באינסולין עם תחילת ההריון, ויחזרו לטיפול תרופתי רק במחציתו השנייה מטעמי בטיחות ובריאות.

מובן שבסיטואציה כזו, של סוכרת קדם-הריונית, סיכוי העובר לפתח סוכרת בהמשך חייו הבוגרים גדול יותר מאשר עובר לאישה עם סוכרת הריונית.

במבט לעתיד

אנחנו חיים בעידן שבו החברה המערבית השבעה והמשמינה שולטת בכולנו. כתוצאה מכך, ילדים אוכלים יותר, האוכל זמין, נגיש, תעשייתי ושמן יותר (פיצות, המבורגרים וכו' בניגוד לאוכל מבושל) והפעילות הגופנית הולכת ודועכת מה שגורם לסוכרת מסוג 2 להפוך ליותר ויותר שכיחה בעולם, ומופיעה בגילאים צעירים. כתוצאה מכך, יותר נשים צעירות סובלות מהנטייה להשמנה ולסוכרת הריונית, ולכן חשוב לבדוק את רמות הסוכר ולטפל בהתאם.

ד"ר בלה שינדל היא אנדוקרינולוגית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום