לידה קיסרית מכשילה בדיקת שמיעה

(0)
לדרג

מחקר שבוצע ברמב"ם מצא כי נוזל בחלל האוזן אחראי לכישלון הבדיקה. לכן, בילודים בלידה קיסרית מומלץ לבצעה אחרי 48 שעות מלידתם ולא 24 שעות

מאת: מערכת zap doctors

ילודים אחרי לידה קיסרית נכשלים פי 3 יותר בבדיקת סקר השמיעה הראשון, בהשוואה לילודים שנולדו בלידה נרתיקית (20.7% לעומת 7.1%). כך עולה ממחקר חדש של רופאי וחוקרי רמב"ם שפורסם החודש בעיתון היוקרתי PEDIATRICS, עיתון האקדמיה האמריקאית לילדים. לדברי החוקרים, תוצאות המחקר יכולות לשנות את ההמלצות העולמיות לגבי הגיל האופטימלי לביצוע סקר שמיעה בילודים.

בישראל, אחד עד שלושה תינוקות מתוך 1,000 נולדים עם בעיית שמיעה. משום כך, הוציא משרד הבריאות הנחיה לפיה החל מ-1.1.2010 יש לבצע סקר שמיעה אצל כל הילודים בארץ לפני שחרורם מבית החולים.

צוות המחקר בראשותו של פרופ' עימאד מחול, מנהל יחידת הילודים ברמב"ם, שכלל את טכנאיות המכון האודיולוגי גלינה גרקובסקי ונועה גבאי, ד"ר אריה גורדין ממחלקת א.א.ג. ורופאי מחלקת טיפול נמרץ פגים וילודים בניהולו של פרופ' שרגא בלזר, העלה השערה לגבי הסיבה לכישלון בבדיקת סקר שמיעה בילודים בלידה קיסרית. לטענתם, הדבר נובע מהישארות נוזלים רבים יותר בחלל האוזן התיכונה של הילוד, זאת בהשוואה למצב אוזנם של ילודים בלידה נרתיקית.

הנוזל באוזן התיכונה חולף בהמשך אך יכול זמנית להכשיל את בדיקת השמיעה במהלך היומיים הראשונים לחיים. כישלון כזה מחייב בדיקות שמיעה חוזרות, דבר שמגדיל את ההוצאות ומגביר מאוד את חרדת ההורים אודות השמיעה של הילוד שלהם. משום כך ממליצים החוקרים מרמב"ם לעכב את ביצוע סקר השמיעה הראשון אצל ילודים הנולדים בלידה קיסרית ולבצע אותו רק אחרי גיל 48 שעות.

מהי בדיקת סקר שמיעה?

בדיקת סקר שמיעה הינה בדיקה קצרה, לא פולשנית ולא תלויה בתגובת התינוק להשמעת הצלילים. בדיקת פלט אקוסטי (OTOACUSTIC EMISSION) שמתבצעת על יד מיטת היולדת, נעשית באמצעות צינורית קטנה המונחת באוזנו של התינוק ומצוידת במיקרופון רגיש ורמקול זעיר. הרמקול משמיע צלילים, ואם השמיעה תקינה, הצלילים חוזרים כהדים אל המיקרופון הרגיש שמזהה אותם.

"ליקוי שמיעה הוא הליקוי התחושתי הנפוץ ביותר ביילודים", אומר ד"ר אריה גורדין, מרכז תחום אף-אוזן-גרון בילדים בקריה הרפואית רמב"ם, "ב-50% מהמקרים אין גורמי סיכון ידועים מראש וליקויי השמיעה עלולים לגרום לפגיעה משמעותית בהתפתחות השפתית, השכלית, הרגשית והחברתית של הילד. גילוי מוקדם של הליקוי ושיקום מהיר ע"י מכשיר שמיעה או שתל שבלולי יכולים לאפשר התפתחות תקינה של כל אלה".

בואו לדבר על זה עם ד"ר אריה גורדין בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום