פגים בסיכון להפרעה דו-קוטבית

(0)
לדרג

מחקר שוודי מקיף מצא כי מי שנולדו לפני הזמן מצויים בסיכון מוגבר להפרעות נפשיות; לידה לפני שבוע 32 מעלה פי 7 את הסיכון למאניה-דיפרסיה, ופי 3 לדיכאון

מאת: מערכת zap doctors

הפרעה מרגע הלידה? ממחקר שוודי חדש עולה קשר אפשרי בין לידה מוקדמת לסיכון מוגבר לאשפוזים בשל מגוון הפרעות פסיכיאטריות במהלך גיל ההתבגרות, דוגמת הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה).

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of General Psychiatry, נבחנו רשומות רפואיות של למעלה מ-1,300,000 משתתפים ממאגר הלידות השוודי, שנולדו בין 1973-1985. החוקרים התמקדו בסיבוכים ארוכי הטווח של לידה מוקדמת וביקשו להעריך את ההשפעות הפסיכיאטריות שלה ולבחון אם הקשר ייחודי לילדים שנולדו פגים או לסיבוכים אחרים בלידה, למשל משקל לידה נמוך.

נמצא כי באלו שנולדו לאחר פחות מ-32 שבועות הריון נרשמה עלייה של למעלה מפי שבעה בסיכון להפרעות דו-קוטביות, עלייה של כמעט פי שלושה בסיכון להפרעת דיכאון ועלייה של למעלה מכפליים בסיכון לפסיכוזה לא-אפקטיבית, בהשוואה לאלו שנולדו במועד. גם בקרב מי שנולדו לאחר 32-36 שבועות הריון נרשמה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של הפרעות אלו, בהשוואה למי שנולדו במועד.

מניתוח הנתונים עלה כי מדד אפגר נמוך (0-3) היה הגורם היחיד שהיה קשור באופן מובהק עם הפרעת דיכאון, ולווה בהכפלת הסיכון לאשפוזים. לידת תינוק קטן לגיל ההריון נקשרה רק עם סיכון מוגבר לתלות באלכוהול וסמים. בנוסף, לידה לאחר פחות מ-32 שבועות הריון לוותה בעלייה של פי שלושה בסיכון להפרעות אכילה ולידה לפני 36 שבועות הריון לוותה בעלייה של 30% בסיכון לתלות באלכוהול ועלייה של 20% בסיכון לתלות בסמים.

הקשר הבולט בין לידה מוקדמת להפרעה דו-קוטבית הפתיע את החוקרים, מאחר שמחקרים קודמים לא הצליחו להדגים קשר משמעותי בין מגוון סיבוכים בלידה להפרעה זו. הם מציינים כי מחקר קודם הדגים קשר בין פגות להפרעות נוירו-התפתחותיות וסכיזופרניה.

המסר לרופאים הוא כי יש לשקול מעקב פסיכיאטרי מוגבר אחר אנשים שנולדו פגים. כמו כן, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנונים האחראיים לסיכון המוגבר להפרעות אלו במטרה לפתח גישות למניעת המחלות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום