איטמות ושט: טיפול ללא ניתוח

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: טיפול אנדוסקופי בילדים לסגירת פיסטולות בין הקנה והוושט בהדסה יחליף אופציה ניתוחית. 6 ילדים טופלו עד כה בהצלחה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

במרכז הרפואי הדסה לילדים החלו לראשונה בישראל לבצע טיפול חדשני לסגירת הפיסטולה באמצעות אנדוסקופיה. הטיפול הולך וצובר אהדה בעולם, מכיוון שהשיטה מאפשרת למנוע ניתוח חוזר ולעתים אף את הניתוח הראשוני. עד היום טופלו על ידי צוות המומחים בראשות פרופ' חיים שפרינגר, מנהל היחידה לריאות ילדים, 8 מטופלים. ב-6 מהמקרים אכן ניתן היה לסגור את הפיסטולות באופן אנדוסקופי.

איטמות ושט - מום מלידה של חוסר התפתחות הוושט, באופן שבו חלקו העליון חסום וחלקו התחתון מחובר לרוב ישירות לקנה הנשימה. הסיבות לתופעה אינן ידועות והשכיחות הינה 1 לכ-4,000 לידות של תינוקות חיים. בכ-50% מהמקרים מום זה מלווה במומים נוספים מלידה המערבים מערכות שונות, כגון עמוד השדרה, מומים בלב, בכליות, מומים של החלחולת (רקטום) ופי הטבעת.

בגישה המסורתית, הטיפול במום הוא בניתוח שבו מנתקים את הפיסטולה בין הקנה לוושט ומחברים את קצוות הוושט קצה לקצה. אולם בכ-10%-5% מהמקרים מתפתחת חזרה של הפיסטולה המתבטאת בקשיי נשימה, השתנקויות בזמן האוכל ודלקות ריאה חוזרות. במצב זה לרוב יבוצע ניתוח נוסף ולעתים בשל חזרות נוספות יש צורך בניתוחים מרובים. ניתוחים אלה מסובכים ומסכני חיים בשל הצלקות הנוצרות בעקבות כל ניתוח.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום