וירוס הפפילומה: מתחסנים ונמנעים

(0)
לדרג

80% מהאוכלוסייה הפעילים מינית עלולים להידבק בווירוס הפפילומה. חיסון מקדים נגד הנגיף יכול למנוע יבלות מין ואף התפתחות תאים סרטניים

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה מאובחנות בישראל יותר מ-2,000 נשים הסובלות מנגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם יבלות באזורי המין מופיעות בכ 1% אצל גברים ונשים . לשתי התופעות הלא נעימות הללו גורם וירוס הפפילומה. לווירוס זה משתייכים כמה זנים, הגורמים להיווצרות נגעים ומחלות שונות, כשהמסוכנים מביניהם גורמים להתפתחות סרטן צוואר הרחם, הרקטום והלוע. הקונדום, שמשמש במרבית המקרים כאמצעי הגנה יעיל למניעת העברת מחלות מדבקות, לא מספק במקרה זה הגנה מספקת. עם זאת, ניתן להתחסן מפני הווירוס ולמנוע את התופעות הקשות להן הוא גורם.

"נגיף הפפילומה גורם למחלת המין השכיחה בעולם קונדילומה (יבלות באיברי המין)", אומר ד"ר אדוארדו שכטר, מומחה בתחום יילוד וגינקולוגיה. "מדובר בווירוס נפוץ מאוד שלעיתים לא מודעים לחשיפה אליו. ברוב המקרים הזיהום חולף בצורה עצמונית והאדם שנדבק כלל אינו יודע על כך.

לעיתים רחוקות הנגיף יכול להישאר באופן קבוע בגוף (למשל, במקרים בהם ישנו כשל חיסוני). ישנם זנים של הווירוס שמסוגלים לגרום ליבלות מין. תופעה זו אינה מסוכנת מבחינה רפואית אך פוגעת בצורה לא פשוטה באיכות חיי המטופל. את היבלות פותרים בכל מיני אמצעים כגון שימוש במשחות, צריבה בלייזר, הקפאה וטיפול בחשמל. בנשים בהיריון חשוב מאוד לטפל ביבלות כדי למנוע הידבקות של התינוק בזמן המעבר בתעלת הלידה.

"יש זנים אחרים של הנגיף העלולים להוביל לשינויים טרום סרטנים או לסרטן באזור צוואר הרחם, הנרתיק, פי הטבעת וחלל הפה. קונדום אינו מגן באופן מוחלט נגד ההידבקות מכיוון שהנגיף מופיע בכל מקום על פני העור. לאחר ההידבקות, הווירוס יכול להישאר רדום ולא פעיל במשך תקופה ארוכה והאדם לא יידע כלל כי נדבק. לכן המניעה האידיאלית היא מתן חיסון".

חיסון נגד וירוס פפילומה
חיסון נגד וירוס פפילומה

חיסון בטוח

החיסון נגד נגיף הפפילומה בטוח, ובמדינות רבות בעולם הוכנס החיסון למערך החיסונים של בתי הספר. לדברי ד"ר שכטר, "כיום ישנם שני סוגי חיסונים נגד וירוס הפפילומה. הראשון, חיסון בשם 'גרדסיל (Gardasil), ניתן לנשים בגילאי 9 עד 45 ולבנים מגיל 9-26, ומגן בנוסף גם נגד הזנים הגורמים ליבלות מין. חיסון שני בשם סרווריקס (Cervarix), ניתן לנשים עד גיל 45, מחסן בעיקר נגד הזנים שגורמים להתפתחות תאים טרום סרטניים וסרטניים. החיסונים ניתנים בשלוש מנות וניתן לקבלם על פי מרשם רופא. בישראל החיסונים נמכרים בקופות החולים בהנחה של 50% במסגרת הביטוחים המשלימים".

"ההמלצה הרווחת בין הרופאים כיום היא להתחסן לפני התחלת קיום יחסי מין פעילים", אומר ד"ר שכטר. "מחקרים מצביעים על כך שככל שהחיסון ניתן לנערות ולנשים צעירות לפני תחילת קיום יחסי המין, יעילותו במניעת התפתחות תאים מסרטנים והופעת יבלות מין היתה גבוהה יותר. היעילות פוחתת כאשר החיסון ניתן לאישה פעילה מינית, אולם למרות זאת החיסון עדיין מספק הגנה רבה וחשיבותו גדולה".

מחקרים רבים מצביעים על כך שהחיסון נגד וירוס הפפילומה יעיל גם בקרב גברים. מאחר שהווירוס עובר לבנות הזוג במהלך קיום יחסי מין, חיסון יקטין את מידת ההידבקות בקרב הגברים והנשים כאחד, מה שעשוי להקטין את הסיכויים ללקות במחלות קשות, ואף להציל חיים.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום