מחלות כבד: בדיקות חדשות

(0)
לדרג

המרכז החדש למחלות כבד מציע שתי בדיקות חדשות: בדיקת פיברוסקאן לא פולשנית משולבת להערכת הנזק לכבד וכימות השומן התוך כבדי. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בבית חולים שיבא נחנך לאחרונה מרכז חדש למחלות כבד, מהגדולים בישראל. המרכז מציע שתי פרוצדורות חדשניות של סריקת כבד שאינן פולשניות; האחת, בדיקת פיברוסקאן משולבת הנותנת מידע על חומרת הנזק לכבד במטופלים עם מחלת כבד כרונית. השנייה, כימות השומן התוך כבדי במטופלים עם מחלת הכבד השומני.

מחלת כבד כרונית יכולה להיגרם על ידי נגיפים (נגיף ההפטיטיס B ו-C, הכבד השומני, צריכת אלכוהול מופרזת, תרופות ומחלות כבד שונות. אצל מטופלים הסובלים ממחלת כבד כרונית מתפתחת דלקת בכבד ועם השנים רקמת הכבד הבריאה מוחלפת, לפחות אצל חלקם, ברקמה צלקתית שאינה מתפקדת (פיברוזיס). ריבוי הצלקות בכבד עלול להביא להתפתחות מצב הנקרא שחמת הכבד, מצב שבו הכבד מאבד מהאלסטיות והופך לנוקשה.

מטרת הרופאים היא לטפל בשלב הדלקת או בשלבים הראשונים של הצטלקות הכבד, שבהם ניתן עדיין למנוע התפתחות השחמת. על כן יש חשיבות רבה ביותר לקבוע את מידת הצטלקות הכבד ועל ידי כך לקבל מידע על חומרת הנזק.

עד לאחרונה השתמשו הרופאים בביופסיית כבד, שהיא בדיקה פולשנית, על מנת לקבל מידע זה. בדיקת הפיברוסקאן המשולבת היא בדיקה לא פולשנית המכמתת בדייקנות את דרגת הפיברוזיס של הכבד על ידי מכשיר הסורק את הכבד ובודק את מידת האלסטיות שלו. בנוסף, מכשיר זה משלב בדיקת אולטרה סאונד של הכבד ובכך מספק בבדיקה אחת נוחה מידע רב על מצבו של הכבד ומאפשר לרופאים קבלת החלטת מדויקות על צורך בטיפול במטופלים עם מחלת כבד כרונית בכלל וזיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C בפרט.

בדיקת כימות השומן התוך כבדי מכמתת בדייקנות את דרגת ההשמנה הכבדית בשיטה שאינה פולשנית ומבוססת על בדיקת אולטרה סאונד. מחלת הכבד השומני היא מחלת הכבד הנפוצה במערב, ושכיחותה מגיעה ל-15%-30% מכלל האוכלוסייה המערבית. כבד שומני נובע מהצטברות של עודף שומן שהכבד לא הצליח לפרק. עם השנים ובכ-20% מהמטופלים, השומן המצטבר בכבד גורם להיווצרות דלקת כרונית ובשלבים מתקדמים יותר לצלקות/פיברוזיס ושחמת הכבד. שחמת הכבד עלולה לגרום לאי-ספיקת הכבד, לצורך בהשתלת כבד, ולעתים רחוקות אף לסרטן ראשוני של הכבד.

המרכז החדש, בניהולה של פרופ' זיו בן ארי, נחשב לאחד מהגדולים בארץ ומאגד תחת קורת גג אחת טיפול כוללני, אשפוז יום, ציוד רפואי מתקדם ומעבדת שירות המאפשרים מתן שירות איכותי ומהיר למטופלים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום