סקס: ואם ביום שלישי לא בא לי?

(0)
לדרג

וגם ברביעי, חמישי ושישי? ירידה בחשק מיני נובעת בסיבות רבות, אך ניתן לשנות את המצב ולהחזיר את התשוקה לחדר המיטות ולמקומות נוספים בבית ומחוצה לו

מאת: מערכת zap doctors

אורית (השם המלא שמור במערכת) גרה עם בן זוגה כשלוש שנים. שניהם בשנות השלושים המוקדמות, עדיין ללא ילדים, עובדים שעות רבות ומתחזקים זוגיות יפה ומושקעת. אולם בחודשים האחרונים אורית מרגישה שהחשק המיני שלה ירד מאד. "פשוט אין לי רצון וכוח לקיים יחסי-מין", היא מספרת. "חוץ מזה הכל בסדר בינינו, אבל יש מתח באוויר ואני מרגישה קצת לא נעים ממנו ולא מבינה למה החשק כל-כך ירד. אנחנו יוצאים ומבלים, נפגשים עם חברים ועושים מה שכל זוג צעיר עושה ואני מקווה שפשוט משהו ישתנה והמצב יחזור לקדמותו".

חוסר חשק מיני
חוסר חשק מיני

כעסים והפרעות הורמונליות

בן זוגה של אורית מנסה להבין אותה ולהתחשב בה, אך התופעה נפוצה מאוד בקרב זוגות בכל הגילאים ולא כולם מצליחים להבין מה גורם לבעיה. "הסיבות הנפשיות לירידה בחשק המיני הן דיכאון, עייפות, תסכול, שעמום, שגרה ושחיקה של חיי המין", אומרת ד"ר ליאורה אברמוב, מומחית בגינקולוגיה ומנהלת המרפאה לטיפול מיני בביה"ח ליולדות ליס במרכז הרפואי ת"א. "סיבות נוספות קשורות לבעיות בקשר הזוגי - כעסים בלתי פתורים, מריבות, מתחים, קונפליקטים, חוסר משיכה מינית, מצבי דחק וחרדה, הערכה עצמית ירודה וטראומה מינית".

לפי ד"ר אברמוב, "ישנן גם סיבות פיזיולוגיות ובהן עלייה בגיל, הפרעות הורמונליות (כמו שינויים בהורמוני בלוטת התריס, ירידה בהורמוני המין עקב גיל, ניתוחים, עלייה בהורמון פרולקטין), מחלות כרוניות, תרופות (תרופות פסיכיאטריות, בעיקר ממשפחת SSRI, יכולות לגרום לירידה בחשק מיני), ניתוחים גדולים ובעיקר ניתוחים באגן, בעיות עצביות, בעיות פסיכיאטריות. כל בעיה שגורמת לירידה בתפקוד המיני או לכאבים בזמן קיום יחסי מין יכולה לגרום לירידה בחשק המיני, כי למי יש רצון לקיים יחסי מין כשתפקודו לקוי, לא מגיע לסיפוק או סובל מכאבים בזמן האקט המיני?"

יחסי מין חשובים לשמירת הקשר הזוגי לצורך קרבה ואינטימיות, מימוש הצורך במגע, להרגיש נאהבים, פורקן של יצרים וכמובן לצורך הולדת ילדים. כל זוג מגלה בשלב מסוים שהשגרה היא האויב מספר אחד של חיי המין ומנסה להתגבר עליה. "זוגות מוצאים פתרונות שונים לצורך בשינויים, החל משימוש בעזרי מין, צפיה בסרטים ארוטיים, הגברת האווירה החושנית בחדר השינה, גיוון מקום, יציאה לחופשות, שימוש בבגדים חושניים ועד לתוספת של 'צד שלישי' באקט המיני, או אפילו מציאת בני זוג מחוץ למסגרת הנישואין, אבל במרבית הזוגות חלה השלמה עם המצב", אומרת ד"ר אברמוב.

מה קורה אם רק לאחד מבני הזוג אבד החשק המיני?

"כששני בני הזוג השלימו עם המצב אין בעיה מינית אפילו אם הם מקיימים יחסי מין בתדירות נמוכה ביותר. לעומת-זאת, כאשר לאחד מבני הזוג אבד החשק מיני ואילו השני עם צרכים מיניים גבוהים יותר נוצר פער בחשקים המיניים שיכול ליצור חיכוכים, כעסים, מריבות ומשברים בזוגיות. בשלב שכזה יש צורך לבוא לטיפול מיני. אם בן הזוג איננו מעונין לבוא לטיפול, מספיק שאחד מבני הזוג יגיע בתחילה כדי ללמד אותו\ה איך להתמודד עם המצב, לנסות להבין מה קורה ולמה, וללמוד לעשות שינוי. במידת הצורך מזמינים את בן הזוג בהמשך הטיפול. ברגע שאחד מבני הזוג מגויס השני יצטרף ביתר קלות מאוחר יותר".

האם התופעה נפוצה יותר בקרב נשים?

ד"ר אברמוב: "אחוז הירידה בחשק המיני בולט יותר בנשים והוא מגיע לכדי 30% עד 50% ככל שהאישה עולה בגיל. בתקופה הפוסטמנופאוזליות (שלאחר גיל המעבר) הירידה בחשק בשיאה ואנו משייכים זאת לנפילה ההורמונלית של האסטרוגן והטסטוסטרון, וגם לשינויים נפשיים הקשורים בהתמודדות עם הגיל, שינויים בעבודה, התרוקנות הבית מילדים ועוד. גם בשלבים שונים אחרים בחיי האישה רואים ירידה בחשק המיני שלעיתים חולפת כמו לאחר נישואין, לידות, או הנקה. לנשים רבות הנמצאות בזוגיות ממושכת (להבדיל מהגברים, שם הרבה פעמים הצורך לסקס הינו דחף פיזיולוגי) אין צורך מיני ספונטני, אבל אם הן תיכנסנה לאקט מיני הן תוכלנה להתעורר מינית, ליהנות ולהגיע לסיפוק".

ומה עם גברים?

"גם בגברים יש ירידה בחשק המיני הקשורה בגיל ובירידה בהורמון המין טסטוסטרון, אם כי היא פחות בולטת ופחות שכיחה מאשר בנשים. לפחות כ-20% מהגברים סובלים מירידה בחשק המיני, והתופעה בולטת כיום גם בגברים צעירים. משייכים זאת לקצב החיים המהיר והלחוץ, לשעות עבודה דחוסות, לשעמום המהיר והרצון לשינוי, לשימוש במחשבים, לצפייה באינטרנט בסרטי פורנו, לקיום סקס וירטואלי, להתמכרות לספורט אינטנסיבי ועוד. בטיפול מיני מנסים להבין את הסיבות הנפשיות פיזיולוגיות וזוגיות שגורמות לירידה בחשק המיני אצל אחד או שני בני הזוג והטיפול הינו פרטני או זוגי בהתאם לממצאים".

בואו לדבר על זה עם ד"ר ליאורה אברמוב בפורום מיניות האישה, הריון ומניעתו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום