עם הפנים אל השמש

(0)
לדרג

לקרינת השמש השפעה הרסנית על עור הפנים שלנו, וכל חשיפה לא מבוקרת גורמת לנזק מצטבר שסופו קמטים, כתמים, רפיון וגידולים מסוכנים. מה עושים? מתגוננים

מאת: מערכת zap doctors

כולנו יודעים כי חשיפה ממושכת לשמש מזיקה לעור, אולם לא רבים מודעים להשפעה ההרסנית שיש לקרינת השמש על עור הפנים, ובעיקר כאשר מדובר בעור פנים בהיר. חשיפה לא מבוקרת וללא הגנה גורמת לעור נזקים משמעותיים, ביניהם כתמים, קמטים, רפיון וגידולים. נזקי שמש בעור פנים כהה מאופיינים יותר בכתמים, שעה שנזקי השמש הנפוצים אצל בהירי עור הם קמטים, רפיון העור וגידולי עור שחלקם מסוכנים מאוד.

עור בהיר הוא, על פי רוב, רגיש יותר לשמש, אולם זה לא אומר שבעלי עור כהה יכולים להיחשף לשמש ללא כל בעיה ואין בכך כל סיכון", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ודרמטולוגיה אסתטית. "לבעלי עור כהה יש הגנה טבעית מפני השמש, אך היא מוגבלת ואיננה מייתרת את הצורך בהתגוננות אקטיבית של האדם מפני השמש המזיקה.

"לשחומי עור יש כמויות גבוהות של מלנין, הפיגמנט המופרש בגוף כדי להגן עליו מפני הקרינה. לאנשים בהירים יש פחות מלנין מאנשים כהים יותר, וככל שעולה כמות המלנין כך מתקבל מראה עור שחום יותר. המלנין מספק אמנם הגנה לעור, אך מדובר בהגנה טבעית חלקית בלבד. הנטייה לנזקי שמש עדיין קיימת, גם אם במידה פחותה יחסית לבעלי עור בהיר".

הגנה על עור הפנים
הגנה על עור הפנים

להתאים את מקדם ההגנה לסוג העור

ההתגוננות הטובה ביותר מפני השמש היא להיחשף אליה כמה שפחות. מכיוון שהימנעות מוחלטת אינה אפשרית, יש להתגונן מפני השמש בכל חשיפה. "בעת חשיפה לשמש, גם אם היא קצרה, יש להרכיב משקפי שמש, לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה", אומרת ד"ר ורנר. "ככל שעור הפנים בהיר יותר ורגיש יותר לשמש יש להקפיד על קרם עם מקדם הגנה גבוה יותר.

"כדאי לבחור בתכשיר עדין ונוח למריחה, שלא יוצר תחושה של שמנוניות, דוגמת הקרמים של חברת 'צטאפיל'. שחומי עור שנחשפים אקראית לשמש, לזמן לא ממושך, צריכים למרוח קרם הגנה עם SPF 15. בהירי עור שנחשפים לזמן קצר לשמש יכולים להשתמש בקרם הגנה עם SPF 15-30. בחשיפה ממושכת יותר, למשל בעת בילוי בים או בבריכה, מומלץ להשתמש בקרם עם מקדם הגנה SPF 50".

להתגונן גם בחשיפה קצרה

לדברי ד"ר ורנר, הנטייה להתגונן מהשמש רק בעת בילוי ממושך בחוץ או בעת בילוי בים או בבריכה היא בעייתית ומסוכנת. בארץ עשירת שמש כמו ישראל "יש להתגונן מפני השמש בכל יום ויום מרגע הלידה ולמשך כל החיים", היא מדגישה. "בעלי עור בהיר צריכים לנקוט משנה זהירות, אך ההמלצות לגבי התגוננות מפני השמש משותפות לכולם. המלצות אלה כוללות צורך מפורש במריחת קרם הגנה כל יום, לפני כל יציאה החוצה. גם בעת נסיעה לעבודה או יציאה לסידורים אנחנו נחשפים לשמש.

"חשוב להבין כי נזקי השמש הם מצטברים - לשמש יש המון קרניים המפיצות קרינות מסוגים שונים. הקרינה המזיקה משפיעה על עורנו גם בחשיפה קצרה ביותר והשפעתה היא השפעה מצטברת. לכן מלבד במקומות סגורים כמו המשרד והבית, חשוב להיות מרוחים ולחדש את המריחה כל מספר שעות. חשוב גם לדעת שעמידה בצל, תחת סככה ותחת עצים מקטינה אך לא מונעת את הגעת הקרינה המזיקה אל עורנו. גם במקומות מוצלים חשוב להתמרח. כמו כן, אם נעשה שימוש בקרם הגנה שאיננו עמיד במים, או שלאחר הרחצה הקרם מוסר בעת ההתנגבות, יש לחזור ולחדש את המריחה.

"ההמלצה הכללית היא ללכת על בטוח: להיות בטוחים שאתם מוגנים מפני השמש גם בחשיפה קצרה. השמש לא חייבת להזיק, אם נחשפים אליה בצורה מבוקרת וחכמה, תוך שימוש באמצעי הגנה אופטימליים היא יכולה אפילו להועיל".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום