אנורקסיה: מחסור במיטות אשפוז

(0)
לדרג

הוועדה לפניות הציבור תדרוש לתקצב את הטיפול בהפרעות אכילה במהלך גיבוש תקציב הבריאות ל-2013. לפי הטענות, המענה ברפורמת בריאות הנפש אינו מובטח

מאת: מערכת zap doctors

חולים רבים הסובלים מהפרעות אכילה ממתינים לאשפוז חודשים ארוכים עקב מחסור מיטות אשפוז והיעדר מענה בפריפריה; כך לפי פניות של בני משפחה שהגיעו לאחרונה לוועדה לפניות הציבור בכנסת.

בדיון שהתקיים אתמול (ב') בוועדה התברר שבישראל יש פחות מ-30 מיטות אשפוז לטיפול בחולי אנורקסיה ובולימיה. באזור הדרום למשל יש 8 מיטות בלבד לטיפול בבני נוער חולים. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), הודיע כי "ידרוש לכלול בתקציב הבריאות לשנת 2013 סעיף מיוחד לתקצוב הטיפול בהפרעות אכילה".

"כבר מספר שנים שהנושא נדון בכנסת וטרם חלה כל התקדמות. יש כמה אלפי חולים במחלה, אך נראה כי במשרד הבריאות מעדיפים להתעלם מקיומה ולכן אין בידי המשרד כל נתון אודות היקף המחלה והחולים אינם מקבלים מענה. גם המענה המיוחל במסגרת רפורמה בבריאות הנפש שתיכנס לתוקף ב-2015 איננו מובטח, ובין כה וכה, יש לעשות מעשה", אמר ח"כ אזולאי.

יו"ר השדולה לבריאות הציבור בכנסת, ח"כ רחל אדטו (קדימה), הוסיפה כי "מבחינת בתי החולים, לא כדאי לבנות מחלקות אשפוז לבוגרים הלוקים בהפרעות אכילה, מכיוון שאין להם מימון לשם כך. במשרד הבריאות מתייגים את המחלה כמחלה פסיכיאטרית, אך האנורקטיות לא מוכנות להתאשפז במחלקות אלה. עיקר החולים במחלה הן נשים וכפי הנראה זה הדבר שגורם לחוסר המענה של מערכת הבריאות למחלה".

1 מתוך 20 חולות מתה

מנהל המחלקה להפרעות אכילה-נערות בבית החולים שיבא תל-השומר, ד"ר איתן גור: "עוד ב-2004 הוקמה ועדה לבחינת המצוקה בתחום שהמליצה על שינויים, אך מאז לא נעשה דבר ומנכ"לי משרד הבריאות השונים התעלמו ממסקנותיה. גם ב-2015 לא יהיו מספיק מיטות אשפוז. כ-50 אלף נשים ונערות בנות 15 עד 25 לוקות בהפרעות אכילה. 160 מהן מתאשפזות מדי שנה ו-600 מטופלות במרפאה בתל-השומר. בממוצע אחת מתוך עשרים חולות מתה. רוב החולות לא מטופלות ומשרד הבריאות מתעלם".

בתגובה לטענות אלה אמר מנהל המחלקה למערך קליני-בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר איגור ברש, כי "הפרעת אכילה היא אכן מחלה פסיכיאטרית ולכן הטיפול בה צריך להתבצע במחלקות פסיכיאטריות. הנושא יוסדר במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש. משרד האוצר סירב לבקשות משרד הבריאות להוסיף מיטות אשפוז בתחום. נתונים אודות התופעה קיימים בקופות החולים".

אזולאי הודיע בעקבות הדברים שיקיים ישיבה בנושא עם מנכ"ל משרד הבריאות בטרם גיבוש תקציב הבריאות. אדטו דרשה לקבל לידיה את ההסכם שנחתם בין משרד הבריאות לקופת חולים כללית כדי ללמוד כיצד ניתן לקדם את הטיפול במחלה.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום