לחיות עם מאניה דיפרסיה

(27)
לדרג

התמודדות עם הפרעה דו-קוטבית מצריכה התגייסות של בני המשפחה ושל החברים, וחשוב מכל - של המטופל עצמו. הקפדה על מספר כללים מאפשרת חיים תקינים

מאת: ד"ר ירדן לוינסקי

עוד בנושא: פסיכותרפיה, אלימות נגד נשים

מאניה-דיפרסיה היא מחלה כרונית המתגלה לרוב בשנות ה-20-40 לחיים, בשלבים שבהם רובנו שקועים בבניית הקריירה, בלימודים ובהקמת משפחה. במרבית המקרים החולה מאובחן בעקבות התקף מאניה ודיכאון שמשבש את שגרת החיים ועלול לשבור את רוחו. יחד עם זאת, באמצעות טיפול תרופתי, טיפול פסיכותרפי ותמיכה של הסביבה, אפשר לחיות חיים תקינים. מעבר לסביבה העוטפת, אורח החיים התקין תלוי בגורם נוסף וחשוב אף יותר - החולה עצמו והאמון שלו ביכולתו לחזור למסלול.

התמודדות מוצלחת עם מאניה-דפרסיה ושמירה על אורח חיים תקין דורשת הקפדה על הנושאים הבאים:

מאניה דפרסיה
מאניה דפרסיה

לא להפסיק טיפול

חולים רבים המגיעים למצב מאוזן מפסיקים טיפול על דעת עצמם מבלי להיוועץ ברופא המטפל. אותם חולים שוכחים את התקופות הקשות ומרוצים ממצבם הנוכחי. חשוב לזכור כי מדובר במחלה כרונית ויש להמשיך בטיפול כדי לשמר את המצב המאוזן ולהימנע מהופעה של התקפי מאניה או מנפילה למצב דכאוני. מהלך המחלה מלמד על החמרה של עוצמת ההתקפים ככל שהזמן נוקף. בעקבות זאת, על מנת לא להיכנס לרגרסיה חמורה יותר חשוב להמשיך ולשמור על השגחה רפואית גם אם התחושה נפלאה.

הימנעות משתיית אלכוהול

לחולי מאניה-דפרסיה מומלץ להימנע משתיית אלכוהול. אלכוהול הינו חומר המשפיע על האיזון הכימי במוח ולכן עלול להוציא מאיזון חולים במאניה-דפרסיה הרגישים לשינויים. השילוב של אלכוהול עם תרופות שונות המתפרקות בכבד עלול להעצים את אפקט השכרות המתקבל כתוצאה משתיית אלכוהול ולגרום לתאונות. מעבר לכך, האלכוהול עשוי להעצים את תופעות הלוואי השונות של טיפולים תרופתיים. במקרים מסוימים ניתן לשתות בכמויות מדודות ובאופן איטי ותוך תשומת לב לתחושות והשגחה של משפחה או חברים.

הימנעות מוחלטת משימוש בסמים

שימוש בסמים אסור בתכלית האיסור עבור חולי מאניה-דפרסיה, כולל סמים המוגדרים "קלים". מחקרים הוכיחו כי חשיפה, גם אם היא מזדמנת, לסמים מגבירה משמעותית את הסיכון לצאת מאיזון נפשי.

אימוץ שגרה מסודרת ובריאה

סדר יום קבוע ומסודר הוא גורם חשוב בהפגת מתחים ושמירה על האיזון הנפשי של כולנו, ועל אחת כמה וכמה של חולי מאניה-דפרסיה. פעילות ספורטיבית סדורה מאפשרת לחולים הפגת מתחים ותחושה חיובית בעקבות שחרור האנדורפינים. גם הקפדה על שעות שינה מסודרות, קבועות ומספקות (7-8 שעות בלילה) מהווה גורם משמעותי בשמירה על האיזון הנפשי. עבודה במשמרות וחוסר שינה עלולים להוציא את החולה מאיזון נפשי.

נטילת תרופות בהתאם להנחיות

לטיפול התרופתי נדבך מרכזי בשמירה על האיזון הנפשי. חשוב להבין כי מקורם של התקפי המאניה ושל האפיזודות הדכאוניות הוא בחוסר איזון כימי במוח וכי התרופות מסייעות בשמירה על האיזון הנכסף. מחקרים מראים כי התרופות החדשות בתחום, דוגמת סאפריס ואביליפיי, מאופיינות ביעילות דומה ובפרופיל תופעות לוואי בטוח יותר בהשוואה לתרופות הא-טיפיות הנפוצות לטיפול במחלה, דוגמת ריספרידון ואולנזפין. מעבר לכך, חשוב להקפיד על נטילה בהתאם להנחיות, ואם מתפתחות תופעות לוואי מומלץ להיוועץ במטפל באשר לאופן מזעורן.

זיהוי מוקדם של מצבי חוסר איזון

למצבי המחלה השונים סימנים מקדימים. כך, לדוגמה, לפני כניסה למצב מאני ישנו קושי לישון וחוסר מנוחה לצד עודף אנרגיות. מדובר במקרים רבים במצב היפו-מאני, שעלול להיראות חיובי לפרקים, אך חשוב להתריע עליו בפני המטפל על מנת לשמור על שליטה ומניעת התפרצות מאניה.

למשפחה ולחולה עצמו תפקיד חשוב בזיהוי המוקדם, בעדכון המטפל ובהיערכות למצבי המחלה השונים. במקרים רבים, זיהוי מוקדם יעשה את ההבדל בין התקף נשלט שפוגע בשגרה באופן קל למשך מספר ימים לבין התקף קשה שעלול במקרים מסוימים להוביל אפילו לאשפוז.

שיתוף של המטפל

על מנת לשמור על איזון ועל שגרת חיים תקינה חשוב לשתף את המטפל בתהליכים שונים הקורים בחיים. מעבר עבודה, מעבר דירה, חתונה, נסיעה ארוכה לחו"ל או כל שינוי משמעותי אחר בשגרת החיים עלול לעורר סטרס ולהוביל לחוסר איזון. לכן, כדאי להפוך את המטפל לשותף לדרך ולהיוועץ עימו באשר לאופן ההתמודדות עם שינויים ומצבים רגישים.

לסיכום, ההתמודדות עם מחלת המאניה-דפרסיה אינה פשוטה, אבל היא בהחלט אפשרית. ההתמודדות עם המחלה מצריכה התגייסות של בני המשפחה ושל החברים, וחשוב מכל - של המטופל עצמו. נטילת אחריות על המחלה והימנעות ממצבים בעייתיים הן המפתח לשמירה על אורח חיים תקין.

הכותב הוא פסיכיאטר מומחה בחטיבה הפסיכיאטרית של ביה"ח שיבא

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום