סויה משפרת את הזיכרון החזותי

(0)
לדרג

במחקר שנערך ב-350 נשים בגיל המעבר התגלה כי צריכה יומית של סויה תורמת לשיפור מסוים בזיכרון החזותי, אך לא לשיפור היכולת הקוגנטיבית הכללית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תועלות הסויה לגופנו עדיין שנויות במחלוקת. מחקר חדש גילה כי בניגוד למצופה, בנשים בריאות בגיל המעבר שצרכו תוספי סויה מדי יום במשך יותר משנתיים לא נרשם שיפור בתפקוד הקוגניטיבי הכללי. עם זאת, בניתוח משני של הממצאים התגלתה מגמה של שיפור בזיכרון החזותי, דוגמת זיכרון פנים.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology, השתתפו 350 נשים בריאות לאחר מנופאוזה. הנשים חולקו באקראי לשתי קבוצות האחת צרכה סויה במינון של 25 גרם ליום, והשנייה ששימשה לביקורת צרכה חלבוני חלב. החוקרים מסבירים כי אחד המרכיבים העיקריים בסויה הוא איזופלבונים, חומר תזונה בעל מבנה דומה להורמון הנשי אסטרוגן. ההשפעה הבריאותית שיוחסה לעתים קרובות לסויה נובעת מתכולת האיזופלבונים. החוקרים סברו כי איזופלבונים יביאו לשיפור הזיכרון, התפקוד הניהולי והיכולת הקוגניטיבית הגלובלית של נשים זמן קצר לאחר מנופאוזה.

בתום שנתיים וחצי של מחקר, תועד בשתי הקבוצות שיפור במדד הקוגניטיבי הגלובלי, אך ללא הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות. עם זאת, החוקרים זיהו שיפור גדול יותר בזיכרון האפיזודי החזותי בנשים שנטלו את התוספים. לאור זאת, החוקרים ממליצים להמשיך ולבחון את הנושא, שכן מהניתוח המשני של הנתונים עולה השפעה אפשרית, שכן הזיכרון הוא חלק מהתפקוד הקוגניטיבי המושפע מהגיל. גם אם לסויה אין תועלת בשיפור היכולת הקוגניטיבית בכללותה, וייתכן אף כי אינה משפיעה כלל על הזיכרון, השפעה חיובית באחד התחומים עשויה להיות בעלת חשיבות קלינית.


בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום