סרטן השד: עשור של עייפות

(0)
לדרג

כשליש מן המחלימות מסרטן השד מדווחות על עייפות שנמשכת עד כעשר שנים מתום הטיפולים, באופן שפוגע קשות באיכות חייהן. מה עושים?

מאת: ורד עצמון-משולם ונטלי מלמד-שמעון

חולות במחלת הסרטן, כמו גם מחלימות רבות, מדווחות על עייפות כרונית המלווה אותן במהלך הטיפולים ואחריהם. ממחקרים עולה כי 1/3 מהמחלימות מסרטן השד מדווחות על עייפות שנמשכת עד כ-10 שנים מסיום הטיפולים. העייפות האמורה משפיעה באופן מובהק על איכות החיים הן של המחלימות והן של משפחותיהן. היא משפיעה על היבטי חיים שונים ובעיקר על התפקוד היומיומי, התפקוד הפסיכו-סוציאלי, התפקוד התעסוקתי/כלכלי והתפקוד המשפחתי. העייפות נחשבת לגורם דחק מרכזי בחיי המחלימות הסובלות ממנה.

ברוב המקרים העייפות מורכבת מעייפות גופנית, מעייפות נפשית ומעייפות קוגניטיבית. עייפות זו, עשויה לנבוע כתוצאה מתהליך של החלמת הגוף מהמחלה, תופעות הלוואי של הטיפולים הרפואיים ומהקשיים הרגשיים הכרוכים במשבר המחלה (טראומות,דיכאון, חרדות ותחושות שליליות אחרות).

סרטן השד
סרטן השד

דרכי התמודדות

ככלל, ניתן לומר שישנם גורמים ודפוסי התנהגות שמגבירים את תחושת העייפות, ולעומתם גורמים המחזקים את תחושת המרץ והחיוניות. בתקופת ההחלמה מסרטן, במקרים רבים, יש צורך בארגון מחדש של אורח החיים וההתנהלות היומיומית.

מומלץ למחלימה להפחית מהגורמים המגבירים עייפות ולהרבות בגורמים התורמים לתחושות הטובות של מרץ וחיוניות. על המחלימה לבדוק את אורח חייה ולהגיע להבנה מעמיקה לגבי הגורמים הללו בחייה, בהתנהלותה ובאישיותה.

ניתן לומר שהגורמים המגבירים את תחושת העייפות הינם:

תחושת דחק - בעבודה, בבית ומבחינה חברתית.

שחיקה בקריירה, בעבודות הבית, בזוגיות ובאמהות.

דיכאון - לרוב, עקב רגשות לא מעובדים מתקופת המחלה, מחשבות על המוות ואבל על אובדנים (אובדן השיער, השד, תחושת החוסן, הכוחות, העבודה), ירידה בדימוי גוף ובדימוי העצמי ותחושת התפרקות או שבר בזהות.

חרדה - תחושת אובדן שליטה בחיים, פחד מחזרת מחלה, דאגה למשפחה ולסביבה, שיבוש השינה.

בלבול - בעקבות השינוי באורח החיים ובלבול בזהות כתוצאה מהמעבר מאדם בריא לאדם חולה ולמחלים.

הדחקה - דפוס ההדחקה של נושאים כואבים תובע אנרגיה רבה ועקב כך מגביר את תחושת העייפות.

Chemo brain - שיבושי קשב וזיכרון לאחר טיפולים כימותרפיים המצריכים השקעת אנרגיה רבה יותר בביצוע מטלות קוגניטיביות.

חוסר פעילות.

איבוד עניין בחיים.

לעומת זאת, הגורמים המחלישים את תחושת העייפות ומגבירים את המרץ והחיוניות הינם:

הפחתת הדחק - הפחתת העומס בכל תחומי החיים, לימוד ויישום של טכניקות הרפיה.

הנאה ומשמעות - עיסוק בפעילויות מהנות ומשמחות ומציאת עניין ומשמעות בחיים.

מנוחה - מתן לגיטימציה למנוחה גופנית ונפשית מאוזנת.

בריאות נפשית - עיבוד חוויית המחלה וחיזוק כוחות האגו.

אותנטיות - היכולת להגיע למודעות לגבי הצרכים והרצונות של האדם, לאפשר להם ביטוי, ולתת מקום מספק לעצמי.

פעילות גופנית סדירה - מסייעת בשיקום הגוף, משחררת מתחים ומעלה רמת תפקוד יומיומי.

תזונה נכונה.

מציאת האיזון החדש בחיים לאחר מחלת הסרטן מפחיתה את תחושת העייפות ותורמת לאיכות חיים גבוהה יותר בתקופת ההחלמה. לעיתים, יש צורך בבחינה מחודשת של סדרי העדיפויות המשתנים לאור ההתמודדות עם המחלה.

משפטים אופייניים המדווחים על ידי מחלימים הינם "אני מרגיש/ה שסוף סוף אני מספיק חשוב/ה לעצמי...", "אני מרגיש/ה שאני רוצה עוד מהחיים ויותר מתמיד מוכן/נה להקדיש לזה מחשבה וזמן, להגשים את עצמי, ליהנות, לחיות".

סדרי העדיפויות מהווים גם הם כזרז להרגעה בחלק מהמקרים, אך לעיתים יש צורך בעיבוד פסיכולוגי שיאפשר לשינויים אלו להתרחש בתוך שגרת היומיום הדוחקת.
האדם המחלים ממחלת הסרטן מתמודד עם שינויים פיזיולוגיים, נפשיים ולעיתים גם מקצועיים וחברתיים. כל אלו מהווים אתגר גדול ומצריכים עבודה טיפולית מרפאת בהיבט הרגשי. מטופלים רבים בשלבי החלמה משתפים בתחושה כללית המאופיינת באמירה: "טיפלנו בגוף, עשינו טיפולים, אבל מה עם הנפש? איך ממשיכים כרגיל בלי לתת מקום לנפש שעברה טלטלה?". כל אלו מהווים מנוף לשינוי משמעותי בחיים, לבחינה מחודשת של סדרי העדיפויות ואף מינוף שאיפות וצרכים אשר קיבלו מקום שולי בחיים שלפני המחלה, לשם שיפור איכות החיים, שיקום החלקים שנפגעו וחיזוק העצמי לצד ההחלמה.

המאמר המלא יוצג בכנס לנשים שהחלימו מסרטן השד שיערך במרכז "מתחילים מחדש" של עזר מציון. הכנס ייערך ביום רביעי, 20.6, ברחוב קפלן 40 בפ"ת. ההשתתפות ללא תשלום. לפרטים והרשמה 03-9193333 או במייל: Info@newbeginning@org.il

נטלי מלמד-שמעון, פסיכולוגית רפואית מומחית, מרכז "מתחילים מחדש", עזר מציון
ורד עצמון-משולם, פסיכולוגית בהתמחות רפואית, מרכז "מתחילים מחדש", עזר מציון

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום