מפסיקים לעשן - גם בגיל העמידה

(0)
לדרג

בסקירה מקיפה שבחנה את השפעות העישון על בני 60 ומעלה נמצא כי הסיכון למוות, מכל סיבה שהיא, כפול בקרב מעשנים. הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בניגוד לאמונה הרווחת, אף פעם לא מאוחר מדי כדי להפסיק לעשן. גמילה בגיל מתקדם מפחיתה את הסיכון לתמותה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of Internal Medicine.

החוקרים ערכו סקירה של 17 מחקרים משבע מדינות (ארצות הברית, סין, אוסטרליה, יפן, אנגליה, צרפת וספרד), שבדקו נתונים על ההשפעה של עישון על התמותה מכל סיבה במבוגרים בני 60 ומעלה. המחקרים נערכו בין השנים 1987-2011 והקיפו יותר מ-850 אלף משתתפים.

מהסקירה עולה כי בקרב מעשנים הסיכון לתמותה מכל סיבה בגיל מתקדם גבוה כפליים בהשוואה לסיכון באלו שלא עישנו מעולם. באלו שעישנו בעבר מדובר היה בעלייה של כ-30% בסיכון לתמותה. מסיכום התוצאות עולה כי חלה עלייה של 83% בסיכון לתמותה בקרב מעשנים בהווה ועלייה של 34% בסיכון לתמותה בקרב מעשנים בעבר, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם.

הממצאים מעידים כי הסיכון היחסי קטן משמעותית עם הזמן שחלף מהפסקת עישון, גם בגילאים מבוגרים. התמותה היחסית של מעשנים בעבר ירדה עם הזמן שחלף מהפסקת עישון. החוקרים מדווחים כי התועלת של הפסקת עישון תוארה גם בגילאים המבוגרים ביותר, כולל בני 80 ומעלה, והתוצאות היו דומות בגברים ובנשים.

בנוסף, נמצא כי קיים קשר ברור בין עלייה בשיעורי התמותה לעלייה במספר הסיגריות. החוקרים זיהו ירידה בשיעורי התמותה בהתאם לגיל וכן מצאו הבדלים בין אוכלוסיות שונות, כאשר שיעורי התמותה במדינות אסיה היו נמוכים משמעותית בהשוואה לאוכלוסיה באירופה, ארה"ב ואוסטרליה.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זוהי הסקירה הראשונה להערכת ההשפעה של עישון על התמותה מכל סיבה שהיא שהתמקדה בקשישים. בנוסף, בכל קבוצות הגיל הודגם קשר בין מספר הסיגריות שעישנו בכל יום לתמותה, אף שמספר המחקרים שדיווחו על נתונים אלו היה יחסית מוגבל.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום