טיפוח: לאזן את רמת השומן בעור

(1)
לדרג

לעור פנים שומני יש יתרונות רבים, אך גם חסרון בולט - נטייה להתפתחות של פצעונים בשל הצטברות חלב. איזו שגרת טיפוח כדאי לאמץ כדי לשמור עליו בריא ויפה?

מאת: מערכת zap doctors

עור הפנים שלנו הוא עור שחשוף תמיד לפגעי מזג ונזקי הסביבה, ובניגוד לאזורים אחרים בגופנו, הוא גם חשוף לעיני כל ולכן חשוב לשמור עליו מטופח ונקי. כל סוג עור מצריך שגרת טיפוח ייחודית, שמותאמת לצרכיו.

"טיפוח עור הפנים מתחיל בראש ובראשונה בהתאמת תכשירי טיפוח בריאים, נעימים, שעושים את העבודה ובעיקר מותאמים לסוג העור", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ודרמטולוגיה אסתטית. "יש כל מיני חלוקות של עור הפנים, כשהידועה והמוכרת בהן היא חלוקה לפי סוגי עור. מדובר בחלוקה גסה וכוללנית מדי, אולם היא יכולה להתאים למי שאיננו מומחה לרפואת עור וקוסמטיקה ורוצה לטפח את עור הפנים. ניתן לזהות שלושה סוגי עור: עור שומני, עור רגיל/מעורב ועור יבש.

"על מצב העור משפיעה בראש ובראשונה הגנטיקה, שלצידה משפיעים עליו גם אורח החיים והגיל. כך, ככל שצעירים יותר ושומרים על אורח חיים בריא העור נוטה להיות גמיש, שומני, צעיר, חלק ומלא ברק, ועם הגיל והחשיפה לנזקים סביבתיים לחותו יורדת והוא הופך יבש יותר ויותר".

טיפוח עור שמן
טיפוח עור שמן

נטייה לחצ'קונים

עור פנים שומני יכול להיות ברכה, משום שהחלב (סבום) המופרש מבלוטות החלב שומר על לחותו, מגמיש אותו ומגן עליו. אך אליה וקוץ בה - עודף שומן בעור הפנים עלול גם לגרום לפצעים, פצעונים ואקנה.

"בעור הפנים מצויות בלוטות חלב אשר מפרישות חלב" (SEBUM), מסבירה ד"ר ורנר. החלב הינו חומר שומני שנועד להגן על עור הפנים מפני איבוד נוזלים ומפני גורמים זיהומיים שונים. החלב מונע נידוף של מים מהפנים וכך מונע את התייבשותן, וכן הינו בעל תכונות אנטיספטיות ומגן מפני גורמים זיהומיים שונים (חיידקים, פטריות ווירוסים) .

"אצל בני נוער בלוטות החלב מפרישות יותר חלב ממה שהעור צריך לשם הגנה, ועודף החלב עלול להזיק לעור. בשל שינויים הורמונליים בלוטות החלב מפרישות יותר חלב. החלב מופרש מבלוטות החלב דרך תעלות השערה. לעתים אלו אינן רחבות מספיק להעביר את כל החלב ובשל כך נוצרים פקקי חלב. חיידקים הנמצאים על פני העור יכולים לפרק פקקי חלב אלו תוך כדי גרימת דלקת. כך נוצרים "פצעי בגרות" (אקנה). שומניות יתר של עור הפנים קימת לעתים גם במבוגרים, נטייה שקימת בגברים יותר מאשר אצל נשים.גם למבוגרים בעלי שומניות יתר בעור הפנים יש נטייה מוגברת לפצעונים ודלקות. .

לא צריך קרם לחות

טיפוח עור פנים שומני צריך להיעשות בהתאם למאפיינים השונים של העור, כך שמצד אחד לא יגרום לשומניות יתר העלולה להחמיר את הצטברות החלב, ומצד שני לא ייבש מדי את העור, עד כדי כך שינטרל את יתרונות השומן.

אנשים בעלי עור פנים שומני לא צריכים להשתמש בכלל בקרם לחות", אומרת ד"ר ורנר. "התכשירים העיקריים שאמורים לשמש בעלי עור שומני הם תכשירי ניקוי - מאוד חשוב לנקות את עור הפנים וכך למנוע את התהליך הגורם לפצעים, פצעונים ואקנה.

"ככלל, חשוב להשתמש בתכשירים עדינים, לא שמנים שמתאימים לעור שומני, כמו התכשיר 'צטאפיל'. יש להשתמש בתכשירי הניקוי במתינות ובהתאם להוראות וחשוב ביותר - אסור לנקות את העור יותר מפעמיים ביום. ניקוי יתר של עור הפנים עלול לגרום לנזק ולפעולה הפוכה לגמרי מזו ששואפים לה. מטופלים רבים שאני פוגשת מנקים את העור פעמים רבות וניקוי היתר גורם לגירוי של עור הפנים. רצוי להימנע מניקוי הפנים מעל פעמיים ביום. מומלץ לנקות את עור הפנים בצורה עדינה ולא אגרסיבית, עם תכשירי ניקוי עדינים המאושרים על ידי משרד הבריאות ואשר רמת ה-Ph שלהם מאוזנת"

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום