תסחיף מי שפיר: נדיר וקטלני

(0)
לדרג

הריון ולידה: מדובר בסיבוך קשה שבו חודרים מי השפיר לדם היולדת או לריאותיה. הדבר מוביל לקריסת מערכות ולמוות. גורמי הסיכון: גיל מעל 35 וניתוח קיסרי

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

יולדת בת 34 מאשקלון מתה אתמול (ג') בבית חולים "ברזילי", כתוצאה מסיבוך קשה המכונה תסחיף מי שפיר. עוד לפני תום הלידה, שנערכה בניתוח קיסרי, אבחנו הרופאים כי האשה סובלת מקריסת מערכות כללית. התינוק ייולד בהצלחה, אך הרופאים נאלצו לקבוע את מותה של האשה בתום ניסיונות החייאה ארוכים.

תסחיף מי שפיר הוא סיבוך נדיר, 3 עד 5 מקרים ל-100 אלף יולדות. הבעיה נגרמת כשמי השפיר נכנסים לתוך מערכת הדם של היולדת ולריאותיה, דבר הגורם לפגיעה בנשימה, במערכת לב וכלי הדם ובמערכת הקרישה. התופעה יכולה לקרות במהלך הצירים, בזמן הלידה או אחריה. ככלל, מרבית האירועים, כ-80%, מתרחשים בזמן לידה או לידה בניתוח קיסרי, 11% מהמקרים קורים 8 דקות בממוצע אחרי הלידה. גם הפסקת הריון, בייחוד מעבר לשבועות 12-14, עלולה להסתיים בתסחיף מי שפיר. אירועים אחרים שבהם דווח על התסמונת היו בזמן דיקור מי שפיר או לאחר חבלה בבטן (למשל בתאונת דרכים, אז נהוג לאשפז נשים הריוניות ליממה לפחות).

לדברי ד"ר קובי כהן, מומחה בכירורגיה גניקולוגית ומנהל רפואי מרפאת "איה מדיקל" בבית חולים אסותא, "מהצד זה נראה כאילו האשה שוקעת באופן פתאומי בהלם לבבי, מאבדת הכרה ובתוך דקות מופיע דמם מסיבי שעלול להוביל למוות. יכולה להיות הפסקת נשימה, קריסת לב, שוק לבבי ומצב של דימום כבד. ב-35%-50% מהמקרים הסימן הראשון שמוביל לאבחון הוא מצוקה עוברית ברורה שנראית על גבי המוניטור. כשזה קורה תוך כדי הלידה, גם אם היה דום לב, יש לנו 4 דקות כדי לחלץ את התינוק.

אלרגיה למי שפיר

"אחד ההסברים לתסמונת קשור במצב הלב וכלי הדם של האשה והשני במערכת החיסון של האם. לעתים יש התפתחות של רגישות יתר של המערכת החיסונית לתאים העובריים, בדומה לכל תהליך אלרגיה אחר", מסביר ד"ר כהן. "בנוסף, חלק מהמקרים עוברים בצורה קלה ללא אבחון, ולכן השכיחות המדויקת של התופעה לא ידועה. בכל הקריירה שלי נתקלתי בשישה מקרים, כשמחצית מהנשים שרדו".

ככלל, מציין ד"ר כהן, בזכות השיפור שחל בשנים האחרונות באבחון ובטיפול, התמותה ירדה מ-90%-80% ל-50%-30% מהנפגעות.

גורם סיכון: ניתוח קיסרי

חלק גדול מנשות ישראל ימצאו את עצמן בקבוצת הסיכון; נשים מעל גיל 35 ונשים שילדו בעבר. גורמי סיכון נוספים הם ניתוח קיסרי (כי יש פתיחה של כלי הדם), קרע של צוואר רחם, קרע של הרחם וגם לידה מהירה במיוחד. מצבים נוספים הדורשים תשומת לב מוגברת הם שליית פתח כשהשליה מכסה את צוואר הרחם, או שליה נעוצה שקשה להפריד אותה אחר הלידה משום שהיא ננעצת בשריר הרחם. גם זירוז לידה יכול להיות קשור לתסמונת, במצב שבו ניתנת השראת לידה חזקה מדי.

אבחון וטיפול

אמנם טרם נמצאה שיטה לאבחן את הסיבוך מבעוד מועד, אך נעשים ניסיונות לפתח בדיקות, למשל בדיקת אנטיגן עוברי מסוים שרמתו עולה בזמן ההתקף של מי השפיר. "הבעיה של הזיהוי לא פשוטה, האבחון הסופי והוודאי נעשה בדרך כלל רק בנתיחה שלאחר המוות, כשבכלי הדם בריאות של האשה נמצאים שאריות של תאים עובריים, שיערות עובריות, וחומרים השייכים למי השפיר.

"בחדר הלידה האבחון חייב להיות תוך כדי טיפול מיידי ונמרץ באשה, במקביל לשלילת גורמים אחרים שמביאים לאותם סימנים, לדוגמה, אם היא מתחילה לדמם, יש לשלול גם גורמים אחרים כמו קרע ברחם או קרע בתעלת הלידה. בקריסה של המערכת הלבבית נוכל לשלול דום לב או התקף לב, ואז תעלה האפשרות שמדובר בתסחיף מי שפיר. ברגע שאובחן תסחיף, הטיפול הוא תמיכה נשימתית מהירה, שיפור תפוקת הלב תוך כדי החייאה, ובמקביל מתן עירוי מיידי של גורמי קרישה כדי לעצור את הדימום".

מהן ההשלכות לעתיד?

"הסיבוך גורם לתחלואה מוגברת לאם ולתינוק; אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ, מתן מסיבי של מוצרי דם. עלול להתעורר הצורך לכרות את הרחם, או/ו להיגרם פגיעה רב מערכתית המערבת איברים כמו כליה וכבד, וכן נזק נוירולוגי עצבי ארוך טווח. לגבי העובר - הפגיעה בו כוללת נזק מוחי, שיתוק מוחי ואף תמותה".

אף שמדובר בתופעה קשה, מבקש ד"ר כהן להרגיע את היולדות, משום כיום עומדים לרשות הרפואה כלים משוכללים מאי פעם. "כיום אנחנו מזהים את התסמונת הרבה יותר מהר מאשר בעבר בזכות ערנות הצוות, ניטור מלא של האשה והעובר בזמן הלידה, ואמצעי הטיפול הנמרץ העומדים לרשותנו. למזלנו, כיום רוב המרדימים הם גם בוגרי או בעלי ניסיון בטיפול נמרץ, כך שהטיפול הוא הרבה יותר מהיר. סיכויי ההישרדות גבוהים יותר והתמותה נמצאת בירידה מתמדת".

שימושי: מחשבון הריון
בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום