ADHD: להפרעה אין חופש גדול

(0)
לדרג

הפסקת טיפול תרופתי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עלולה לגרום לבעיות חברתיות. התייעצות עם רופא הכרחית כדי לבדוק את מצב הילד ולהחליט על המינון בחופשת הקיץ

מאת: מערכת zap doctors

הילדים כבר ממתינים בקוצר רוח לבואו של החופש הגדול. אין שיעורים, אין מבחנים, לא צריך להיות בריכוז תמידי ואין מסגרות. יוצאים מהשגרה ומשתחררים מכל לחצי השנה. תחושת השחרור משותפת גם להורים ולכן חלקם חושבים שכדאי להפסיק לתת לילדיהם הסובלים מהפרעות קשב וריכוז תרופות במהלך החופשה. אולם האם התרופות נועדו לריכוז בלימודים ומניעת אי שקט בכיתה או שהן מסייעות לילדים גם בתחומים נוספים?

"הכל תלוי בתפקודו של הילד", אומר ד"ר אריה אשכנזי, נוירולוג ילדים, סגן מנהל מכון להתפתחות הילד בתל-השומר ובעל קליניקה ברמה"ש. לדבריו, "אם ללא הטיפול הילד מגלה סימנים של אי שקט, מטפס על הקירות ומציק לילדים אחרים עדיף להמשיך את הטיפול התרופתי כדי שהוא יהיה מאוזן וירגיש טוב עם עצמו, כמובן שבודקים כל מקרה לגופו ואם הילד במצב טוב ולא צריך להיות בריכוז מלא אפשר להוריד את המינון ולעיתים אף להפסיק אותו. ההחלטה תלויה בתפקוד הילד במידה והוא מתקשה להנות בזמנו החופשי יש לשקול את המשך מתן התרופה שהרי היא נועדה לשיפור התפקוד בין אם הילד בבית-ספר או מחוצה לו. יש לבדוק את היתרונות מול החסרונות של הטיפול, בסופו של דבר מה שקובע הוא תפקודו של הילד באשר הוא נמצא".

הפרעת קשה וריכוז
הפרעת קשה וריכוז

סובלים גם בקייטנה

השפעת הטיפול משתנה בין סוגי התרופות. משך ההשפעה של קונצרטה הוא 12 שעות, ריטלין LA משפיע למשך 8 שעות וריטלין רגיל ל-4 שעות בלבד. אם חושבים שלילד יש בעיה מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים ואם מחליטים על טיפול תרופתי נהוג להתחיל במינון נמוך ולעלות בהדרגה עד להשגת שיפור מקסימלי. אם מתחילים במינון גבוה מדי עלולות להיות תופעות לוואי שיגרמו לסרוב המשך הטיפול.

ד"ר אשכנזי מספר כי על-פי נתונים מארה"ב קיימת ירידה של עשרות אחוזים בשימוש בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בחופשות אצל ילדים המטופלים אצל רופאי ילדים ורופאי משפחה. בארה"ב כל רופא יכול לטפל ולרשום מרשמים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. הדבר נובע מחסר ידע או הבנה שהפרעה זו נמשכת גם מחוץ לבית-הספר, כולל בחופשות, בעוד שאצל נוירולוגים או פסיכיאטרים הירידה היא של אחוזים בודדים בלבד. לדבריו, "הורים רוצים 'לנקות את הגוף' של הילד אבל התרופה נעלמת מדי יום ולא נשארת בגוף. טענה נוספת היא שרוצים שהילד ילמד להתנהג ולהתנהל עם ההפרעה אך הדברים לא תמיד בשליטתו של הילד. הלימוד הטוב ביותר מגיע כאשר הילד בהשפעת התרופה ומקבל חיזוקים מהסביבה".

תופעות נפוצות של ילדים הסובלים מ-ADHD ולא מקבלים טיפול תרופתי הן עקשנות, "דומיננטיות", חסר יכולת לשלוט באימפולסים, דוחפים ילדים אחרים ולא ממתינים בתור כמו כולם. התנהגויות אלה גורמות לדחיה מסויימת וילדים ימנעו מלשחק איתם; כך נוצרות בעיות חברתיות ובעקבותן עלולים להתפתח רגשי נחיתות. מצב כזה עלול לקרות לילד בקייטנה, בחצר המשחקים או בביקור אצל חבר, במידה וההורים יחליטו שכדאי להפסיק לו את הטיפול התרופתי ללא התייעצות עם רופא.

מה לגבי סדר יום?

ד"ר אשכנזי: "טיפול התנהגותי הוא לא פחות חשוב. על ההורים לתכנן ולפתח תכניות עבור הילד עם הטבות עבור התנהגות חיובית ואיבוד ההטבות בעבור התנהגות שלילית.

ההורה צריך לקבוע את סדר היום לפי הכרותו עם הילד והבנה לגבי היכולות שלו. לדוגמה, להגיד לו - בוא נקרא ספר 20 דקות ואחר-כך נלך לבריכה או בוא נעשה חוברת עבודה ואחר-כך נלך לטייל בפארק. לא צריך להיות קשוח מדי עם הילד ולא רך מדי. יש להשאר עקבי בהתנהלות מול הילד ולוודא ששני ההורים מעבירים את אותו המסר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:


פורום פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים ומתבגרים
פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום