מלנומה: נשים "חכמות" יותר בשמש

(0)
לדרג

ההסברה עובדת: נתונים חדשים שהציגה האגודה למלחמה בסרטן מצביעים על ירידה דרמטית בתחלואה ותמותה ממלנומה חודרנית בנשים יהודיות (30% ו-56% בהתאמה)

מאת: מערכת zap doctors

נשים יותר מגברים בישראל, הפנימו את המסר של ההתנהגות "חכמה בשמש", וחשיבות האבחון המוקדם והן אכן חולות פחות, ואצלן גם שיעורי התמותה מהמחלה בירידה עצומה.

ב-20 שנה האחרונות (2009 לעומת 1992) נצפית עלייה קלה של 5% בשיעורי התחלואה במלנומה חודרנית בגברים יהודים וירידה של כ-30% בהיארעות של מלנומה חודרנית בקרב נשים יהודיות. מלנומה חודרנית היא כזו שחדרה את העור ושלחה גרורות.

לעומת זאת, בתחלואה במלנומה ממוקדת של העור, בשלב אבחון ראשוני יותר, המאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר, חל גידול משמעותי לאורך השנים 20% בקרב גברים יהודים ו-35% בקרב נשים יהודיות. במילים אחרות, חל שיפור משמעותי באבחון המוקדם.

נתונים אלה ואחרים הוצגו היום (ג') במסיבת עיתונאים, שערכה האגודה למלחמה בסרטן שמציינת השנה 20 שנה לשבוע המודעות למניעת סרטן העור ואבחונו המוקדם, בשיתוף פעולה של קופות החולים, משרד הבריאות והאיגודים לרפואת עור וכירורגיה פלסטית.

דר' ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות וחברת ועדת העדכון לגילוי מוקדם של האגודה למלחמה בסרטן, מסרה כי בשנת 2009 אובחנו בישראל 1,293 חולים חדשים עם מלנומה של העור - 862 חולים חדשים במלנומה חודרנית של העור ו-431 חולים חדשים במלנומה ממוקדת.

בקרב אוכלוסייה הערבית בישראל, המלנומה היא מחלה נדירה ושיעורי התחלואה מסתכמים במקרים בודדים. בקרב יהודים למשל, הסיכון לחלות במלנומה הוא אחד ל-36 בקרב גברים ו-1 מכל 45 בקרב נשים. בקרב האוכלוסייה הערבית שיעורי התחלואה הם 1 ל-312 בגברים ו-1 ל-434 בנשים.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "אנו גאים בדיווח המרגש על הירידה במספר המקרים החדשים, שלא נצפית עדיין באוסטרליה, ארה"ב, קנדה, בסקנדינביה ובמדינות אחרות באירופה, שבהן שיעורי ההיארעות גבוהים ועדיין בעלייה".

בשורות טובות נוספות הן כי שיעורי ההישרדות ממלנומה חודרנית לחמש שנים נמצאים בעלייה, מ-83% בגברים יהודים, שאובחנו בשנים 1990-1997 ל-86.5% בקרב מאובחנים בשנים 2003-2008. בקרב נשים נצפה שיעור הישרדות דומה (86% ו-89%, בהתאמה).

שיעורי התמותה בקרב יהודים ירדו בעשור האחרון מ-2.4 למאה אלף בשנת 2000, ל-1.8 למאה אלף בשנת 2009. כמו כן נצפית מגמת יציבות בשיעורי התמותה בקרב גברים (2.6 ל-2.8 למאה אלף בשנים 1992 ל-2009 ) וירידה של 56% בקרב נשים יהודיות, מ- 2.5 למאה אלף ב-1992 ל-1.1 למאה אלף ב-2009.

המלצות לשמירה על העור בשמש

להלן המלצות מתוך עלון המידע החדש בנושא מסנני קרינה, שהוצגו בכינוס:

1. מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 SPF ומעלה. בתכשירים בעלי מקדם הגנה הגבוהים מ-50 SPF, לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור.

2. יש להימרח מריחה ראשונה עם כמות נדיבה, כחצי שעה לפני היציאה לשמש. כדי להבטיח הגנה רצופה, יש לחדש את מריחת התכשיר בכל שעתיים, וכן לאחר שחייה, הזעה וניגוב העור במגבת. מומלץ להשתמש במקדם הגנה עמיד במים.

3. אין להשתמש בתכשיר אם ידועה רגישות לאחד המרכיבים שלו. לבעלי עור רגיש, מומלץ להשתמש בתכשיר מתאים - לאחר התייעצות עם רופא עור.

4. אין להשתמש בתכשיר ההגנה על עור פצוע או פגוע.

5. יש להימנע מחשיפת תינוקות עד גיל 6 חודשים לשמש. לתינוקות מעל גיל 6 חודשים מומלץ להשתמש במסנן קרינה שמוגדר כמסנן מוחלט Total Block.

6. בזמן נסיעה בכלי רכב, מומלץ לסגור את שמשת החלון המסננת את קרינת השמש הצורבת (UVB). ניתן להדביק על שמשות החלון הצדדיות במושבים האחוריים, מדבקה החוסמת את מרבית קרינת ה-UVA, שאינה נחסמת על ידי שמשות המכונית.

7. שימוש במסנן קרינה בשילוב עם מוצרי טיפוח מומלץ למרוח את קרם הלחות תחילה, לאחר ספיגתו בעור מורחים מסנן קרינה בנדיבות ולבסוף את המייק-אפ.

8. תאריך תפוגה - מרבית תכשירי ההגנה נמכרים ללא תאריך תפוגה, כיוון שאורך חיי המדף שלהם ארוך מ-30 חודשים. יש לשים לב לתאריך "טוב לאחר פתיחה" (מופיע על גבי התכשיר בצורה של צנצנת פתוח עם מספר החודשים). אם מצוין למשל 24M, המשמעות היא שמרגע הפתיחה התכשיר טוב ל-24 חודשים. מרבית התכשירים טובים לשימוש לתקופה של 18-24 חודשים מיום הפתיחה.

9. אחסון אל תשאירו מסנן קרינה במקומות סגורים עם טמפרטורה קיצונית כמו מכונית חונה. מומלץ לקחת את מסנן הקרינה איתכם לכל מקום.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום