פקקת ורידים: להרבות בתנועה

(0)
לדרג

פקקת הוורידים העמוקים היא מחלה שנגרמת עקב היווצרות קרישי דם בוורידי הרגליים. קרישים אלה עלולים להיסחף עם זרם הדם, לחסום את כלי הדם בריאות ולגרום למוות

מאת: מערכת zap doctors

ההערכה היא כי מדי שנה לוקים בישראל במחלת פקקת הוורידים העמוקים כ-43,000 איש ומתים ממנה כ-1,500 מהם, כלומר כל 6 שעות נפטר אדם מסיבוך של המחלה. "אנשים המרבים לטוס, נשים בהריון, נשים הנוטלות גלולות נמצאים בקבוצת הסיכון. בשנים האחרונות אף נרשמו מקרים של צעירים ובני נוער שלקו בפקקת הוורידים", אומר ד"ר אהרן לובצקי, מומחה לקרישה מהמרכז הרפואי שיבא.

גורמי סיכון

"גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר ביותר קשורים לרוב למצב של חוסר תנועה, כגון של ריתוק למיטה או לכסא גלגלים", מפרט ד"ר לובצקי", כל ירידה חדה בפעילות של האדם, גם אם מדובר ברגל מגובסת, מהווה סיכון, לא בהכרח חוסר תנועה מוחלט. מחלות רקע ובעיקר סרטן מגבירות את הסיכון למי שנמצא בחוסר תנועה. נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון בגלל השינויים הורמונליים המשפיעים על הרכב הדם ואנשים בעלי נטייה תורשתית להתקרשות הדם. בעוד שניתן לגלות בעוד מועד אנשים בעלי נטייה תורשתית להתקרשות, הרי שלגבי שאר קבוצות האנשים המחלה לא ניתן לצפות את המחלה מראש".

פקקת ורידים והריון

"נשים צעירות נמצאות מלכתחילה בסיכון מסוים, הגדל פי 5 כאשר הן הרות. עם זאת, פקקת ורידים היא מחלה נדירה מאוד בגיל צעיר. עד גיל 15 לא מקובל לבצע בדיקות קרישיות, אלא אם כן קיים רקע משפחתי", אומר ד"ר לובצקי.

התסמינים

"ב-90% המקרים תסמיני המחלה העיקריים מתבטאים באזור הרגליים, כאבים, תחושה של שריר תפוס, נפיחות מקומית או מופשטת, תחושה של מוצקות ונוקשות, שינוי בצבע הרגל, ובעיקר הופעת גוון כחלחל; לפעמים יש גם תחושה של חום ומופיעה אדמומיות באזור הפגוע", מפרט ד"ר לובצקי. "במחקר שנערך לפני מספר שנים בדקו באופן אקראי אורחים שבאו ללוות חברים ומשפחה לטיסה וגילו באחוז אחד מהם פקקת קטנה בוורידים, כך שלמעשה אנו מבינים שלכולנו יכולים להיווצר פקיקים ברגליים. לרוב הם נעלמים מתמוססים בלי בעיה, הבעיה מתחילה כאשר הם גדלים, אלא שבמקרה כזה הפקיקים ילוו לרוב בסימפטומים".

גם אצל נטע שלף, תרמילאית בת 22, הכול התחיל בכאב קל במפשעה, כפי שהיא מספרת: "טיילנו בהודו והלכנו הרבה ברגל, היו לי כאבים באזור המפשעה, אבל לא ייחסתי לזה יותר מדי משמעות, הייתי בטוחה שמדובר בשריר שנתפס וחשבתי שאם נמשיך לטייל השריר ישתחרר לבד". בדיעבד התברר שמוטב היה לנטע להמעיט בתנועה כדי שהקריש לא יגדל. "אחרי שלושה ימים של הליכות, הרגל איבדה תחושה ואז כבר התחילו כאבי תופת בחלק העליון של רגל שמאל, זה הגיע למצב שלא יכולתי להזיז את הרגל, גם אם ניסיתי להניח רגל על רגל".

בשלב הזה נמנעה נטע מלגשת לבית החולים. "התכנון היה להמשיך לבנגקוק, מדינה יותר ידידותית מבחינה בריאותית, וחשבתי שעדיף להיבדק שם מאשר בהודו, אלא שלמחרת הרגל שלי הפכה סגולה ובלית ברירה נסענו לבית החולים. הרופאים חשבו שמדובר בזיהום וכבר עמדו להזריק לי משהו נגד זיהום, אבל בן זוגי נבהל והחליט להתקשר לרופא המשפחה שלי בארץ, ואכן הרופא אמר שמתיאור הרגל, נראה כי לא מדובר בזיהום אלא בחסימה של וריד או עורק. הוא ביקש שנחזור שוב לבית החולים ונתעקש על אולטרסאונד וכך היה".

הטיפול

"הטיפול המקובל והיעיל ביותר הוא תרופות נוגדות קרישה, אשר משנות את מאזן הקרישה ומורידות את הסיכון שתיווצר קרישה חוזרת", מסביר ד"ר לובצקי. "לא מדובר במחלה כרונית בהכרח. ברוב המקרים הקריש ייעלם, רק במקרים של קרישות משמעותית עלולה הפקקת לחזור אם נפסק הטיפול, ואז אין אלא לטפל בתרופות באופן קבוע".

ואכן, ברגע שהתגלה בבדיקת האולטרסאונד של נטע שאין זרימה בווריד החוזר מהרגל ללב בעקבות קריש דם, היא אושפזה לעשרה ימים בהם טופלה בזריקות קלקסן המיועדות לדילול הדם. כעבור 14 יום חזרה לישראל שם רשמו לה הרופאים כדורי קומדין, אותם היא לוקחת עד היום, שלושה חודשים מאז שחזרה. "הצפי הוא לעבור עוד שלושה חודשים בדיקת אולטרסאונד ולבדוק את מצב הקריש. השאיפה היא להמיס אותו בקצב איטי כדי להימנע מתסחיפים, הרופאים מאמינים שתוך כשנה הקריש יימס לחלוטין".

"המניעה" מסכם ד"ר לובצקי, "היא כמו תמיד אורח חיים בריא. אפשר למנוע פקקת ורידים ראשית ע"י הפסקת עישון, ירידה במשקל, פעילות גופנית, והרבה תזוזה לצד שתייה מרובה במצבים של חוסר תנועה כגון טיסה ארוכה ואפילו הרצאה של כמה שעות. לנשים מומלץ להיוועץ ברופא ולדווח על רקע משפחתי לפני נטילת גלולות. וגם אז, לא תמיד ניתן למנוע קריש דם".

סוף טוב הכול טוב

"אני לא מוגבלת", אומרת נטע. "לפעמים יש לי כאבים והרופא המליץ לי לנוח. האמת היא שהזריקות והכדורים הפחיתו את הכאבים ועכשיו אני כמעט ולא מרגישה כאב. גם בספורט אני לא מוגבלת. עם זאת, על דבר אחד ביקשו ממנה להקפיד: "אני צריכה להיזהר לא להיפצע, בגלל שהדם אצלי לא נקרש כרגע מכל המדללים.

"בנוסף, אני מסתובבת עם גרב לחץ כדי לשמור שכלי הדם שלי לא יתרחבו והקריש לא יזוז. אמנם הרופאים לא יודעים להסביר מה התועלת של הגרב לטווח הארוך, כנראה שהוא מקטין את הסיכונים לפקקת חוזרת, אבל הם יודעים להגיד שמניסיון העבר, מומלץ להשתמש בגרב לחץ".

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום