זכויות רפואיות: מגיע לכם לדעת

(0)
לדרג

בירוקרטיה וחסמים רגשיים וכלכליים עלולים למנוע מאיתנו זכויות רפואיות שמגיעות לנו. כדאי להיעזר בעובדות סוציאליות, באינטרנט ובעמותות המספקות עזרה

מאת: מערכת zap doctors

ידע הוא כוח, ומתברר שבמקרים מסוימים הוא גם שווה הרבה כסף. כך, למשל, כשמדובר במימוש של זכויות רפואיות. רבים לא מודעים לזכויות שמגיעות להן, ולמרות שלעתים דרוש רק מאמץ קטן כדי לברר מה הן ולתבוע את קבלתן, מעטים אלה שמביאים את עצמם לעשות זאת.

מדוע אנשים לא ממהרים לדרוש את הזכויות המגיעות להם?

"ישנם מספר חסמים", מסבירה נועה שמש, מנהלת המחלקה לעבודה סוציאלית בהדסה הר הצופים. "הראשון הוא חסם בירוקרטי - העדר מידע ברור על הדרך למיצוי הזכות, תהליך המתנה ארוך, טפסים מרובים ומסובכים, קריטריונים לא ברורים, בעיות בתקשורת בין משרדית ותהליך המתנה ארוך. הסיבה השנייה היא חוסר במשאבים של הפונה - חוסר זמן, חסך בידע ובמיומנויות (קריאה וכתיבה) וחוסר אמון במערכת נותנת השרות. חסם נוסף הוא רגשי - הפונה או מי מטעמו מתמודדים בעת הפנייה עם חולי או משבר. לעיתים לעצם מילוי הטופס/הגשת בקשה יש משמעות רגשית והכרה במציאות שהשתנתה, מילוי של טופס נכות לדוגמה".

העובדות הסוציאליות מסבירות לחולים על הזכויות הרפואיות להן הם זכאים, אולם אין להן קשר עם כלל אוכלוסיית המאושפזים והמטופלים. לרשות אלה עומדות כמה חלופות, חלקן עמותות וחלקן חברות הגובות תשלום המשתנה בהתאם למורכבות הפנייה.

מרכז המידע "כיוונים" בהדסה, המופעל על ידי מתנדבים, הוא אופציה חינמית יעילה מאוד. המתנדבים במרכז הוכשרו לתת מידע ולסייע במיצוי הזכויות (עזרה במילוי טפסים, פנייה לוועדות ומעקב אחר הפנייה). אפשרות נוספת היא לקבל מידע באמצעות עמותת "כל זכות", שהקימה מאגר מידע באינטרנט על כל הזכויות הקיימות שמעטים האנשים שמודעים אליהן.

"ישנן זכויות רבות שלא מדברים עליהן", אומר אמיתי קורן, מנכ"ל עמותת "כל זכות". "לא כולן קשורות רק לביטוח לאומי. דוגמה לשירות נחמד שחולים לא מודעים לו הוא אמבולנס המשאלות של מגן דוד אדום, שמיועד להגשים לאנשים עם מחלות קשות משאלה בעלת ערך רגשי. דוגמה נוספת היא מימון מלא של נסיעות לחולי סרטן לטיפולים רפואיים בתחבורה ציבורית ומימון של 50% למלווה. ישנן עוד הרבה זכויות וצריך פשוט ללמוד את הנושא, לא להתבייש ולשאול עובדת סוציאלית או את הפקידה בביטוח לאומי. אגב, לא רבים יודעים זאת אבל בביטוח לאומי יש מחלקה המורכבת מפנסיונרים שעברו הכשרות ומסייעים לקשישים למלא טפסים".

זכויות חולים
זכויות חולים

איך מתחילים?

שמש: "השימוש באינטרנט לקבלת מידע על זכויות רפואיות הוא דרך מאוד נפוצה. יחד עם זאת צריך לזכור כי דווקא האוכלוסיה שזקוקה למידע יותר מכולם - אוכלוסיית הקשישים - אינה יכולה להשתמש שימוש מיטבי באינטרנט, אם בגלל העדר מיומנויות של שימוש במחשב או בגלל חסמים אחרים. כדאי לאסוף מידע ממקורות אמינים כמו מרכזים ללא כוונת רווח ולהתמיד בתהליך".

לדברי קורן, יותר מדי אנשים פונים לחברות שמטפלות בזכויות רפואיות תמורת תשלום, למרות שבמקרים רבים מדובר רק בדבר פשוט כמו מילוי טופס. "אנשים פוחדים לגשת לביטוח לאומי או לקופת-חולים ולנהל שיחה על הזכויות שלהם, לכן מומלץ ללמוד את הנושא ולקבל מידע באינטרנט או להיעזר במישהו שמבין ולבוא מוכנים לאחר למידת הנושא. עדיף להגיע לגורם הממשלתי עם תדפיס מהאינטרנט או הוכחה כלשהי על הזכויות, מכיוון שישנם מקרים בהם גם הם לא בקיאים בכל הזכויות".

כמה זכויות שכדאי להיות מודעים אליהן:

דמי תאונה - מי שנפצע בתאונה עצמית (נפילה בבית) ולא נמצא גורם שניתן לתבוע אותו כגון רשות מקומית, חברת ביטוח וכדומה, יכול לפנות לביטוח לאומי כדי שיכיר בכך כבתאונה אישית ולהגיש תביעה לקבלת גמלה כספית לטווח קצר.

עובדים זכאים לזקוף על חשבון ימי המחלה שלהם עד שישה ימים בשנה עקב מחלת הוריהם במידה שההורים בני 65 ומעלה.

הנחות על תרופות - חולים כרוניים זכאים להנחה ברכישת תרופות קבועות. כמו כן יש סכום מקסימלי לתשלום. על מנת לזכות בהטבה יש לפנות לסניף הקופה.

פאות - קופות החולים משתתפות במימון פאות לחולי סרטן, וישנם ארגונים המסייעים ברכישה או השאלה של פאות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום זכויות רפואיות
פורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד
פורום מימוש תביעות ביטוח וזכויות רפואיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום