מוזיקה יכולה להוריד לחץ דם

(1)
לדרג

מחקר איטלקי מצא כי האזנה ליצירותיו של מוצארט עשויה להוריד את ערכי לחץ הדם, וככל הנראה היא אף יעילה יותר מתוכניות שונות לניהול לחצים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מוזיקה קלאסית במקום פסיכולוג? בשני מחקרים שהוצגו לאחרונה בכנס המדעי מטעם American Society of Hypertension נבחנה השפעת מוזיקה וטכניקות הרפיה שונות על ערכי לחץ הדם. באחד המחקרים נמצא כי האזנה למוצארט במשרד הרופא עשויה להפחית את ערכי לחץ הדם, בעוד שתוכניות לניהול לחצים לא הובילו לירידה בלחץ הדם.

במחקר הראשון, חוקרים מאיטליה מדדו את לחץ הדם באמצעות מכשיר אוטומטי למדידת לחץ הדם, כאשר החולה ישב בכיסא והאזין למוזיקה קלאסית, מוזיקת רוק, או שלא האזין למוזיקה כלל. החוקרים מצאו כי מוזיקת רוק, בעיקר השיר Bicycle Race של הלהקה Queen, הביאה לעלייה בלחץ הדם, בעוד שהאזנה למוצרט הביאה לירידה במדדי לחץ הדם.

לחץ הדם נמדד בשלוש תקופות עוקבות ב-40 משתתפים עם לחץ דם בדרגה קלה עד בינונית. לאחר שקט שנמשך כשמונה דקות, לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי עמד בממוצע על 144.6/87.4 מ"מ כספית. לחץ הדם הממוצע ירד ל-138.1/83.9 מ"מ כספית לאחר האזנה למוצארט, ולחץ הדם הסיסטולי עלה ל-147.8 מ"מ כספית כאשר האזינו ללהקת "קווין", אם כי לא חל שינוי בלחץ הדם הדיאסטולי.

במחקר נוסף להערכת טכניקות הרפיה השתתפו 101 גברים ונשים עם ערכי לחץ דם של 135/85 מ"מ כספית ומעלה. נמצא כי בחולים אלה נרשמה ירידה בלחץ הדם הסיסטולי שנעה בין 1.3-2.0 מ"מ כספית, כמו גם ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי של 0.6-1.3 מ"מ כספית. החוקרים הבחינו גם בירידה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בשעות ערות ושינה, אך הירידה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

כל הנבדקים במחקר זה השתתפו בתוכנית בת שמונה שבועות שכללה מפגש בן שעתיים וחצי, פעם בשבוע, וכן יום תרגול נוסף לפני תום התוכנית. המשתתפים עברו הדרכות בנושא יוגה, טכניקות הרפיה ודמיון מודרך. בספרות יש נתונים לפיהם טכניקות הרפיה עשוית להפחית את לחץ הדם. בסיכומו של דבר, השינוי מתחילת התכנית עד לתומה הצביעו על ירידה עקבית בלחץ הדם, אך כאמור לא מובהקת.

החוקרים מסבירים כי כמעט כל המחקרים הקודמים שמצאו כי טכניקות הרפיה מפחיתות את לחץ הדם כללו חולים שנטלו תרופות להפחתת לחץ דם וייתכן כי התוצאות היו טובות יותר באותם מחקרים, מאחר שהמשתתפים הקפידו יותר על נטילת הטיפול התרופתי.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום