לידה: המדריך המלא לסוף ההריון

(0)
לדרג

כיצד מפחיתים את הלחץ? מה צריך לקחת לחדר הלידה? מה לאכול והאם מותר לקיים יחסי מין? כל מה שרציתן ורציתם לדעת על השלב האחרון בהריון

מאת: פרופ' אייל שיינר

עוד בנושא: לידה, לשון קשורה

השלבים הראשונים להריון מאופיינים במרבית המקרים בבחילות ובהקאות ובהמשך ההריון הגוף מתחיל להתרגל לעובר הגדל בתוכו והתחושות המטרידות נעלמות. בהמשך ההריון מופיעה תחושת הכבדות, עת העובר, השיליה ומי השפיר צוברים משקל שמכביד על האישה. עליית המשקל הממוצעת לבעלות משקל תקין נעה בטווח של 11-16 ק"ג בהריון, ובלידה יורדים 5-6 ק"ג.

שלבי ההריון האחרונים מחייבים התייחסות ייחודית לתופעות שונות ושגרת חיים מותאמת למצב על מנת להגיע רגועים ובמוכנות מלאה ללידה ולהימנע מתקלות של הרגע האחרון.

הכנה ללידה ולבוא התינוק

מומלץ להירשם לקורס הכנה ללידה ולבצעו במהלך הטרימסטר השלישי להריון. הלידה היא תהליך שעלול להיות מלחיץ מאוד עבור האישה וגם עבור הבעל. הטכניקות השונות והמידע הניתן לבני הזוג במהלך הקורס מורידים את הלחץ ומביאים למוכנות גבוהה יותר ללידה. קורסים אלה כוללים לימוד של מנגנון הלידה, שלבי הלידה השונים, טכניקות נשימה, תמיכה נכונה של הבעל וכן הלאה. מעבר לכך, מדובר בחוויה זוגית משותפת ובחוויה חברתית עם זוגות שנמצאים באותו שלב בהריון, והחברויות הנרקמות בקורסים אלה מחזיקות לעיתים שנים.

מומלץ להכין מבעוד מועד תיק לידה הכולל קלסר מסודר עם כל מסמכי מעקב ההריון וכרטיס טיפת חלב, תחתונים להחלפה, כלי רחצה, כפכפים למקלחת, פדים (השימוש בטמפונים אסור), חזיית הנקה, משקפיים במידת הצורך, טרנינג, ספר או מגזין, מצלמה+סוללות. נדרש להכין מראש כיסא תינוק לרכב ובגד עימו יצא התינוק מבית החולים.

הכנת החדר ורכישת הציוד הדרוש לתינוק נעשים במקרים מסוימים רק לאחר הלידה מחשש לעין הרע. למרות זאת, חשוב להגיע לחנויות השונות מבעוד מועד ולקבוע מה בדיוק רוצים לרכוש על מנת להקל על הבעל ברכישה לקראת הגעת הפעוט לבית. לעומת זאת, נשים רבות תחווינה את תופעת הקינון ותשאפנה שכל הציוד יימצא והחדר יהיה מסודר ומוכן לקראת בוא התינוק לבית. שני המקרים נורמאליים לחלוטין ועל כל זוג לנהוג לפי ראות עיניו.

מדריך לסוף הריון
מדריך לסוף הריון

שגרת חיים בריאה

למרות תחושת הכבדות והלידה המתקרבת, אין צורך מיוחד בשינוי משמעותי בשגרת החיים. ניתן להמשיך לעבוד, לקיים יחסי מין ולבצע פעילות גופנית בהתאם ליכולת. עם זאת, חשוב לא להגביר מהלך באף אחד מהתחומים בשלב זה, כדי לא ליצור עומס יתר ותשישות של הגוף. מעבר לכך, אם מדובר בלידה ראשונה, הרי שמומלץ לבצע ביחד עיסוי של אזור החיץ (פרינאום) על מנת להגמישו לקראת הלידה. אמנם הדבר לא הוכח מחקרית, אך עיסוי זה מגמיש את איזור החיץ ועשוי למנוע קרעים בלידה, מעבר להיותו חוויה זוגית בריאה.

בשלב זה של ההריון, יש לתזונה מרכיב חשוב במוכנות הגוף למאמץ של הלידה. נדרש להקפיד על תזונה רוויה בברזל, מפני שהלידה כרוכה באובדן דם והקפדה על צריכת ברזל תקינה ותוספת ברזל יועילו למניעת תשישות ולמעבר מוצלח של הלידה. דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו, במיוחד בקיץ, הוא שהייה בצל ושתייה מספקת של מים: כשלושה ליטר ביום. התייבשות עלולה להביא למיעוט מי שפיר ולצירים ואף להוביל למצב מסוכן לאם ולעובר.

הסימנים המקדימים

ללידה יש מספר סימנים מקדימים המצריכים בדיקה ובמידת הצורך הגעה לחדר לידה:

דימום דימום בשלב זה של ההריון עלול לרמוז על תופעות מסוכנות כגון שיליית פתח או היפרדות שיליה, אך עם זאת עשוי לרמוז גם על ירידת הפקק הרירי ותחילת הלידה. דימום רירי בכמות קטנה מאפיין את ירידת הפקק הרירי ואילו דימום כבד יותר מרמז על בעיה הדורשת טיפול. בכל אחד מן המקרים נדרש לפנות מיידית לחדר מיון על מנת לקבל טיפול לבעיה או להיכנס לחדר לידה.

רטיבות בשלב זה של ההריון הרחם לוחץ על שלפוחית השתן, דבר העלול להוביל לדליפת שתן ולרטיבות רגילה שאינה מחייבת התייחסות. עם זאת, רטיבות עלולה לנבוע גם מירידת מים או מדליפת מי שפיר, תופעות המצריכות הגעה לחדר מיון. נוזל שקוף או צהבהב ובעל ריח חזק של זרע או חרובים עלול להעיד על דליפת מי שפיר. דרך מדויקת יותר לבדוק את מקור הרטיבות היא באמצעות פד דיאגנוסטי בשם "מיטסט" הנמצא בשימוש בבתי החולים וניתן לרכישה גם לשימוש ביתי ללא מרשם רופא.

צירים המאפיינים העיקריים של צירים הם כאב המתפשט מהגב אל הבטן והתקשות של הרחם שמורגשת בעת הנחת היד על הבטן. חשוב לא לבלבל בין תחושות אלה המחייבות הגעה לחדר לידה לבין כאבי גב או אגן רגילים המאפיינים את התקופה הזו להריון ואינם מביאים להתקשות של הרחם. מעבר לכך, גם דלקת בדרכי השתן עלולה לגרום לכאב בטן העלול להתפרש באופן שגוי, אך בניגוד לצירים הוא מלווה בצריבה במתן שתן. במקרים אלה, כמו בכל מקרה אחר, אם יש ספק אז אין ספק ומומלץ לפנות לבירור רפואי.

פרופ' אייל שיינר הוא יו"ר ועדת ההתמחות ורופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום