גלישה בפייסבוק מונעת אובדנות

(0)
לדרג

לפי פוסטר חדש שהוצג בכנס הפסיכיאטרים האמריקאי, איסוף תוכן אובדני ברשתות החברתיות מסייע בהערכת מצבם של גולשים בסיכון וטיפול בהם בזמן אמת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לאחרונה התרחשו מספר מקרים מצערים על אנשים שהתאבדו לאחר שחבריהם בפייסבוק כתבו על גבי העמוד שלהם סטטוסים פוגעניים או החרימו אותם ברשת החברתית. כעת מתברר שפייסבוק יכול להיות כלי עזר במניעת מקרי אובדנות הנובעים מסיבות שונות, כמו חרם חברתי ועד דיכאון.

מפוסטר שהוצג במסגרת הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association עולה כי רשת הפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות עשויות לשמש כלי יעיל המסייע לפסיכיאטרים בהערכת אובדנות, מאחר שאלו מהוות מקור מידע נוסף. לדברי החוקרים, אנשים אובדניים נוטים לספר על ניסיונות האובדנות לחבריהם ובני משפחתם יותר מאשר לרופא המטפל. חלק מהחולים אף יעדיפו להעלות חומרים רגישים למחשב ולא בראיון פנים מול פנים, ולכן איסוף מידע ממקורות ברשת עשוי להתברר כמדויק יותר מהערכות קליניות.

יש לציין כי בשנת 2011, רשת הפייסבוק השיקה את הכלי Report Suicidal Content, באמצעותו המשתמשים יכולים לדווח אם חבריהם פרסמו תוכן אובדני או תוכן מטריד אחר. כלי זה מספק למשתמשים קישור ישיר לשיחה ברשת עם יועצים מנוסים בתחום. בנוסף, ניתן ליצור קשר עם אנשים בסיכון באופן ישיר דרך הדואר האלקטרוני ולהזמינם להערכה וטיפול דרך הרשת או באופן אישי.

פייסבוק ודיכאון
פייסבוק ודיכאון

הפייסבוק הציל רופא בדיכאון

בפוסטר מתארים החוקרים כיצד נעזרו בפייסבוק כדי להבין טוב יותר את מצבו של גבר שחור בן 27, ללא אבחנה קודמת של דיכאון, שביצע ניסיון אובדני אימפולסיבי. הגבר השלים את הלימודים בבית ספר לרפואה, אך נאלץ לעזוב את ההתמחות מאחר שהלחץ הוביל להחמרה במחלת המעי הרגיז ממנה סבל, ובסופו של דבר החל לסבול מדיכאון.

הוא ניסה לחזור להתמחות, אך לרוע המזל, לא עבר את מבחני ההתאמה. לפני הניסיון האובדני (באמצעות נטילת מינון יתר של תרופות), הוא סיפר לחבריו על כוונתו האובדנית דרך פרסומיו בפייסבוק. בשורה התחתונה, הוא איחל לחבריו הצלחה בחייהם ומסר חלק מחפצי ביתו, וחשוב מכל, הוא כתב בהמשך דואר אלקטרוני לחברתו ועדכן אותה בכוונותיו.

בהסכמת הוריו, הפרסומים שלו ברשת הפייסבוק שימשו לשחזור תמונת הניסיון האובדני וביסוס רצף אירועים ברור יותר. במקרה זה, חבריו היו מעורבים מאוד וקראו לשירותי הרפואה לאחר שמספר פרסומים עוררו את חששם.

המעבר על דפי הפייסבוק שלו ואיסוף נתונים נלווים סייע רבות בהבנת החולה ובהבנת המצב וחומרת הניסיון האובדני, שכן באותה עת, לא הייתה לו תובנה רבה למצבו והוא לא חש כי הוא מדוכא או נזקק לעזרה. סקירת הפרסומים עם החולה סייעה בסופו של דבר לשכנע אותו לקבלת הטיפול הנדרש, שהובילה לתוצאה טובה בהרבה. הוא שוחרר לביתו עם טיפול תרופתי והפנייה לפסיכיאטר והסכים לטיפול אמבולטורי.

בפסיכיאטריה, הדיוק בדיווחים האירועים מצד החולים מוטל לעיתים בספק, והשימוש בנתונים סובייקטיביים בלבד מפי החולה מגביל את יכולות הרופא לברור את האמת. רשתות חברתיות, בלוגים ופרסומים אחרים ברשת האינטרנט עשויים לשמש כמקור אובייקטיבי יותר.

נקודה משמעותית נוספת נוגעת לכך שלאותו חולה היה חבר שהתאבד ופרסם שיר עגום מאוד ברשת האינטרנט טרם עשה זאת. נושא ההדבקה ברעיון האובדנות דרך האינטרנט הוא נושא חם מאוד כיום.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום