עישון: אפשר להפסיק את זה

(0)
לדרג

31 במאי הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי יום ללא עישון. אם גם אתם מעוניינים להיגמל מההרגל המזיק, זה הזמן להתחיל. אספנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם בדרך החדשה

מאת: שני כרמי

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את העישון מחלה כרונית. ב-2010 הכירה ישראל בעישון כמחלה שהטיפול בה מציל חיים, ומאז היא מציעה במסגרת סל הבריאות טיפולי גמילה. לרגל היום ללא עישון המצוין ב-31 במאי, ריכזנו עבורכם צרור עובדות, טיפים ועצות שיעזרו לכם להניח את הסיגריות בצד אחת ולתמיד, ולצאת לדרך חדשה ובריאה יותר.

לשבור את מעגל האשליה

כשהמעשן שואף את עשן הסיגריה, הניקוטין מגיע למוח תוך 5-10 שניות. קשירת הניקוטין לרצפטור במוח גורמת לשחרור דופמין (האחראי על תחושת ההנאה והרוגע) ברמה גבוהה. בין סיגריה לסיגריה רמות הדופמין יורדות, דבר הגורם לתסמיני גמילה: לחץ, אי שקט, חוסר ריכוז וצורך בסיגריה נוספת. המעשן מרגיש טוב יותר לאחר הסיגריה, כי היא מטפלת בתסמיני הגמילה, ולכן הוא קושר הנאה לעישון. תופעות לוואי של חוסר בניקוטין בעת הפסקת עישון ממושכת ללא טיפול תרופתי, יכולות לכלול סחרחורות, יקיצות בלילה, עייפות, פגיעה בריכוז, עצירות, עצבנות דכדוך ורצון עז לעשן. הדרך היחידה להשתחרר ממעגל האשליה היא להפסיק לעשן לתמיד - וזה אפשרי.

הפסקת עישון
הפסקת עישון

לקבל עזרה

רק 3-5 מתוך 100 מעשנים המנסים להפסיק ללא סיוע מצליחים בכך. חאתם עמשה, הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם, טוען כי הדרך היעילה ביותר להפסיק לעשן היא לשלב בין תרופות לסדנאות. התרופות עוזרת להתמודד עם ההתמכרות הגופנית לניקוטין והסדנה, המוצעת גם במסגרת קופות החולים, מסייעת בשינוי אורח החיים.

בין הטיפולים התרופתיים אפשר למצוא את זייבן (תרופה ותיקה שפותחה במקור לדיכאון), את צ'מפיקס (תרופה שפותחה במיוחד לגמילה מעישון) וגם תחליפי ניקוטין כמו מסטיקים, סוכריות, משאף ומדבקות. תרופות למניעת עישון נכללות בסל התרופות, ולמרות תופעות הלוואי שלהן צריך לשקלל את התועלת לעומת הסיכון. יותר מ-13 מיליון מעשנים בעולם עברו טיפולים באמצעות תרופות, הנמצאות תחת מעקב ופיקוח. יחד עם זאת, כל מעשן שנגמל צריך להיות במעקב רפואי. מומלץ לפנות לרופא המשפחה, לשתף אותו ברצון לחדול לעשן ולאפשר לו להתאים לכם תוכנית גמילה אישית.

לחשוב על עצמכם

בכל סיגריה יותר מ- 50 חומרים מסרטנים, העישון הורג אחד מכל שני מעשנים ומקצר את החיים בכ-13 שנים בממוצע. ואף פעם לא מאוחר להפסיק.

ככל שחולף הזמן מהפסקת העישון, כך הולך ופוחת הסיכון ללקות בסרטן הריאה ולתמותה. התועלת שבהפסקת העישון הולכת ועולה ככל שהאדם "נקי" מעישון במשך שנים ארוכות יותר. גורמים שונים משפיעים על הסיכון ללקות בסרטן בקרב אנשים שהפסיקו לעשן - מספר שנות העישון טרם ההפקה, כמות הסיגריות היומית שעישנו וגיל התחלת העישון. אדם שכבר חלה בסרטן ומפסיק לעשן, מקטין את הסיכון שלו לחזרה של סרטן נוסף ומשפר את סיכויי ההחלמה שלו. ככל שמפסיקים לעשן בגיל מוקדם יותר, גדל הסיכוי לחיים ארוכים יותר ולמיעוט מחלות הקשורות בעישון.

לחשוב על הילדים שלכם

מחקרים שבדקו את הנזק הנגרם למעשנים פסיביים, שאינם מעשנים בעצמם, אך חשופים באופן קבוע למעשנים בסביבתם הקרובה, הראו שעולה בקרבם הסיכון לסרטן הריאה, למחלות לב כליליות, לשבץ מוחי, למחלות כלי-דם בגפיים התחתונות ובאופן כללי לעלייה בסיכון לתמותה.

נקודה כואבת מאוד היא ילדים הנפגעים פאסיבית מעישון הוריהם. ילדים אלו נמצאים בסיכון גבוה באופן משמעותי ללקות בסרטן הדם. ילדים לאמהות המעשנות במהלך ההריון נמצאים בסיכון מוגבר למומים מולדים וללידה במשקל נמוך, מה שמוביל לבעיות התפתחותיות.

נזקים אפשריים נוספים לילדים שהוריהם מעשנים: מחלות ריאה (אסתמה, דלקת ריאות, ברונכיטיס), דלקות אוזניים כרוניות, פגיעה בגדילה ובהישגים בלימודים וכן עלייה בסיכון לסרטן במוח.

לשנות את אורח החיים

הפסקת העישון גורמת לעלייה בתיאבון ולשיפור ההנאה מאוכל. שני אלה עשויים להוביל לעלייה במשקל, אם כי לא אצל כל הנגמלים. הקושי הנפשי שבגמילה נגרם גם בגלל העדר הרגל העישון וגם בגלל שינויים כימיים המתרחשים במוח.

ישנם מספר טיפים שיכולים להקל על קשיים אלו:

לאכול ארוחת בוקר מזינה ולא להגיע למצבי רעב במהלך היום. יש לאכול ארוחות קטנות ותכופות.
להרבות בשתיית מים ובאכילת פירות וירקות.
אפשר להשתמש בירקות חתוכים, במסטיקים וסוכריות ללא סוכר כתחליפים שיכנסו לפה במקום הסיגריות.
להימנע ככל האפשר מצריכת ממכרים אחרים- קפאין ואלכוהול.
להוסיף פעילות גופנית לשגרת היומיום. עדיף לבחור בפעילות גופנית מהנה וכזו המותאמת למצב הבריאותי ולכושר הגופני. מומלץ לבצע פעילות גופנית שאורכה יותר מ-45 דקות לפחות שלוש פעמים בשבוע.
רצוי לתרגל שיטת הרפיה שתסייע בהתמודדות עם מצבי לחץ ומתח- נשימות, מדיטציה, דימיון מודרך, יוגה.

ועוד כמה דברים שיכולים לעזור

לספר לחברים ולמשפחה שאתם מפסיקים לעשן כדי לקבל תמיכה נוספת.
לנקות את הבית מכל זכר לסיגריות (מאפרות, מצתים).
לקבוע יום שבו מפסיקים לעשן.
למצוא עיסוקים חלופיים לזמן שהתפנה.

שני כרמי היא רוקחת מוסמכת בניו-פארם

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות
פורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום