חכם בשמש: להגן על העור בקיץ

(0)
לדרג

שמש הקיץ כבר קופחת בעוז, היצע מסנני הקרינה מבלבל ולכם אין מושג מתי צריך להתמרח, איך בוחרים קרם הגנה ומה זה SPF. הנה כמה דברים שחשוב לדעת

מאת: מערכת zap doctors

השמש הישראלית זורחת בנדיבות גם בחורף, אולם בתקופה זו של השנה היא מגיעה לשיאה ומתעורר הצורך להגן על העור מפני הקרינה שלה. אמנם אין מסנן קרינה המסוגל להגן על העור באופן מלא ומוחלט מפני הקרניים המזיקות, אולם השימוש בהם מפחית באופן משמעותי את כמות הקרינה שהעור סופג. תכשיר עם מקדם הגנה 15, למשל, יכול לחסום כ-93% מקרני השמש הקצרות.

"קרינת שמש על-סגולית מזיקה לבריאות העור והעיניים", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור מהמרכז הרפואי וולפסון. "קרינה זו מורכבת מגלים קצרים וגלים ארוכים. קרני UVC הן קרניים קצרות מאוד שאינן מגיעות אל פני כדור הארץ. קרני UVB ו- UVA מסוננות בחלקן, אך מגיעות אלינו בכמות גדולה, פוגעות בעור ויוצרות שני אפקטים עיקריים: הזדקנות העור והתפתחות סרטני עור.

הדרך להתמגן מנזקי הקרינה היא להקטין, עד כמה שניתן, את החשיפה, דהיינו, לא לשהות בשמש בשעות השיא, לכסות את חלקי הגוף החשופים לשמש, וכמובן - להשתמש במסנני קרינה.

שמירה על העור בקיץ
שמירה על העור בקיץ

מה משמעות הסימון SPF?

SPF הוא למעשה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויות השמש מדרגה ראשונה הנגרמות מהקרינה . זאת בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. הזמן הנדרש להיווצרות כוויה על העור תלוי בעוצמת הקרינה, שהיא פונקציה של שעת היום בעת החשיפה לשמש, עונת השנה, עוצמת הקרינה המוחזרת וסוג העור - בהיר לעומת כהה.

אם, לדוגמה, לוקח לעור ללא הגנה להאדים כעשר דקות, השימוש בתכשיר מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה יאריך, תיאורטית, את פרק הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר למשך כשעתיים וחצי.

"חשוב לציין שמדד SPF מתייחס רק לקרינה מסוג UVB, שהן הקרניים הגורמות לכוויה. אין כרגע מדד לגבי מידת ההגנה מפני קרני UVA, אולם ככל שה-SPF גבוה יותר, כך גם מידת ההגנה מפני UVA עולה.

איך יודעים באיזה מספר SPF לבחור?

"לאוכלוסיה הכללית מומלץ להשתמש במסנני קרינה מעל SPF 15, למי שעוסקים בפעילות מתמשכת בחוץ מומלץ להשתמש ב SPF 30 ולמי שמשתייך לקבוצת סיכון הכוללת סרטן עור בעבר, רקע משפחתי ועור הנוטה לכוויות, ב-SPF גבוה יותר, בכל מקרה, כאמור, יש לוודא שהתכשיר מגן גם מפני UVA".

מה ההבדל בין מסנן כימי למסנן פיזיקלי?

"רמת ההגנה שמספקים התכשירים מפני השמש תלויה במרכיבים שלהם באופן גס החלוקה היא לשתי קבוצות של מסננים: כימיים ופיזיקליים. הפיזיקליים אינם נספגים בעור, ולכן יוצרים לרוב שכבה 'שומנית' מעליו ודוחים את הקרניים. הכימיים נספגים בעור ולכן פחות מורגשים, והם סופגים את הקרינה במקום העור. לתינוקות מעל גיל חצי שנה ולילדים מומלצים המסננים הפיזיקליים. עד גיל חצי שנה לא מומלץ לחשוף תינוקות לשמש בכלל".

ואם אני משתמשת בקרם לחות או במייקאפ עם מקדם הגנה? זה מספיק?

"עם המסננים המגיעים בקרם לחות או במייקאפ יש בעיה הנובעת מאופן השימוש בתכשירים הללו. למרות שהמרכיבים זהים לאלה שבמסננים, קרם לחות או מייקאפ מורחים עד ליחוח העור או עד קבלת הגוון המתאים של המייקאפ, ולכן לרוב הכמות של המסנן אינה מספקת את המספר המצוין על האריזה".

מה לגבי הטענה לפי השימוש במסנני קרינה מעלה את השכיחות של סרטן העור?

"הטענה הזו נולדה מכיוון שאם מורחים מסנן קרינה שלא מכיל מסנן UVA ונחשפים לשמש בצורה לא מבוקרת, מסנן ה-UVB מונע מהעור להיכוות, ובכך מבטל את נורת האזהרה להפסקת החשיפה לשמש. ללא אות אזהרה זה נמשיך לשכב בשמש ולספוג קרני UVA, וכך ניחשף לכמויות גדולות ומסוכנות יותר של קרינה. מסיבה זו חשוב להבין שמסנני קרינה לא נוצרו כדי לאפשר שיזוף ללא הגבלה, אלא הם מהווים אמצעי עזר נוסף במלחמתנו נגד הקרינה".

כמה זמן ניתן להשתמש במסנן הקרינה?

"מומלץ להשתמש בתכשירי ההגנה בשנה שבה הם נקנו, ולכל היותר בעונה שלאחר מכן, שכן חלק מהחומרים עלולים לשנות את הרכבם הכימי כעבור שנתיים, ולהפסיק להיות יעילים".

כמה קרם צריך למרוח, ובאיזו תדירות?

"את מקדם ההגנה מומלץ למרוח כחצי שעה לפני היציאה לשמש. יש למרוח שכבה נדיבה של מסנן קרינה ולמרוח שוב כעבור שעתיים. על מנת להשיג רמת הגנה נאותה יש למרות שני מ"ג תכשיר על כל סמ"ר עור. לדוגמה, כדי להגן על עור הפנים והצוואר של אדם מבוגר, נדרשת כפית שלמה של מסנן קרינה. הוכח שאף אחד לא מורח כמות מספקת דבר שמקטין את יעילות התכשיר. חשוב מאוד להשתמש במסנני קרינה עמידים במים, במיוחד כשמבצעים פעילות הכרוכה בהזעה או שטובלים במים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור
פורום סרטן העור ונקודות חן (שומות)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום