תגלית ששווה לקחת ללב

(0)
לדרג

גילוי מהפכני בקרדיולוגיה: חוקרים ורופאים ישראלים הפכו לראשונה תאי עור של מטופלים לתאי שריר לב כדי לתקן לב פגוע. האתגר הבא: לתרגם את הגילוי לטיפול קליני

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים ורופאים מבית חולים רמב"ם ומהטכניון הצליחו לראשונה לקחת תאי עור מחולי לב ולתכנת אותם מחדש לכדי תאי שריר לב חדשים ובריאים, כך שיהיה ביכולתם להשתלב ברקמת לב קיימת. כך פורסם אתמול (ד') בכתב העת המדעי European Heart Journal.

לפי הפרסום, פריצת הדרך פותחת אפשרות עתידית לטיפול בחולי לב באמצעות תאי hiPSCs - תאי גזע אנושיים בעלי פוטנציאל להתמיין לכל תא בגוף. החוקרים, פרופ' ליאור גפשטיין מרמב"ם ומהטכניון, והדוקטורנטית לימור צבי-דאנטסיס מהפקולטה לרפואה אומרים כי מאחר שמקורם של התאים המתוכנתים מחדש במטופל עצמו, תימנע דחייתם על ידי המערכת החיסונית, שבמקרים אחרים מתייחסת לתאים מושתלים כאל גורם זר.

במחקר הנוכחי לקחו החוקרים תאי עור משני גברים הסובלים מאי-ספיקת לב, ותכנתו את התאים באמצעות החדרת שלושה גנים. "אחד המכשולים בשימוש קליני ב-hiPSCs בבני אדם הוא הסכנה שהתפתחות התאים תצא משליטה והם יהפכו לגידול", מסביר פרופ' גפשטיין.

יצרו תאי לב במעבדה

במהלך המחקר החוקרים גרמו להתמיינות תאי הגזע של החולים ליצירת רקמת לב פועמת במעבדה. בהמשך בחנו החוקרים את יכולת של רקמת הלב שנוצרה להשתלב בתוך רקמת לב קיימת. לשם כך גידלו החוקרים את תאי הלב הנוצרים ביחד עם רקמות לב קיימות. תוך 24-48 שעות, הרקמות פעמו יחד. "הרקמה התנהגה כמו רקמת לב מיקרוסקופית", תיאר פרופ' גפשטיין. בשלב הסופי הושתלה הרקמה החדשה בלבבות של חולדות בריאות, והחוקרים גילו כי הרקמה המושתלת החלה ליצור קשרים עם תאי הרקמה המארחת.

"מה שחדש במחקר שלנו הוא שהראינו כי אפשר לקחת תאי עור מחולים מבוגרים הסובלים מכשל לב מתקדם, ולהפוך אותם לתאי לב פועמים, בריאים וצעירים, השייכים לחולה עצמו, בצלוחית מעבדה", הדגיש פרופ' גפשטיין. "תאים אלה הם המקבילה למצב תאי הלב שלו כשהוא נולד. אחד המכשולים במחקר בנושא זה, בשלב הנוכחי, הוא שאנחנו יכולים רק להשתיל תאים אנושיים בבעלי חיים". כדי לתרגם את התוצאות הללו לכדי טיפול קליני בחולי לב נחוץ עוד מחקר רב. "אני משער שיידרשו לפחות חמש עד עשר שנים עד לניסויים קליניים, אם נוכל להתגבר על הקשיים האמורים", מקווה פרופ' גפשטיין.

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום