אומרים שלום ולא להתראות לסיגריות

(0)
לדרג

ההחלטה להפסיק לעשן היא אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר לבריאות גופנו, אך הדרך לגמילה מוחלטת לא תמיד קלה. כל מה שצריך לדעת כדי להיפרד מההרגל בקלות. צרכנות רפואית

מאת: שני כרמי

החלטתם להפסיק לעשן? הדרך לגמילה מעישון היא ארוכה, הדרגתית ולא תמיד קלה. בכל פעם שתרגישו שקשה, הזכירו לעצמכם את הנתונים הבאים: לפי האגודה למלחמה בסרטן, שניים עד שלושה חודשים לאחר הפסקת העישון, עולה תפקוד הריאות ב-30%. בין חודש לשלושה חודשים לאחר הפסקת העישון חלה הטבה משמעותית בבריאות ויש פחות תופעות כמו שיעול, גודש בסינוסים, עייפות וקוצר נשימה.

כולנו יודעים שהעישון מזיק לבריאות, אבל אנשים שמעשנים נוטים להדחיק את כל האזהרות הבריאותיות שחלקן מתנוססות שחור על גבי לבן על קופסת הסיגריות; למשל ש-90% ממקרי סרטן הריאה נגרמים כתוצאה מעישון, או שעישון מעלה באופן דרמטי את הסיכון להתקפי לב, לחץ דם גבוה ומחלות של כלי הדם בלב. רשימת נזקי העישון עוד ארוכה, וכוללת בין היתר מחלות ריאה כרוניות, אוסטיאופורוזיס, נזקים לעובר, בעיות פוריות ותפקוד מיני וגם התקמטות מוקדמת של העור.

תחליפי ניקוטין וסדנאות גמילה

רבים מהאנשים שהחליטו להיגמל מעישון גילו שניתן לעשות זאת באמצעים פשוטים וכמעט ללא תופעות לוואי. אחת הדרכים לעשות זאת היא לשלב בגמילה תחליפי ניקוטין (TNR).

ניקוטין הוא המרכיב המרכזי בסיגריה, והוא הוגדר בארה"ב בשנת 1996 כסם ממכר. תחליפי ניקוטין משחררים כמות מבוקרת של ניקוטין לדם במטרה לעזור למטופלים להפחית בהדרגה את כמותו בגוף ועל ידי כך להקל את תסמיני הגמילה מניקוטין המלווים את תהליך הפסקת העישון. תחליפי הניקוטין לא גורמים תחושת כיף או הנאה, וההבדל ביניהם הוא במהירות שבה מסופק הניקוטין לדם וברמתו. התחליפים נמכרים בצורת מסטיקים, לכסניות או מדבקות.

מחקרים מראים כי לגמילה בעזרת תחליפי ניקוטין (מסטיקים או מדבקות) סיכויי הצלחה הנעים סביב 25% לאחר חצי שנה מתחילת הגמילה. גמילה המשלבת מדבקה עם מסטיק או לכסנית מעלה את סיכויי ההצלחה אחרי חצי שנה ל-36.5%.

מכיוון שההתמכרות לסיגריה אינה רק גופנית (בעקבות השפעת הניקוטין), אלא גם התנהגותית ופסיכולוגית, המלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO) ומשרד הבריאות בארץ הן לשלב טיפול תרופתי עם שינוי התנהגותי. השילוב המומלץ הוא השתתפות בסדנאות בהנחיית מומחה לגמילה לצד שימוש בתחליפי ניקוטין. תחליפי הניקוטין (סדרת "ניקוטינל") נמכרים ללא מרשם רופא.

העיקר המוטיבציה

התנאי הראשון לגמילה מעישון הוא ההכרה בכך שהעישון מזיק והרצון העז להשתחרר ממנו. בלי מוטיבציה חזקה קשה מאוד להשתחרר מההרגל. הדרך לעורר מוטיבציה לגמילה מעישון משתנה בין מעשן למעשן, וקשורה בין השאר לשאלה מה ירוויח המעשן מהוויתור על ההרגל לעשן.

את שיטת הגמילה יש להתאים לאישיותו של המעשן. הניסיון הוכיח כי המבקש להיגמל מעישון רצוי שיתחיל בצמצום הדרגתי של מספר הסיגריות שהוא נוהג לעשן. לשיטה זו יתרון פסיכולוגי ברור: מתן חיזוקים קטנים מגביר את הביטחון העצמי. זוהי הכנה מצוינת לקראת הפסקת עישון מוחלטת. אולם, מי שמתקשה להפסיק את העישון בהדרגה, רצוי שיקבע לו תאריך מוחלט להפסקת עישון. לקראת מועד זה יש לסלק את כלי העישון מהבית וממקום העבודה ואף להכין מלאי של תחליפים זמניים: חטיפי ירקות, סוכריות דלות-קלוריות, גומי לעיסה וכדומה.

הנה כמה טיפים שיהפכו את תהליך הגמילה מעישון לקל יותר:

להיות רציני ונחוש לגבי הגמילה מעישון כדי לגרום לזה לקרות
לתכנן מראש כדי להימנע מפיתויים
לקבוע יום גמילה ולהיצמד אליו (לזרוק את כל הסיגריות, המציתים והמאפרות)
לשמור על גישה חיובית
לספר לחברים ולמשפחה כדי לקבל תמיכה נוספת
לנסות ולהיגמל יחד עם חבר נוסף
להימנע מלעשן "רק" סיגריה אחת
ליצור רוטינה חדשה שתעזור להחליף את זמן העישון
להימנע ממצבים שעלולים להוביל לפיתוי לעשן
לשנות את הרגלי התזונה - לאכול אוכל בריא ולא משמין ולעשות פעילות גופנית
להיעזר בתחליפי ניקוטין על מנת להתגבר על תסמיני הגמילה ועל מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה


שני כרמי היא רוקחת מוסמכת בניו-פארם

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?
פורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום